Lasttips !

S

Stolpskottet

Jag har ett sto som är lite sisådär med lastningen, ibland går hon rakt in, ibland behövs det bara lite godis, och ibland så står hon där som en liten surkärring och släpper inte alls efter på trycket...

De är de då gånger hon vägrar släppa på trycket som jag undrar hur man kan göra. Hon kan t.ex stå med bakbenen på marken och framhovarna inne i transporten och vägra släppa efter. Då brukar jag stå och hålla med ett stadigt tryck i grimskaftet och vänta på att hon ska släppa efter. Så fort hon tar ett till steg eller sänker huvudet - eftergift. MEN oftast så släpper inte hon på trycker förns efter 10-20 minuter..
Hon kommer ju in i transporten tillslut men jag undrar ifall det finns någont annat bra knep mot dessa surkärringar när man inte har all tid i världen? :rofl:

Kan tillägga att hon inte alls är rädd för transporten, kan gå kors å tvärs över lämmen och när hon väl är inne i transporten står hon still och lugnt där! :D

Sv: Lasttips !

Har du testat ge henne mkt godsaker när hion e på bra väg in eller helt inne?

Kanske leda i träns istället för grimma kanske?
lycka till:)

Jag vet att många är emot det men jag tycker att linor ofta funkar väldigt bra. Så länge dom inte är rädda utan bara tjurskalliga så kan man försöka trycka på lite bakifrån. (korsa två linor bakom hästen och trycka på den vägen).

_Essie_ : Godsaker får hon alltid när hon är inne i transporten.
Jag har prövat med träns men det går inge bättre, tycker bara att hon blir uppstressad av det och vill kunna lasta henne i grimma så man slipper krångla med att ta av tränset i transporten!

DeCloe : Har inget emot Linor och brukar använda det i värsta fall, men Jag vill helst slippa att hålla på med de t.ex är på tävlig.

DeCloe : Har inget emot Linor och brukar använda det i värsta fall, men Jag vill helst slippa att hålla på med de t.ex är på tävlig.

Okej, du gör ju självklart som du vill. Men jag personligen tycker det är att föredra att få in dom så fort som möjligt, utan massa krångel och innan dom hinner bli istadiga/blockerade och bara ännu mer övertygade om att de inte ska in. Nu vet jag ju inte hur snabbt din häst går in med linor. Men min förra häst använde vi linor med som rutin i kanske en månad (korsade bakom). Sedan kunde vi långsamt avvänja henne helt från att ha de korsade bakom, till att bara hålla upp dom, till att bara låta de ligga på marken och sen till sist inte ha dom alls.

Sen är ju ston alltid ston :angel:

Om du bara vill ha en "snabbfix" och fortsätta lasta på exakt samma sätt som du gör nu så köp dig en "monty roberts dually" grimma. Det blir skarpare tryck och tydlig eftergift med den.

Jag har svarat i tillräckligt många trådar om lastträning nu så gräv lite i äldre trådar där det redan finns sjuhundraförtioelva tips om övningar du kan göra med hästen så den går in i transporten bara du ber den om det istället för att behöva slita in den :-)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Ninnurur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 294
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Har en ponny som skoddes på fredagen, inte visade någonting på lördagen men på söndagen påväg in (från knölig och frusen hage) var han...
Svar
4
· Visningar
1 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka