Ledarskap vs. hästträning/inlärning

MorvanMorr

Trådstartare
Funderar mycket kring detta med modeordet "ledarskap". Jag får ibland känslan av att människor använder detta begrepp utan att reflektera över vad det egentligen innebär att vara en -för hästen- god ledare. Jag är själv osäker på vad som egentligen avses..

Kan en god ledare särskiljas från en god hästtränare?

Kan man vara en alltigenom "perfekt" ledare om man inte är en alltigenom "perfekt" hästtränare? Och om man är en perfekt hästtränare - innebär inte det då *per definition* att man är en perfekt ledare?

Eller enklare uttryckt - kan man ens öva på sitt ledarskap utan att öva på att vara tydligare och mer konsekvent (och alltså öva på att bli en bättre hästtränare)? Hästen svarar ju på det jag gör - inte på det jag tänker mig att jag gör.

Någon som har tankar kring detta??

Sv: Ledarskap vs. hästträning/inlärning

En god ledare är inte militärisk, utan guidar- är en god mentor- så gott man nu kan bli det när vi är av annan ras o vill bestämma över hästen.

tycker att ordet i sig är missvisande- att man ska dominera.

vill hellre använda hästmannaskap eller hästuppfostrare.

Det bästa hjälpmedlet man kan ha vid detta är en mentor- av samma ras.

I vår värld heter det lärare eller tränare. Ledare håller på med ngt helt annat. De drar upp riktlinjerna.

Tack för ordet*lite svammel- som vanligt:angel:*

Funderar mycket kring detta med modeordet "ledarskap". Jag får ibland känslan av att människor använder detta begrepp utan att reflektera över vad det egentligen innebär att vara en -för hästen- god ledare. Jag är själv osäker på vad som egentligen avses..
Japp, så är det. Fråga vilken hästägare som helst så får du svaret att h*n är sin hästs ledare. Frågar du hästen kanske svaret blir ett helt annat. Samma sak om du studerar hästhantering

Kan en god ledare särskiljas från en god hästtränare?
Absolut. Det är beteckningar på två olika företeelser.

Kan man vara en alltigenom "perfekt" ledare om man inte är en alltigenom "perfekt" hästtränare? Och om man är en perfekt hästtränare - innebär inte det då *per definition* att man är en perfekt ledare?
1/ ja
2/Nej, beroende på innebörd i "hästtränare"

Eller enklare uttryckt - kan man ens öva på sitt ledarskap utan att öva på att vara tydligare och mer konsekvent (och alltså öva på att bli en bättre hästtränare)? Hästen svarar ju på det jag gör - inte på det jag tänker mig att jag gör.
Javisst, allt beror på vilken form av ledarskap man åsyftar.
Vilken typ av ledarskap tänker du på?
Hästen svarar både på vad du tror dig göra och vad du i verkligheten gör, även om dessa båda är olika. Vilket kan ställa till det för häststackarn.

Första steget bör vara att man definierar vad ...
en hästtränare är.
Vad tänker vi på, en som tränar hästen i konster, dressyr, hoppning osv? Eller någon som lär hästen att fungera i vårt samhälle? Eller annat?
en ledare är.
En som på nästan vilket sätt som helst driver sin vilja igenom. Eller någon som via sin utstrålning, skicklighet och kunskap får hästen att vilja följa/samarbeta? Eller räcker det att man kan "leda" hästen från A till B?

Som du är inne på, är vokabulären vi använder avgörande när vi resonerar och diskuterar, vilket inte minst syns här på Buke. Det blir konstigt om man inte har samma uppfattning om ordens betydelse och värde.

LIA

Personligen är jag himla trött på det där begreppet ledarskap. Och på att läsa trådar från folk som har tappat kontrollen över sin häst och som ställer frågan "Hur blir jag hans ledare" och får en massa råd om att du ska leda hästen si och så, du ska vifta med grimskaftet si och så osv så blir du hans ledare. Som om det var så enkelt. För mig handlar umgänget med hästar om att ha lugn och pondus, det kan man utveckla genom att umgås med hästar och börja förstå sig på hur dom funkar men det finns inga "recept" som man kan få ur en bok. Som om en burdus häst bryr sig....

Sen är min filosofi den att i ALLT jag gör, och har gjort, i mitt liv - när jag arbetade som lärare, när jag var chef för en anställd, och som förälder till mina barn - utgår jag ifrån att det finns ett VI som är in this together. Så även i min relation till mina hästar. Det är min absoluta övertygelse att hästar känner på sig om man känner stort värme och förtroende för dom, och att man brukar få det tillbaka, bara man ger dom chansen. Så jag går inte och oroar mig för om dom ser mig som sin "ledare", jag bryr mig bara om dom verkar lugna och nöjda i mitt sällskap och om dom gör som jag säger när det behövs. Gör dom inte det, ja då tar vi om det, men inget tjafs om vem som är ledare, det är bara det att det måste finnas regler som vi båda ska hålla oss till om det ska funka. Det är ju trots allt ett stort djur.

Min älskade häst som jag nyss tog bort hade jag en innerlig och förtroendefull relation till, inte fasiken vet jag om han tyckte att jag var hans "ledare" men att jag var hans människa som han litade på var helt klart.

Mina fem öre, inte så klart uttryckt kanske och jag vet inte alls om det svarar på dina frågor, jag känner att jag har legat på en harang om detta förbenade "ledarskap" rätt länge och nu bubblade det ur :crazy:

.. och alla andra - tack för era tankar!!

Jag är också lite trött på pratet om ledarskap (lite därför jag startade tråden..), eftersom det ofta används som en problemlösare och vägen till en god hästrelation. Har man problem med sin häst är det "ledarskapet" som brister - men vad innebär egentligen det??

Är det då inte enklare att bryta ned det i mindre beståndsdelar och öva på att bli en bättre "hästtränare"? Något konkret. Detta är ju också ett knepigt ord - precis som LIA antydde - men jag menar att alla som håller på med hästar och vill någonting mer än att bara "umgås" de facto är hästtränare. Jag vill att hästen ska svara RÄTT på mina signaler och jag vill lära mig att svara RÄTT på hästens signaler. Och dessa signaler innefattar ju allt - även det som man gör omedvetet. Vilket i sin tur innebär att man i första hand måste bli medveten om vilka signaler man ger till hästen. Med sin kropp, sin röst, sin hållning, etc och genom de situationer man försätter hästen i.

Vilken tänkt relation man har till hästen - om jag vill vara ledare eller vän - förändar ju inte att hästen ändå måste "uppföra sig" och svara på mina signaler.

Framförallt tänker jag på de som inte har så lång vana med hästar eller för de där hanteringen/ridningen inte riktigt funkar - skulle inte de vinna på att i första hand fokusera på sina signaler och sitt kroppsspråk i stället för på "ledarskap"?

Svammel, svammel... :angel:

Första steget bör vara att man definierar vad ...
en hästtränare är.
Vad tänker vi på, en som tränar hästen i konster, dressyr, hoppning osv? Eller någon som lär hästen att fungera i vårt samhälle? Eller annat?
en ledare är.
En som på nästan vilket sätt som helst driver sin vilja igenom. Eller någon som via sin utstrålning, skicklighet och kunskap får hästen att vilja följa/samarbeta? Eller räcker det att man kan "leda" hästen från A till B?

Som du är inne på, är vokabulären vi använder avgörande när vi resonerar och diskuterar, vilket inte minst syns här på Buke. Det blir konstigt om man inte har samma uppfattning om ordens betydelse och värde.

LIA

Jag definierar alla som hanterar hästar som hästtränare. Så fort du vill lära in något nytt eller öva på det som hästen redan kan (förfina) är du en hästtränare. Min mamma är möjligen inte en hästtränare när hon hänger med till stallet och borstar lite på min häst..

En ledare är ju någon som bestämmer över andra. Men, man kan vara en bra såväl som en dålig ledare. En bra ledare bestämmer på ett sätt som gör att de h*n bestämmer över alltid känner sig tillfreds, inspirerade och rättvist behandlade. En dålig ledare bestämmer - men får de som måste lyda att känna ovilja och olust. En dålig ledare driver igenom sin vilja till vilket pris som helst.

Som jag ser det är det omöjligt att vara en god ledare (för en häst) utan att vara en skicklig hästtränare - eftersom du i alla lägen måste förklara och lära in vad du vill att hästen ska göra. Det räcker liksom inte att ha utstrålning och pondus - du måste också ha de rätta verktygen och en god förståelse för hur en häst fungerar och hur den lär sig.
På samma sätt som att du omöjligt kan vara en god ledare för ett företags personal om du saknar de rätta verktygen och kunskapen för det. Oavsett hur välvilligt inställd du är.

Framförallt tänker jag på de som inte har så lång vana med hästar eller för de där hanteringen/ridningen inte riktigt funkar - skulle inte de vinna på att i första hand fokusera på sina signaler och sitt kroppsspråk i stället för på "ledarskap"?

Att fokusera på mina signaler och kroppspråk är för mig att fundera över mitt ledarskap. Tycker det går mycket hand i hand. Men då har jag en etablerad och bra relation till min häst. Kan dock hålla med om att i vissa fall kan det vara bättre att ta tag i det konkreta problemet och i lösningen på det kan man förbättra relationen till sin häst.

Min åsikt är att så länge man ser ledarskap som en teknik kommer man aldrig lyckas. För mig är det ett sätt att tänka och utmaningen är ju att det är hästen som är domaren om man lyckas eller inte.

Min åsikt är att så länge man ser ledarskap som en teknik kommer man aldrig lyckas. För mig är det ett sätt att tänka och utmaningen är ju att det är hästen som är domaren om man lyckas eller inte.

Hur menar du då? Att ledarskap är ett sätt att tänka?
Vill du utveckla? :idea:

Japp, så är det. Fråga vilken hästägare som helst så får du svaret att h*n är sin hästs ledare.

Inte den här, är lika ägd av min ponny som av min katt. Och det har jag accepterat så det fungerar bra. Det fungerar sämre om jag tror att jag är "allsmäktig" i vår relation. Det är ju bara att lura sig själv :D

Men så länge hon gör vad jag ber om när jag ber om det och på det stora hela för sig så som hon gör idag, så har vi inga problem. Kommer det problem, så ber jag om hjälp.

Både katten och hästen kommer automatiskt när de ser mig, dessutom brukar båda prata så jag tror de gillar mig :love:

Hur menar du då? Att ledarskap är ett sätt att tänka?
Vill du utveckla? :idea:

Ska försöka:D Kanske inte valde rätt ord med att säga tänka, kanske mer handlar om ett förhållningssätt. Ibland får jag känslan att det är ledarskapsövningarna som hamnar i fokus när det pratas om ledarskap och jag ser det bara som en del av helheten. Utifrån min egen erfarenhet av mig själv fick jag "resultat" först när det började sjunka in i mitt huvud vad mina hästar krävde av mig för att se mig som ledaren. Kanske teknik och tänka flyter ihop, men det heter ju att en god ledare ska vara konsekvent men flexibel och där anser jag att det krävs mer än teknik för att lyckas. En dos visdom kanske?

Mmm, inte riktigt säker på att jag lyckades förklara så bra..:angel:

KL

För mig är ledarskap och hästträning inte riktigt samma sak. Men det är ju en definitionsfråga så det blir väl olika för olika människor.

När det gäller att vara en bra ledare så tycker jag att Tussinussen uttrycker det jättebra:

men att jag var hans människa som han litade på var helt klart.

Det är så jag ser på detta med ledarskap. Hästen ska käna sig trygg med den som hanterar den och det ska på ngt sätt vara självklart för den att följa sin ledare. Jag tycker nog att jag är en ganska bra ledare för min häst. Hon litar på mig, lyssnar på mig och känner sig trygg med mig.

En hästtränare ser jag mer som en person som tränar hästen i ex dressyr eller western eller ngt annat. För att vara bra på detta måste man ha vissa kunskaper så att man kan lära hästen det som den ska kunna. Detta är jag betydligt sämre på.

Jag menar alltså att jag kan hantera min häst i vardagen. Men när det gäller att träna in ex olika rörelser så måste jag definitivt ha hjälp.

Jag tror att man kan vara en bra ledare utan att vara en bra tränare men kanske inte tvärtom. Även om jag har träffat en sådan person dvs en mkt duktig dressyrtränare som jag inte tyckte var ngn bra ledare för sina hästar.

Ska försöka:D Kanske inte valde rätt ord med att säga tänka, kanske mer handlar om ett förhållningssätt. Ibland får jag känslan att det är ledarskapsövningarna som hamnar i fokus när det pratas om ledarskap och jag ser det bara som en del av helheten. Utifrån min egen erfarenhet av mig själv fick jag "resultat" först när det började sjunka in i mitt huvud vad mina hästar krävde av mig för att se mig som ledaren. Kanske teknik och tänka flyter ihop, men det heter ju att en god ledare ska vara konsekvent men flexibel och där anser jag att det krävs mer än teknik för att lyckas. En dos visdom kanske?

Mmm, inte riktigt säker på att jag lyckades förklara så bra..:angel:

Jag förstår vad du menar!! ;)

Och jag har nog egentligen samma inställning - att bli ledare, mentor eller vad man väljer att kalla det är ett förhållningssätt som inbegriper hela ens syn på hästen (och sig själv??). Kanske det blir lite missvisande att kalla det för ledarskap? Kanske vore det bättre att kalla det för "hästfilosofi" eller något sådant?? Jag vet tex att min hästfilosofi skiljer sig mycket från en nära väns - h*n är urskicklig och sköter sina hästar föredömligt men har en helt annan inställning till varför h*n har dem och hur de ska skötas.

Jag tror också att man med mer erfarenhet (och motgångar) blir mer ödmjuk - vilket förbättrar ens relation till hästarna. Dock finns det ju såklart människor som inte har så mycket erfarenhet och ändå har en ödmjuk inställning och de som har lång erfarenhet och ändå helt saknar insikt.

Jag vet en gammal militär som skrev en bok- där han menade att hästskötaren skulle vara mer hästens vän o HAN- tränaren skulle vara dess ledare- boss.

Jag tror att man kan vara en bra ledare utan att vara en bra tränare men kanske inte tvärtom. Även om jag har träffat en sådan person dvs en mkt duktig dressyrtränare som jag inte tyckte var ngn bra ledare för sina hästar.

Detta är intressant!

En bra ledare - är det (typ..) en lugn och tålmodig person som alltid sätter sina hästars välbefinnande i första rummet? Och detta är ok även om man inte är superkonsekvent i sin träning - är det något sådant du menar?? (nu lägger jag ord "på ditt tangentbord" - du får gärna rätta mig om jag har fel) Att det funkar till vardags, men kanske inte är helt slipat?

Varför tycker du inte dressyrtränaren var en bra ledare för sina hästar?

Jag vet en gammal militär som skrev en bok- där han menade att hästskötaren skulle vara mer hästens vän o HAN- tränaren skulle vara dess ledare- boss.

Ja, så har jag upplevt det med dressyrtränaren som red min häst ett par dar i veckan förut. H*n utbildade hästen och var den självklara bossen, medan jag var "den snälla" som borstade, gosade och red mysiga rundor i skogen.. Men - min häst "avgudade" tränaren, trots att h*n enbart betydde jobb. H*n var hästtränare och en fullkomligt självklar ledare.

Svarar båda

Det är kanske så jag menar fast inte riktigt.
En bra hästskötare tycker jag i så fall är en bra ledare.
Sedan inser jag att jag hade kommit längre i min ridning om jag hade varit tuffare och krävt mer av henne på ridbanan. jag är för snäll.

Jag ser en bra ledare som en person med god hästvana och som kan hantera hästen i de flesta situationer.

Varför tycker du inte dressyrtränaren var en bra ledare för sina hästar?

Hon var mkt duktigt på att rida.

Men hennes hästar var besvärliga att hantera. jag köpte en treåring av henne. Den hästen gick inte att sätta grimma på, gick inte att leda osv. Det är klart att det kan ha berott på mig. Men även hennes uppfödare alltså hon som jag köpte henne av hade svårt med det.
Hinner inte skriva mer nu men intressant diskussion.

Liknande trådar

Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 411
Senast: Lager
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 280
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix