Lastningsproblem!

Royal_724

Trådstartare
Skulle iväg och tävla idag, men kom inte så långt!
Hästen vägra gå in, 2 ½ timme stod vi! Till slut fick vi ge upp...hon vann!
Har alltid kunnat lasta henne själv innan, bara släppa henne och hon gick rätt in! Men för nåt år sen, så bara vände det, vet inte alls vad som hänt!

Någon som har några ideér på att lasta!?

Sv: Lastningsproblem!

Hänger på med ännu en lastningsfråga...:angel:

Har ett nordissto, modell kraftig... som är hellugn men plötsligt kastar sig bak när hon tröttnat på lastningen. Lika vid urlastning, börjar hellugn o kastar sig plötsligt bak... det är inga större problem att lasta henne bara man är två o kvick med att sätta röret bakom rumpan på henne... en står med grimskaftet fram i den lediga fållan i transporten o en smackar på där bak men som sagt hur får man bort de där kasten??

Helt klart tycker hästen att det är pest att åka. Det är min tolkning.

Börja med att åka en sväng i släpet själv. Be någon köra runt gårdsplanen. Är det något som skramlar och är obehagligt?

Sedan är det tålamod som gäller. Lasta varje dag. Led från hagen och in i transporten. När hästen är inne, fodra där. Varje dag. Efter några dagar har hästen fattat att det är härinne man äter sin lunch. Lika naturligt som i boxen. Sedan är det till att börja lasta lite då och då, köra en sväng till roliga ställen.

Under själva lastningsproceduren föredrar jag att stå utanför och sända in hästen. Hästen får stå still eller gå fram. Inga andra alternativ är tillåtna. När hästen börjar signalera avslappning i stillaståendet ber jag om steg framåt. Sakta men säkert.

När hästen väl förstått att det inte finns några alternativ till att gå framåt och in i transporten brukar den relativt snabbt gå in. Men vissa kan vara väldigt ihärdiga när det gäller att testa alla tänkbara alternativ (vända, stegra, rusa iväg etc). Och då gäller det att ha någon verkligt hästvan som löser konflikterna utan mer våld än situationen kräver. Om ni inte anser att ni själva kan läsa hästen och reda ut problemet kan det vara värt att ta in en expert.

Lycka till!

Jag har lastat många problemhästar, men ingen har vart som min blivit! Vi har alltid fått in henne på 20 min efter att hon börjat bråka.
Men 2 ½ timme har jag aldrig stått med en häst!

Jag har gjort precis som du med henne innan, bara ställt mig vid sidan av transporten och sen har hon gått in själv!
Men nästa helg komjmer det en kille som ska hjälpa mig, han är väldigt duktig på när det gäller problem vid lastning, så vi får se om hon går in med hans hjälp!

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka