MorvanMorr
Trådstartare
Funderar mycket kring detta med modeordet "ledarskap". Jag får ibland känslan av att människor använder detta begrepp utan att reflektera över vad det egentligen innebär att vara en -för hästen- god ledare. Jag är själv osäker på vad som egentligen avses..
Kan en god ledare särskiljas från en god hästtränare?
Kan man vara en alltigenom "perfekt" ledare om man inte är en alltigenom "perfekt" hästtränare? Och om man är en perfekt hästtränare - innebär inte det då *per definition* att man är en perfekt ledare?
Eller enklare uttryckt - kan man ens öva på sitt ledarskap utan att öva på att vara tydligare och mer konsekvent (och alltså öva på att bli en bättre hästtränare)? Hästen svarar ju på det jag gör - inte på det jag tänker mig att jag gör.
Någon som har tankar kring detta??
Kan en god ledare särskiljas från en god hästtränare?
Kan man vara en alltigenom "perfekt" ledare om man inte är en alltigenom "perfekt" hästtränare? Och om man är en perfekt hästtränare - innebär inte det då *per definition* att man är en perfekt ledare?
Eller enklare uttryckt - kan man ens öva på sitt ledarskap utan att öva på att vara tydligare och mer konsekvent (och alltså öva på att bli en bättre hästtränare)? Hästen svarar ju på det jag gör - inte på det jag tänker mig att jag gör.
Någon som har tankar kring detta??