Lastträna, rädd för bakbommen..

Anastacia

Trådstartare
Har köpt en häst och vi har tänkt oss ut och träna.
Nu till problemet. Den går fint att lasta på, stressad men går in i transporten.
Sen kör det ihop sig.
Den har åkt mycket transport innan men förra ägarna hade dörrar bak, jag har bommar.
Hästen i fråga blir rädd när bommen börjar skramla och kastar sig ut.
Tips på hur man ska lösa detta. Har inte råd att byta till en annan transport så det är inte en lösning.
I början va den även skeptisk till att gå på min transport men det har släppt så den går nu oftast rakt in.
Hjälp. Vill ju kunna åka ut och träna och tävla framöver.

En spontan tanke: Kan du inte visa hästen upprepade gånger medan den står precis utanför transporten (d.v.s. nära den skramlande bommen men utanför) att du stänger och öppnar bommen upprepade gånger så den vänjer sig vid ljudet och kan undersöka var ljudet kommer från? Kanske inte hjälper om det är det faktum att det låter bakom hästen som är problemet men värt att prova kanske?

Eller lastträna mycket utan att stänga tills hästen slutar vara stressad när den går in?

- In i transporten, klia, mys och kanske ge något gott när hästen är avslappnad kliv ut. Upprepa tills hästen är helt avslappnad. Kan behöva ett par pass beroende på hur stressad hästen är. Det viktigaste är att avbryta när det känns bra och inte gå vidare för fort.
- När hästen står avslappnat i transporten på en gång börjar man låta lite. Skramla i mellanväggen rör försiktigt på bommen utan att lyfta/stänga. Fortsätt klia, och mys precis som innan. När hästen är avslappnad backa av. Öka skramlet i takt med att hästen blir mer och mer avslappnad.
- När hästen vant sig vid en hel del skrammel vänj den vid att någon rör sig bakom den upp och ner på rampen. (givetvis inte bakom rumpan på hästen om den får för sig att slänga sig utan på sidan/bakom)

Huvudregeln bakom all lastträning: kommer ett bakslag, backa tre steg, beröm och avsluta för dagen. Traggla inte utan det är bättre att fortsätta en annan dag.

Efter den här träningen bör det inte vara några problem med att stänga bommen och du har en häst som finner sig vid det mesta gällande lastning :)

Det går att byta bom mot dörrar, kanske inte i alla transporter och vad det kostar vet jag inte. Om nu inte problemet försvinner när du tränat mera.

Säger som andra. Träna mycket lastning utan att lägga upp bommen. Båda mina har varit lätta att lasta i och ur. Dock i samband med att jag köpte nytt släp har båda av någon anledning kastat sig bakåt och tryck sig under bakbommen. Den äldsta lyckades krypa ut under den medan den yngsta fastnade vid manken och sen kastade sig framåt. Väldigt obehagligt! Det gick bra med båda men det är väldigt otäckt med hästar som får panik i släp.
Den äldsta lastar sig själv nu igen och är lugn och den yngsta har vi lasttränat en gång och det fungerade bra efter en halvtimme ungefär.
Åker utan bom nu. Men träna mycket så din häst är lugn innan du lägger upp bommen. Det är inte helt säkert att det är själva bommen den är rädd för utan att det är ett nytt släp där den inte känner sig hemma och trygg i.

Träning såklart, man vill ju ha en lugn och trygg häst i släpet oavsett.

Men det går även att sätta in dörrar bak i släpet. Hör med något fordonsprogram från gymnasiet eller vanlig bilmek :)

Liknande trådar

Hästhantering Har tagit tag i lastningen med min 3 åring nu. Hon går rakt in. Kan skicka in henne. Men när jag hämtade henne fick hon panik när vi...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: animalasia
·
Träning Har en väldigt grön häst som måste lasttränas (finns en tråd om hennes hälta). Hon är dessutom rädd och bakskygg. Jag måste göra detta...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 156
Senast: animalasia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 268
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar