Z

Zilver

Hur är det med traven och galoppfattningen efter galoppvolterna ska det vara så få steg som möjlig i trav eller trav hela sträckan?

Sv: Lb:3

Jag är inte exakt säker på hur det står i regelboken, men man ska svänga in i galopp sedan när hästen är rak ska det vara trav. Sedan ska du fatta galopp innan du svänger ut. Altså avbrott och fattning sker på rakt spår. Hur många travsteg som blir därimellan är nog mindre noga, bara hästen travar i balans osv.

Såhär står det i texten

12. ELF Vänd snett igenom
Mellan E och L Övergång till arbetstrav
Mellan L och F Höger arbetsgalopp

Så antal travsteg beror helt på var man lägger övergångarna.
Men ett tips är att lägga dem ganska mitt emellan E o L resp L o F, en del domare kan bli gnälliga annars.
(De tolkar mellan som mitt emellan, helt felaktigt men det förekommer ga ofta)

På den sträckan bör du få traven jämnt fördelad före och efter medellinjen i första hand. I övrigt se Prince Fairs inlägg.

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: Pegasus63
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka