Leda med träns och grimskaft?

S

Sóley

Hur är det man gör egentligen?

Dottern ska få rida på vår nyhitkomna lånehäst idag och då kommer jag att leda ekipaget :) Kruxet är hur jag ska sätta grimskaftet!

När jag började rida på 70-talet fäste man grimskaftet i inre bettringen, förde grimskaftet genom den yttre och ledde sedan. På dotterns ridskola fäster man grimskaftet enbart i inre bettringen utan att göra som jag fick lära mig. Vad är rätt? Eller är både och fel? Spelar det alls någon roll?

Jag har inget delta hemma och det var bristen på tillräckligt många sådana som gjorde att man på min första ridskola trixade med grimskaften.

Tacksam för svar!

Sv: Leda med träns och grimskaft?

Ingen som har en aning? *puttar*

Sóley skrev:
Hur är det man gör egentligen?

Dottern ska få rida på vår nyhitkomna lånehäst idag och då kommer jag att leda ekipaget :) Kruxet är hur jag ska sätta grimskaftet!

När jag började rida på 70-talet fäste man grimskaftet i inre bettringen, förde grimskaftet genom den yttre och ledde sedan. På dotterns ridskola fäster man grimskaftet enbart i inre bettringen utan att göra som jag fick lära mig. Vad är rätt? Eller är både och fel? Spelar det alls någon roll?

Jag har inget delta hemma och det var bristen på tillräckligt många sådana som gjorde att man på min första ridskola trixade med grimskaften.

Tacksam för svar!
Visst kan du trä igenom grimskaftet som du beskrev, huvudsaken ni känner er säkra med att leda/rida hästen, sen om det är "rätt" sätt spelar väl ingen roll då varken häst eller ni kommer till skada.

Shettisar skrev:
Visst kan du trä igenom grimskaftet som du beskrev, huvudsaken ni känner er säkra med att leda/rida hästen, sen om det är "rätt" sätt spelar väl ingen roll då varken häst eller ni kommer till skada.

Ja, då kör jag på som jag fick lära mig från början. Känns ibland som om jag kravlat fram från en håla under någon mossig urtidssten :)

Jag skulle sätta det igenom som du gjorde på 70-talet...så gjorde vi alltid när man skulle vara ledare även när jag började rida på 80-talet. För om man drar i grimskaftet så faller inte hela hästen mot en då eftersom det drar i ytter, så de förklarade lite som en säkerhetsgrej..men jag vet inte. Skulle iaf gjort så, eftersom jag brukar det om det gäller att leda i träns och man inte har ett delta.

Hej
Det finns även en liten grej som jag tror kallas delta
Det är en nylonbit (som en nylongrimma bit) ca 10cm lång och i båda ändar finns en karbinhake (eller bgb-hake) som fästes en i vardera bettringen, på mitten finns en ögla att fästa grimskaftet i.
stör varken hästen eller ryttaren och ledaren har koll. kan väl kosta en tjuga eller så kanske

jag brukar "göra" ett eget delta av grimskaftet, trär igenom inner och ytter och fäster haken om sjlva grimskaftet, så att det bildar en triangel, får lite samma effekt tror jag.

kazam skrev:
Hej
Det är en nylonbit (som en nylongrimma bit) ca 10cm lång och i båda ändar finns en karbinhake (eller bgb-hake) som fästes en i vardera bettringen, på mitten finns en ögla att fästa grimskaftet i.
stör varken hästen eller ryttaren och ledaren har koll. kan väl kosta en tjuga eller så kanske
Jo det är ju smidigast men hon skrev att hon inte hade en sådan just nu,därav undrade hon hur hon kunde göra istället.:smirk:

Jag skulle nog köpa en delta. Men nu när det inte finns någon så skulle jag ta och fästa tyglarna i grimman och gå med den så länge.

Gör som du gjort innan och trä det igen..Känns som att man stör hästen när man har i ytre/närmsta ringen eftersom enbart den dras i om man behöver hålla emot/annat

kazam skrev:
Hej

Som jag skrev så har jag inget delta hemma... ;)

FeatherCloud skrev:
jag brukar "göra" ett eget delta av grimskaftet, trär igenom inner och ytter och fäster haken om sjlva grimskaftet, så att det bildar en triangel, får lite samma effekt tror jag.

Ahaa..! :idea: Vilken bra idé!

När jag tog ut hästen blev han väldigt skärrad för hittills har de bara varit ute tillsammans, samtidigt. Så det blev ingen ridning för dottern idag, jag måste vänja dem vid att vara ute en i taget först.

Tack för alla svar! Bukefalos är värsta uppslagsverket (med väldigt varierande svar) :)

haha, Buke är ett suveränt uppslagsverk, för den som kan sålla :D

Ang. mitt "delta" så lärde jag "mina" ungar på ridskolan (de som ledde på mina lektioner) att göra så. de tyckte det var så himla jobbigt att byta sida på hästen o haka loss grimskaftet (vilket för övrigt ju var förenat med ren livsfara att göra allt det där samtidigt! :o ) för att byta bettring så då uppfann jag det där.. :D
funkade super!

jag gör som feathercloud, det är superbra! :D

(det funkar ännu lättare med en kjedja, men det är inte säkert att det behövs :))

precis! det var med kedja jag började hemma, när jag var ute med piggelinhästen hade jag kedja under hakan..

dockfick inte ridskoleungarna ha det, dom hade ngt tunnare repgrimskaft istället! ;)

Att leda som du gör är klart bättre:banana: än att fästa i en bettring,"triangeln" är bäst då har du koll på båda sidor:) ett kedjegrimskaft ger ytterligare skärpa;) och styrka till dej om det skulle behövas delta är skräp:smirk: lägg inga pengar på det

precis!
är visst fler som använder triangeln! :)

tycker dessutom att det sättet är bättre än ex. så som trådskaparen skrev att hon gjort förr i tiden, jag upplever att triangeln ger mer förhållande effekt än det som mest drar bettringarna åt sidan??!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka