Lättridning?

Rosenblad

Trådstartare
Ja...jag blir alldeles förvirrad. Har ridit i 6 år nu och vet fortfarande inte hur jag ska rida en korrekt lättridning :confused:.

Min ridlärare påpekade alltid att jag föll framåt med överlivet i lättridningen, att jag måste räta upp mig. Ska jag skjuta fram höften med 'rak' rygg? Svårt att förklara, men förstår ni vad jag menar?

I boken Centrerad Ridning läste jag att man ska låta underskänklarna glida aningen bakåt i resningen. Är det så? Det måste jag ha missat i så fall :o. Jag som koncentrerat mig så på att mina underskänklar ska ligga så stilla som möjligt i resningen.

Är inte med längre :crazy:.Vägled mig snälla! Har nämligen slutat rida lektion :( så man tappar ju bara mer och mer :o.

Sv: Lättridning?

Som med allting annat kommer du säkerligen få olika tips och råd, men som jag har lärt mig så ska underskänkeln vara helt stilla (men inte spända förstås). Du ska tänka att magen ska uppåt, framåt i resningen, att du ska skjuta nånting framför dig med magen. Om magen inte förs framåt så kommer rumpan puta ut istället och då tippas överlivet framåt, vilket det inte ska.

Lycka till!

Precis som du gör om du står på golvet med lätt böjda ben ... res dej och sätt dej lite igen precis så gör du fast på hästen. Rak i överkroppen.

Du kan tänka att det sitter fast en gummisnodd i magen på dej som sitter fast rakt upp i taket och gummisnodden drar dej upp och släpper sedan efter :)

En bra övning: När du travar, rid i tretakt. Altså, sitt ner två, stå upp en (eller tvärtom). Om du då har en felaktig sits, altså lutar dig framåt, kommer du dunsa ner i sadeln och tappa balansen när du reser/sätter dig. Gör du det måste du ändra din sits, och när du kan göra det i balans så har du också en korrekt lättridning :)

Jag tror du kanske tänker lite väl mycket på att göra rätt, och spänner dig därefter. Principen vare sig du rider lätt eller sitter ner är ju fortfarande densamma, dvs man eftersträvar en lodrätt sits och den huvudsakliga drivningen med sätet.

försök att bara slappna av, höja blicken och sträcka på dig så kommer du på rätt bana.

varför har du slutat rida lektion/träna? Om du oroar dig för sånt här så tycker jag det låter som du har ambitioner nog att rida bra etc för att det ska vara vettigt att träna för någon?

Mvh och lycka till.

Tack för alla svar :)! Ni är bäst!

Till mackan:

Var tvungen att sluta på ridskolan pga av att jag flyttade till en internatskola och hade även inte pengar att fortsätta :(. Men det ser ut som att jag kan ha möjlighet att börja igen :)! Wii!

:( Det var en ledsam anledning, låter som du är väldigt sugen att träna och utvecklas. Hoppas verkligen du får möjlighet att göra det igen som det låter. lycka till :D

Det var ett jättebra tips! Det är verkligen avslöjande. Det är även bra att rida lätt utan stigbyglar, då måste man också ha rak överkropp för att inte komma helt ur balans. Då lär man sig även att inte ställa sig för högt över hästen.

jag har lärt mig att skänkeln ska ligga stadigt intill hästen och
att man ska sitta när ytter fram går i marken. (elelr ska man stå då? :crazy: :confused: ) nåt sånt typ. Det går automatiskt

Det roligaste är att när man fått in snitsen så kan man knappt rida lätt vanligt igen! Haha Sen kan man ju alltid utveckla, sitta två, stå tre, osv.

majblomma skrev:
Kolla Markus ridhandbok på nätet! Under lättridning.
Har du någon adress dit?

mackan skrev:
Det var en ledsam anledning, låter som du är väldigt sugen att träna och utvecklas. Hoppas verkligen du får möjlighet att göra det igen som det låter. lycka till
Tack :)! Ja, jag har en stor vilja att utvecklas och det känns tungt att känna att man tappar mycket av sin ridning :crazy:.

Heej! Jag har haft samma problem som du har (har det lite fortfarande) När du riderlätt och din ridlärare säjer att du lutar dig framåt så försök att tanka på att ha ett stort bröst om du förstår vad jag menar då blir du automatiskt lite svankryggad men det är bättre än att vara framåtlutad, ett bra sätt att öva upp detta är att sitta på samma sätt när du sitter framför datan på jobbet eller i skolan då tränar du upp ryggmusklerna. För om du rider en häst som är väldigt het som jag gjorde innan och jag lutade mig för mycket framåt i lättridning och nedsittning, då kan man störa hästen och den kan bli mer stissig.. Tänk på att ha blicken framåt och inte neråt stort bröst... Så ska det nog gå bra :D

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Ridning Kom precis hem ifrån ett sådant där otroligt frustrerande ridpass. Bakgrund Ridskoleryttare som ridit halvt oinridna ponnyer hela...
Svar
5
· Visningar
1 188
Senast: Hoarfrost
·
Ridning Jag måste ta tag i mina skänklar. I alla år, i alla typer av sadlar, har mina skänklar (och sedermera fötter) pekat utåt från hästen...
2
Svar
20
· Visningar
2 733
Senast: skiesabove
·
Ridning Jag har nyligen blivit medryttare. Nivån på mig är väl egentligen nybörjare och jag är bara ute och lufsar i skogen med hästen utan...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama