lastningen-ett problem...

L

Liiiinda

Jag har en häst på snart fem år, inte haft några problem alls att lasta eller åka transprort innan, men nu det sista halvåret vägrar hon att gå in i transporten...varför vet jag inte. Har provat alla metoder känns det som...mat, väntat ut henne...någon som har något bra tips??

Sv: lastningen-ett problem...

På vilket sätt vägrar hon? Vill hon inte gå nära släpet, går hon upp på lämmen och backar ner igen? Är hon rädd eller istadig?

Mitt sto gjorde samma sak, hon har åkt i flera år. Det visade sig att hon av någon anledning tyckte att det hade blivit för trångt trots att mellanväggen stod snett ( hade trekvartsbom). Testade att ta bort mellanväggen helt, så numera är hon lättlastad igen med hellånga bommar.

åker ni ofta?
åker ni då för att träna?

tänkte om släpet blivit = jobb?

ett tips kan vara att lasta bara för att - ta en dag då och då och lasta sen låta hästen gå in i stallet eller ut i hagen igen?

Hej
Min Jupiter (>750Kg) gjorde samma sak. Jag tog hjälp av Tommy Arvidsson, en ung men mycket skicklig problemlösare.
Du når honom på 0702-009028. Han finns i Ulricehamn men åker ut.

Hälsa från Peter & Jupiter

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 827
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
671
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama