Leasa/låna/hyra/på foder

Piffpuffen

Trådstartare
Ja hur funkar det om man vill göra något av ovanstående med en starthäst som amatörtränare?

Hade tänkt köpa en häst till hösten men känner samtidigt att jag vill ha en del kosing kvar på kontot. Då kom jag att tänka på att man kanske kan leasa/låna m.m. en häst istället och köpa en nästa höst. Vore ju kul att komma igång när man väl har gått kurserna.

Hur vanligt är det?
Hur funkar det?

Vad är skillnaden på att leasa/ha på foder?

Vilka rättigheter/skyldigheter har man?

Känns som om det är en viss skillnad mot att ha en vanlig skogsmulle eller annan ridhäst på foder då det förhoppningsvis;) ska springas in lite pengar också?

Sv: Leasa/låna/hyra/på foder

Min spontana tanke är att det kanske är svårt att hitta hästar att låna om "folk" inte vet vem man är? Jag menar inte att man måste vara superbra, för det är ju ingen i början såklart, men det underlättar ju om man har hunnit skaffa sig lite kontakter!:)

Men testa att annonsera på t ex sfaf, jag fick svar där, men det var inga hästar jag var intresserad av, ramlade in typ oinridna 5-åringar o sånt. Men det kan ju lika gärna finnas något jätteintressant.

Det finns ofta billiga, erfarna hästar till salu på banorna, som är perfekta att börja med.

Lycka till!

Det är väl alltid så att det är lättare när man är "inne i leken" och känner folk.
Som läget är nu känner jag ingen inom området. Men ska börja praktisera i mars och då blir det förhoppnigsvis lite ändring på det.

Men är det vanligt att man får låna/ha hästar på foder?
Och är det så att det bara är dom "sämsta/värsta" hästarna som lånas ut?

Leasa kan man göra av uppfödare men då är det ju oinridna så det är ju inte så lätt som att leasa en startad amatörhäst, tyvärr tror jag inte de ägarna som vill bli av med sina "amatörhästar" vill låna ut dom för dom vill ju oftast ha pengar för att köp nytt. Jag har haft tre leasinghästar två från en ägare som gärna leasar ut, tyvärr fick jag ingen av dom till start och den tredje står nu i stallet fortfarande 10 år gammal och är min hopphäst :-).

Kan nån förklara för mig?

Vad innebär det att man leasar en galopphäst?
Betalar man hyra?
Vem får prispengarna?
Övriga kostnader (försäkring), vem står för dom?

Kort och gott, hur funkar det?
Såg att det finns nåt som heter "förhyrare", vad är det?

Ok då får jag ändra frågan:)
Vad är vanligast då, hur brukar man ha det? Jag kan ju inget:confused:

Det finns inget "vanligt" men det är relativt vanligt att en amatör övertalar vänner och bekanta att skaffa sig en häst. För att då få träna hästen måste tränaren stå för en viss del av hästen och då använder man sig av förhyrning.

Sen delar man på kostnader och intäkter efter hur stor andel man har och hur mycket jobb var och en lägger ner på hästens träning.

Det är däremot inte vanligt att en ägare hyr ut sin häst bara så där. En häst har en kort karriär och då vill man veta att den får alla förutsättningar att visa sitt bästa. Så jag är rädd för att jag måste göra dig besviken, att börja sin karriär som amatörtränare med att hyra en häst är väldigt orealistiskt.:cry:

Vart bor du någonstans? Alltså hör du till Täby eller Jägersro?;)

Jag har en häst som jag haft sen i somras som jag tränar själv och har ridit ett par amatörlöp på men nu ska jag ev. börja läsa juridik i höst och då blir det knepigt att ha råd med hästen, så jag är i valet och kvalet om jag ska sälja, låna ut, försöka ha kvar... osv.. Om jag ska hyra ut henne vill jag dock gärna ha henne i närheten (komemr läsa i uppsala) och inte skicka iväg henne långt bort:crazy:

Jag bor i Vara kommun, nästan mitt emellan.
Jo jag har förstått att det inte är det lättaste att "låna" en häst. Och som jag har fattat det kan jag inte låna utan måste äga minst 10%?! Stämmer det?

Nej, det finns inget som säger att du måste äga 10%. Om du tränar en häst åt någon annan räcker det att du hyr 10%, men om du lånar en häst helt så kan du hyra den 100% om inte ägaren vill vara med och dela på kostnaderna.:angel:

Nej, det finns inget som säger att du måste äga 10%. Om du tränar en häst åt någon annan räcker det att du hyr 10%, men om du lånar en häst helt så kan du hyra den 100% om inte ägaren vill vara med och dela på kostnaderna.:angel:

Ok med risk för att verka korkad:angel:

Kan jag som amatörtränare hyra en häst av någon? Betalar man hyra eller kan man ha den på foder som är brukligt med en vanlig ridhäst?

Är det detta "förhyrare" betyder, att du hyr hästen?

Jag ska nog sova istället, fattar inget. Läser på svensk galopp men blir bara mer förvirrad:D
*gonatt*

Liknande trådar

Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 143
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 138
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma, känns som jag sitter lite fast i en situation som jag inte trivs med. Lite fakta Jag har idag 4 st hästar –...
Svar
17
· Visningar
1 611
Senast: fejko
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 036
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar