Cinta

Trådstartare
Lite tidigt men..
Jag har flyttat och i det nya stallet/ladan finns det ingen tork och ladan är liten och trång. Vad/ hur är det bästa sättet att lava hö? Ska man ha presening emellan? Eller ngt annat?

En granne sa att man kunde lägga havssalt emellan balarna för att det inte skulle mögla. Vad tror ni om det?

Kom gärna med många tipps/ förslag. Berätta hur ni gör.

(I det gammla loftet som var enormt var det självdrag)

Sv: Lava Hö.

Vad är lava?

Det ända jag kan komma på är att klä in höförrådet i halmbalar, då får halmen ta det värsta (eller annat hö gå oxå bra).

Salt borde ju kunna hålla en del fukt borta. Annars är det ett bra tips att ha halm runt höet överallt, det gör att kondensen stannar i halmen och höt håller sig torrt...

Bra att jag svarar samma saker som redan står... :)

Förlåt :D "Lava" är skånska för att stapla hö. Trode alla visste det:angel:

Jag är mest orolig för att höet ska bli mögligt av ngn anledning. Så det jag eftersöker är ngt mot det. Halm är ju en metod, men jag kommer troligtvis köra med rundbalar. Kan ju ta ett lass med småbalar förvisso.

Iccic skrev:
Bra att jag svarar samma saker som redan står... :)

Äh, då får jag ju bekräftat att jag har lärt mig någonting här i livet. :bow: Med så mkt dumheter som jag normalt gör. :D

Liknande trådar

Däggdjur För någon vecka sedan kom grannen hem från polisen med en kanin, den var upphittad, inlämnad och alternativet var ett djurhem typ 30mil...
Svar
3
· Visningar
1 038
Senast: Yrja
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 203
Senast: Madick
·
A
Foder & Strö Hej. Jaha, nu möglar även mitt hö! :( Loftet där jag förvarar höet är litet och trångt och med denna värme och fukt som råder nu så...
Svar
1
· Visningar
831
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama