Lastträning av föl

F

föl2005

Jag har en 8 veckors hingstföl på 140 kg som inte är helt lätt att baxa in i transporten längre. Det var inga problem att fösa på honom när han bara vägde 80 kg men nu har han fasen så mycket mera kraft och massa.
Så, lastträning står högt upp på listan av "att göra med fölis".
Frågan är bara hur man bäst går till väga med en så ung individ eller är det ens någon idé att försöka lära den lastning ännu?

Vi brukar alltid fösa på fölis först och sedan släppa på mamman. Att lasta mamman först hjälper inte, fölet struntar fullständigt i att mamman står i åklådan och stoet blir oroligt när vi joxar med hennes unge så helt klart är lastning av fölis först det bästa. Hur lockar man på honom på bästa sätt?

Alla tips mottages tacksamt!

Sv: Lastträning av föl

föl2005 skrev:
Jag har en 8 veckors hingstföl på 140 kg som inte är helt lätt att baxa in i transporten längre. Det var inga problem att fösa på honom när han bara vägde 80 kg men nu har han fasen så mycket mera kraft och massa.
Så, lastträning står högt upp på listan av "att göra med fölis".
Frågan är bara hur man bäst går till väga med en så ung individ eller är det ens någon idé att försöka lära den lastning ännu?

Vi brukar alltid fösa på fölis först och sedan släppa på mamman. Att lasta mamman först hjälper inte, fölet struntar fullständigt i att mamman står i åklådan och stoet blir oroligt när vi joxar med hennes unge så helt klart är lastning av fölis först det bästa. Hur lockar man på honom på bästa sätt?

Alla tips mottages tacksamt!

Lastsele runt rumpan och en stor stark som drar in fölet och definitivt fölet i kärran först så att orolig mamma inte backar ut på föl och folk för att kolla lägen med sin baby. Inte lastträning heller utan gör det bara när mamma och föl verkligen måste åka. Låt babyn för övrigt bara få vara baby med mamman i sommarhagen.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

om föregående skrivare skrivit. Ingen lastträning. Baxa in fölis med hjälp av lina om det behövs. Inget tjafs bara rakt in så brukar det nte bli problem vid andra tillfällen

En stark axel under rumpan och skjuta på framåt brukar fungera bra på fastvuxna små bebisar.

Det är jätte viktigt att träna lastning redan när de är föl!!! helt förkastligt att göra som maja säger. det måste bli lika naturligt att stå i transporten som i stallet.
Träna som du gör för att få in den i stallet o i boxen.
viktigt att lyckas innan han blir för tung!!!! ge foder, tabort mellan väggen i början o låt fölis dia om den e så nonchalant. men viktigt att den lär sig att detta är ett hem precis som vilket annat!!!!
om du sen fått den till att gå upp, stäng o kör ngra varv.
De som jag ser upp till inom hästhantering kan till o med bara för träningens skull ta med sig hästen när den skall tanka bara för att den inte ska tycka att de e ngt konstigt.
Men väntar du som maja tycker du ska så kommer de att bli mkt mkt mera jobb!!!! tänk helt ohanterad yngling som väger 10-20 gånger så mkt som du, ni är helt oense om vad som ska hända. Han har kanske skadat sig o måste åka, men va fan ska han in ngn stans där han aldrig vatt för, Tror ni själva på att de någonsinn kommer att gå bra???
Ibland händer de juh mirakel o man har fått en färdig tränad fölis i magen, men de e bara väldigt sällan.

TRÄNA TRÄNA TRÄNA.......hoppas du lyckas men de tror jag du gör.

ps jag tror inte på att låta ett djur var ngt den inte är dvs vild djur o sen försöka göra om den helt till ett helt tamt djur o begära att den ska göra som du vill......jaja vi har alla olika uppfattning kramar ;)

Håller med Maja. (fast vi behöver ingen sele)

Vi lasttränar aldrig fölungar.

Och vi har aldrig några problem.
AM

Senast ändrad:

Inte vi heller. När man ska åka så lastar man och åker. Det är inget vi gör någon affär av och vi har inte heller några problem.
Inte heller tränar vi på att lyfta benen, men när hovis kommer så går det bra ändå. Så är det med all hantering tycker jag. Om man gör det man ska på ett konsekvent sätt, så blir det oftast helt odramatiskt och enkelt.

Jag tror att om man håller på och tränar på nödvändiga och vardagliga saker så får man istället problem. :smirk:

Senast ändrad:

Vi lasttränar inte heller våra hästar och föl. Ändå går det bra. Vi har ett sto som tydligen skulle ha varit supersvårlastad hos förra ägaren och de hade tränat och tränat med henne...hos oss gick hon in utan att ens titta lite, då hade vi inte lastat henne alls på över ett halvår. Gör man en stor affär av det så blir det nog problem.

Hej!

Försök inte "leda" och "fösa" ett föl det kan inte bli så mycket annat än problem,då kämpar fölet mer för fösandet och dragandet i grimman.Nej,rep runt rumpan eller en eller två starka djurmänniskor som håller hand och trycker in fölet.Då vet den inget annat än att gå in för den har aldrig ens funderat eller haft ett annat alternativ. ;)

Nafayette skrev:
Håller med Maja. (fast vi behöver ingen sele)

Vi lasttränar aldrig fölungar.

Och vi har aldrig några problem.
AM

Samma här, vid frysmärkning av ynglingen vid 11 månaders ålder fick han se transporten på nära håll första gången. Olyckligt nog ringde en jobbarkompis precis när jag tagit hästen ur boxen, men vi knallade på för jag tänkte att han kunde titta närmare på ekipaget. Det slutade med att vi stod innan i transporten innan jag hunnit lägga på. :o

Om fölen måste åka "hivas" de in, annars ingen lastträning förrän de är "stora". Eller träning? När de ska åka någonstans lastas de och sen åker vi.

Givetvis är de inte "vilda" för att de inte åkt transport när de varit små...

/// ghost

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 415
O
Småbarn Detta blir mitt första inlägg under anonymt alias någonsin men jag känner att det är dags nu. Jag är småbarnsmamma, min sambo och jag...
Svar
8
· Visningar
1 666
Senast: Milene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama