Billy

Trådstartare
Jag ska tävla LB:1 och läser i programmet att man ska rida en snett igenom i trav med ökad steglängd och sedan en i mellantrav.

Vad är skillnaden mellan mellan dessa två travmoment i samma program?

Jag ska tävla LB:1 och läser i programmet att man ska rida en snett igenom i trav med ökad steglängd och sedan en i mellantrav.

Vad är skillnaden mellan mellan dessa två travmoment i samma program?

Ökad steglängd betyder att hästen närmar sig ökad trav i steg utförandet, medan mellantrav är en steglängd mitt emellan ökad- och arbetstrav. (om inte definitionerna på travstegen har ändrats sedan jag red program för 15 år sedan).

Observera dock att tempot inte ändras nämnvärd i övningarna utan endast steglängden...

Nja, ökad steglängd ligger långt från den ökade traven. En ökad steglängd är snäppet över en arbetstrav där domaren vill se att hästen tar för sig fram och svarar på ryttarens hjälper. Kan dock säga att en bör rida den ökade stegängden samma som sin mellantrav för att få vettiga poäng där... Precis som att det inte är npn somhelst skillnad på hur de flesta rider mellantrav och ökad trav i Msv-programmen.

Liknande trådar

Dressyr Nästa helg ska jag tävla RM/DM för lektionsryttare i dressyr. Det ska bli jättekul såklart! I propositionen står det att det är...
Svar
8
· Visningar
1 181
Senast: Sirap
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
337
Senast: Cactus
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 226
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 487
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden