Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep med att förebygga, förutom motion? Jag har mina på dagbete ca 5 t/ dag ( fördelat på 2 ggr/ dag) samt att de får 2 kg hö på morgonen per häst ( c- och d-ponny). Har dock tänkt öka på betet vartefter och dra ner/ skippa höet när min semester tar slut. Vi har väldigt torrt, inget regn på veckor så svårt att veta med näringen på betet .Vi har magert naturbete och mkt är gult redan. Mäter dom varje vecka med viktband för att ha lite koll... Ena ponnyn har gått med betesreducerare förr men tvärvägrar nu på äldre dagar. River hellre manen av sig än har den...Har verkligen provat allt så nu kör jag nånsorts stripbetesvariant istället och öppnar upp hagen lite alla dagar. Jag funderar dock lite på äldsta ponnyn; tycker den har rund sommarmage men revbenen är den lite väl tunn över. Rids inte mkt, brist på ryggmuskler som gör att allt "ramlar ner?" ( Har ej mask, testad, o h mår bra i övrigt)Hur gör ni med era lättfödda? Alla tankar och idéer tas glatt emot!