Låta hagen "vila"

tott

Trådstartare
Brukar ni låta hagarna vila för att minska ett eventuellt parasitangrepp ?
Behandlar ni den vilande hagen på något sätt eller låter ni den bara vara ?

Sv: Låta hagen "vila"

Stora hagen har vilat från hästar i sommar, i stället har där betat får.
Hästarna ska gå där i vinter.

Hallååååååå !!!

Bara ett svar ???? :eek:
Låter ni hagen vila eller inte ???? :p

Nästa år så är våran vall klar att ta beteshästar och då kommer jag att ha två sommarhagar och en vinterhage.

Då växlar jag mellan sommarhagarna vartannat år.

Jag har hört att hagen skall vila minst ett år om det har gått oavmaskade hästar i den. Skulle vara bra om någon vet, har nämligen kommit en grupp hästar på bete som inte alls är avmaskade. Så nu blir man av med en hage för jag släpper inte mina där om jag så får betalt..... :mad:
Sen att jag blir tagen för värsta bitchen när jag tjatar på stallägarna att de inte får ta dit oavmaskade hästar det skiter jag i! :devil:

jag brukar försöka tänka på att planera så att jag kan växla sommarhagarna.
Vinterhagen brukar jag istället försöka mocka ur bäst jag kan när väl hästarna har släppts på sommarbete.

För att en hage skall vara helt parasitfri bör det inte ha gått några hästar där på ett år. Den får gärna betas av andra djur för att hålla god kvalitet på betet.
Mockar man ur hagen går det betydligt fortare att sänka parasittrycket.

Hur viktigt är det att låta hagen vila om man avmaskar ?

det är väl snarare tvärtom; om man kör ett rullande schema så att man t.ex. har två vinterhagar och två sommarhagar och aldrig använder samma hage två år i rad, då ska man i teorin inte behöva avmaska.
Avmaskningen är egentligen till för att hålla hagarna rena från maskägg.

Men det är väl alltid bra att låta hagarna vila ibland, åtminstone att låta dem betas av andra djur. Det bidrar till att hålla en hög kvalitét på betet!

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Blyger
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 053
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
671
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka