Lat häst som springer!

Ferrari

Trådstartare
Ja, sån är medryttarhästen.

Hon är enormt lat, vill inte jobba och därför springer hon för att slippa det. Det är ju mycket lättare att springa än att jobba ju :smirk: som tex ifall man försöker få henne att ställa och böja i ett hörn springer hon snabbt iväg för att slippa anstränga sig.

Hon blev inriden i vintras (2004) och kan inte så mycket. Men kort sammanfattat kan hon grunderna - skritt,trav,galopp,halt & rygga.

Hur ska man ta tillvara på denna energin som hon slösar på att springa undan hela tiden? Lite svårt att formulera frågan.

Förstår ni inte så fråga :cool: inga påhopp tack!
// Ferrari

Sv: Lat häst som springer!

Ferrari skrev:

Hon är enormt lat, vill inte jobba och därför springer hon för att slippa det. Det är ju mycket lättare att springa än att jobba ju :smirk: som tex ifall man försöker få henne att ställa och böja i ett hörn springer hon snabbt iväg för att slippa anstränga sig.

// Ferrari

Hon springer genom hörnet, och då gör du vaddå?

Nu är ju den här hästen riden i nästan ett år så jag skulle nog sätta mer tryck i den, åtminstone kortare stunder , så man inte råkar i konflikt men ändå "får sin vilja igenom". Tex: Rid hörnet med exakt så många halvhalter det behövs för att den inte ska kunna springa iväg och ta verkligen igenom ställningen. Förklara för brunte att "Sorry, men du kommer inte undan"

Ge järnet i tex 10 minuter, glöm inte att berömma när hon gör rätt.

Ferrari skrev:

Hon blev inriden i vintras (2004) och kan inte så mycket. Men kort sammanfattat kan hon grunderna - skritt,trav,galopp,halt & rygga.

Hur ska man ta tillvara på denna energin som hon slösar på att springa undan hela tiden? Lite svårt att formulera frågan.

// Ferrari

Ar det ett ar hon ar riden? Hur ar hon att stanna och fa igang? Ar hon latt i tyglarna? Stannar hon villigt? Hur ar hon att rygga? Ar hon latt att rygga eller behover du kampa?

Ferrari skrev:

// Ferrari

Vad jag ville komma till var att det behover inte alls vara av lathet hon springer. Att rida en hast bojd pa bojt spar kraver mycket skolning. Jag skulle tro att hon inte har tillracklig balans for att klara en hornpassering av den kvalite som du onskar. Mitt tips skulle vara

1) Lat henne vara rak genom hornpasseringen, tank ett mer "ovalt" spar an en fyrkant. Genom att forsoka boja henne ar sannolikheten stor att du kommer att forboja henne istallet. Hasten anvander halsen till att balansera med, och om du stor henne i halsmekanismen sa kommer hon att uppleva att du stor henne i hennes balans och hon forsoker att kompensera det med att springa.

2) Forsok att skola henne i oppnor pa rakt spar (forutsatt att det du skrev att hon kunde, det du kallar grunderna, fungerar bra). Stall inga krav pa bojning till att borja med, forsok att fa henne att ga avspant i ett lugnt tempo pa tre spar sa kommer bojningen sa smaningom. Tank det som att du "styr in" framdelen innanfor sparet. Krangla inte till det mer an sa till att borja med. Allteftersom hon blir mjukare i kroppen sa kan du anvanda oppnorna aven pa bojt spar och sa smaningom aven i hornpasseringarna.

Lycka till!!

:banana:

Det är inte endast i hörnpasseringar, det gäller hela tiden! I allt man gör försöker hon komma undan att arbeta.
Målet är ju att få henne att arbeta med bakdelen och gå i rätt form, men det är just det som inte går. Det är det hon springer undan ifrån! Det är rätt ang balansen, den är otroligt dålig :smirk:

Är det ett år hon är riden? Hon är riden i ett år drygt, men utan krav. Hon har haft föl sen i mars och då har de ej kunnat kräva så mycket av henne. Så de började rida på henne lätt vid årsskiftet.
Hur är hon att stanna och få igång? Hon svår att stanna när hon väl börjat springa ifrån arbetet! Hon är lätt att få igång!
Är hon lätt i tyglarna? Jag förstod inte frågan riktigt. *generad* Kan du omformulera den?
Stannar hon villigt?
Hur är hon att rygga? Är hon lätt att rygga eller behöver du kämpa? Beror på vilket humör hon är på, oftast går det problemfritt

När hon tex springer igenom ett hörn för att slippa arbeta brukar jag ta tag i henne och försöka i nästa hörn i stället (ställa och böja sig). Alt gör jag en volt och försöker i samma hörn igen.

Tack för tipsen :D

Min gamla dam var nog lite som din när hon var ung. Hon var (och är) enormt stark, och i början så var det bara ett läge som gällde: full fart framåt! Halvhalter kunde jag bara drömma om...
Jag tillbringade en tid hos en dressyrtränare med mitt sto och jag fick då börja med att longera henne inspänd under en vecka. Det gällde då att vara fullständigt konsekvent med vilket tempo hon skulle gå i. Efter någon dag hade hon "fattat galoppen" och det gick bättre och bättre, hon började röra sig i en avspänd form med taktmässiga rörelser istället för detta eviga springande. Sedan gällde det att vara lika konsekvent när jag började rida igen. Det fungerade och hon är nu enormt känslig för säte och skänkel.
Detta var min erfarenhet från min dam, i övrigt instämmer jag med övriga som skrivit. Försök gena i hörnen tills balansen blivit bättre. Gör mycket övergångar.

Lycka till!

(Upptäckte också när jag började arbeta mitt sto att hon inte trivs på vanligt tränsbett)

Jag börjar alltid med att kolla grunderna i skritt. Jag ska kunna starta, stanna, svänga och flytta bakdelen i skritt utan större problem, bestämma tempot också. När vi kan det så går vi upp i trav och gör samma sak, gärna med många övergångar till skritt. Oftast så blir det automatiskt många övergångar eftersom det inte riktigt funkar i trav och då går jag ner i skritt och gör om.

Är det ett år hon är riden? Hon är riden i ett år drygt, men utan krav. Hon har haft föl sen i mars och då har de ej kunnat kräva så mycket av henne. Så de började rida på henne lätt vid årsskiftet.
Hur är hon att stanna och få igång? Hon svår att stanna när hon väl börjat springa ifrån arbetet! Hon är lätt att få igång!

Ett ar ar inte alls lang tid. Forsok att se till att igangsattningar och stopp, senar skritt-trav overgangar fungerar innan du staller andra krav.

Om hon ar svar att stanna sa skulle jag borja dar. Gor massor av halter och igangsattningar, kanske 50 st per ridpass till att borja med. Se till att inte ta sa mycket i tyglarna, bara en forhallning och slapp sen efter. Om hon ar svar att stanna sa ar det troligen ett tecken pa att hon har for mycket vikt pa framdelen, genom att stanna ofta sa hjalper du henne att fa igang bakbensmekanismen. Dra aldrig i tyglarna. Gor da om halten istallet.

Vad jag menar da jag fragar om hon ar latt i tyglarna: Kanns hon tung i framdelen, behover du tex dra i tyglara for att stanna eller styra, eller skulle du nastan lika garna kunna rida utan trans?

Hur är hon att rygga? Är hon lätt att rygga eller behöver du kämpa? Beror på vilket humör hon är på, oftast går det problemfritt

Samma sak dar, de ganger hon stretar emot, tvinga henne inte, utan forsok igen efter nagra halter och igangsattningar.

All form av muskelstyrka fran armarna kommer att skapa spanningar i hennes bakdel, och det ar just det du vill fa bort. Forst nar hon ar avlsappnad mentalt och fysiskt kommer hon att kunna boja mer i bakknana och borja anvanda bakdelen.

Lycka till igen!

:bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka