LC dressyr för storhäst - ett minne blott?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Är det bara jag som letar dåligt, eller tävlar man knappt i LC på storhäst längre? :confused:
Satt och tittade på TDB häromdagen, och det var LB:1, LB:2 och LB:3 i mängder, men hittade inte en enda LC för storhäst! :eek:
Förväntas man som storhäst ryttare kunna debutera LB:3 lokalt direkt, eller vad är det frågan om typ? O_o
Jag har tittat på tävlingar i Södra Sthlms län, Södermanland och norra Östergötland förövrigt.

Är det någon annan, i någon annan del av landet, som stött på samma fenomen? Är det bara ett Mälardalsfenomen? Vad tror ni mer bevandrade dressyrnördar att denna utveckling kan bero på?

Du letar dåligt.. jag hittar L:C tävlingar i både Sthlm, Södermanland och Östergötland när jag söker på tdb.. Inte lika många som jag får upp i mitt område (Skåne) men ett 20tal blev det nog sammanlagt..

Mvh
WS6 - hoppryttare.. ;)

Häromkring (Blekinge) verkar LC bara vara för ponny. Synd, för jag har gillat de programmen bättre än de gamla LB-programmen som ju bara varit transportsträckor och nån liten volt.

Här i Västergötland finns massor med LC för stor häst.

I övrigt tror jag att det långsamt har blivit så att färre provar att tävla dressyr i och med att det blivit vanligare med pay and ride men också den avskräckande licenskostnaden. Jag är anmäld till en start i LC:1 om ett par veckor. Startavgift 190:-, ryttarlicens 150:- och hästlicens 300:-. För att inte tala om drivmedel till och från tävlingen. Det blir ganska saftigt om en bara vill testa på nån gång.

Kanske ett sidospår men varför vill man rida LC? Jag tycker att man får dåligt flyt i de programmen och rider hellre två LB-program än LC + LB.

I mitt fall för att de tävlingar vi oftast åker på så finns bara LC1, LB:1 och LA:1. LA blir förhoppningsvis aktuellt igen längre in på säsongen men tills dess får det bli LC eftersom jag helst rider två program.

Här uppe i norr (mittsvenska) har vi tre stycken LC för stor häst. De är den 10 juli, 16 juli och 17 juli. :banghead: Jag vill gärna rida LC eftersom jag då kan få prestationsmedalj brons hos fjordhästföreningen, men det är inte det lättaste att få ihop... :down:

Du letar dåligt.. jag hittar L:C tävlingar i både Sthlm, Södermanland och Östergötland när jag söker på tdb.. Inte lika många som jag får upp i mitt område (Skåne) men ett 20tal blev det nog sammanlagt..

Mvh
WS6 - hoppryttare.. ;)

VA?! Finns det?! :eek: :eek: :eek:
*Kastar mig in på TDB*

Här i Västergötland finns massor med LC för stor häst.

I övrigt tror jag att det långsamt har blivit så att färre provar att tävla dressyr i och med att det blivit vanligare med pay and ride men också den avskräckande licenskostnaden. Jag är anmäld till en start i LC:1 om ett par veckor. Startavgift 190:-, ryttarlicens 150:- och hästlicens 300:-. För att inte tala om drivmedel till och från tävlingen. Det blir ganska saftigt om en bara vill testa på nån gång.

Hur tusan kan din ryttarlicens vara 150 kr om jag får fråga?! :eek: Min kostar 750 kr...O_o

Kanske ett sidospår men varför vill man rida LC? Jag tycker att man får dåligt flyt i de programmen och rider hellre två LB-program än LC + LB.

I mitt fall så har jag aldrig tävlat lokalt, och bara LC:2 2008 för 3-4 år sedan. Därför vill jag bara rida LC än så länge. Dessutom tror jag inte att jag skulle få mer än 45-50% i LB, då jag hört att kraven ska ha ökats kraftigt i 2015 versionerna (jmf mot de äldre).

Hur tusan kan din ryttarlicens vara 150 kr om jag får fråga?! :eek: Min kostar 750 kr...O_o
En engångslicens kostar 150.. Ett helt år kostar 750. Har du betalat 5 endagarslicenser så är du uppe i 750 så då behöver du inte betala mer det året. Vet man inte med sig att man ska tävla så många tävlingar så är det helt klart värt det att ta en i taget.

Kraven har inte ökat jättemkt i LB, det var ungefär samma när jag började tävla dressyr lokalt (-98?). Men de upplevs hårda i början om man bara ridit på klubbnivå och inte fått så mkt rutin. Generellt brukar man få lite extra betalt på Pay and ride, 5-8 % mer är inte ovanligt. Det ska man ha i bakhuvudet när man kommer ut. Det kan också vara värt det att träna för någon som är domare, eller ha en rutinerad kompis att träna på att rida program för, det brukar ge ganska mycket att ha någon annans ögon på en när man rider program...

Jag tycker också jag har märkt att det blivit mindre utbud med LC senaste åren, tråkigt tycker jag för såklart vill man rida LC om man t.ex. är ny på att tävla/orutinerad eller om man har orutinerad häst. Tycker de programmen är trevliga! Framförallt är det dåligt med LC i början av året (det är ju mest MsvC som finns tidigt på året), men finns inte jättemånga att välja på senare heller - speciellt om man inte är ledig varje helg och har begränsat med valmöjligheter... (Tycker inte heller det direkt kryllar av Pay & Ride, för mig som har en hel del helger uppbokade skulle jag välkomna pay & rides på vardagkvällar.)

En engångslicens kostar 150.. Ett helt år kostar 750. Har du betalat 5 endagarslicenser så är du uppe i 750 så då behöver du inte betala mer det året. Vet man inte med sig att man ska tävla så många tävlingar så är det helt klart värt det att ta en i taget.

Kraven har inte ökat jättemkt i LB, det var ungefär samma när jag började tävla dressyr lokalt (-98?). Men de upplevs hårda i början om man bara ridit på klubbnivå och inte fått så mkt rutin. Generellt brukar man få lite extra betalt på Pay and ride, 5-8 % mer är inte ovanligt. Det ska man ha i bakhuvudet när man kommer ut. Det kan också vara värt det att träna för någon som är domare, eller ha en rutinerad kompis att träna på att rida program för, det brukar ge ganska mycket att ha någon annans ögon på en när man rider program...

Just det, endagslicens ja (vilket Dressyrtjejens hjärna hade glömt bort sådär 23:30 en måndagskväll :angel:)

Jo, det vet jag. Men alltså, för 3-4 år sedan hade jag 40-45% i LC:2 2008, och jag har absolut utvecklats mycket sen dess, men grejen är att jag förväntar mig kring 58% lokalt i LC, så i LB hade det ju blivit de där 45% typ.

Jag tycker också jag har märkt att det blivit mindre utbud med LC senaste åren, tråkigt tycker jag för såklart vill man rida LC om man t.ex. är ny på att tävla/orutinerad eller om man har orutinerad häst. Tycker de programmen är trevliga! Framförallt är det dåligt med LC i början av året (det är ju mest MsvC som finns tidigt på året), men finns inte jättemånga att välja på senare heller - speciellt om man inte är ledig varje helg och har begränsat med valmöjligheter... (Tycker inte heller det direkt kryllar av Pay & Ride, för mig som har en hel del helger uppbokade skulle jag välkomna pay & rides på vardagkvällar.)

Kunde inte sagt det bättre själv! :up:
Nej, särskilt i typ april-maj-juni tycker jag att det borde vara mer LC överlag. Fine att man inte liksom har en lokal på Haloween med LC:1, LC:2 och LB:1. Det kan jag väl också förstå. Men man har ju ofta LB:x - LA:x, varför inte ha LC:x - LB:x någon gång då för variationens skull? :cautious:
Instämmer också med P&R. Och de P&R som väl finns verkar vara typ LB - LA - MsvC - (MsvB). Inte så mycket LC där heller...

Liknande trådar

Dressyr Satt egentligen bara för skojs skull och tittade på tävlingar på TDB. På lokal nivå i mitt distrikt (Sthlm) för storhäst. Men så slogs...
Svar
15
· Visningar
1 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka