M

marie ireholt

Mitt ena arabsto är lättlastad och kan stå kvar så länge jag inte försöker stänga bakbommen så fort jag tar min hand bakom rumpan på henne så börjar hon backa lugnt och metodiskt ut.Detta är väldigt störande eftersom varje gång vi ska iväg så håller hon på så i ca 45 minuter.Det är precis som hon tror att hon ska backa ut så fort jag tar handen bakom rumpan.
Några tips hur jag ska komma åt problemet?

Sv: Lastning!

Så fort hon bara visar tendens att gå bakåt manar du fram henne in i släpet igen. Hon ska backa på kommando från dig. Så det bör du också träna på. Detta för att hästen ska se skillnad på om hon själv valt att backa eller om du beordrat henne att backa.

Frågan är om du har kontroll över framåt och bakåt utanför transporten? Om inte så träna på det först innan du lastar. Och ha tålamod, envisast vinner! :idea:

Jag skulle föreslå att du undviker att lägga handen på rumpan på hästen till en början. Försök att stänga utan att lägga handen där, hästen kan se det som en signal "nu är du klar, backa ut". Beror givetvis på vad hästen varit med om tidigare, men det kan vara en anledning.
Värt att testa i alla fall?? :)

Jag har tränat henne mycket från marken både bakåt,framåt,sidled och gå undan för tryck.Hon kan även backa några steg på transporten och sen gå framåt.Jag skickar alltid på henne framför mig på transporten och då går hon på lugnt.Det är så fort jag ska stänga bommen som hon backar ut.Jag behöver inte ens röra rumpan på henne utan det räcker med att jag tar handen bakom henne.När jag lastar ur henne väntar hon alltid på mitt kommando.

Jag har tränat henne mycket från marken både bakåt,framåt,sidled och gå undan för tryck.Hon kan även backa några steg på transporten och sen gå framåt.Jag skickar alltid på henne framför mig på transporten och då går hon på lugnt.Det är så fort jag ska stänga bommen som hon backar ut.Jag behöver inte ens röra rumpan på henne utan det räcker med att jag tar handen bakom henne.När jag lastar ur henne väntar hon alltid på mitt kommando.

nr vi hade NH trnaren hemma för lastträning så, när busen försökte backa bakåt klappade han hästen några klapp på baken o sen gick han fram, tog ett litet slag innan han förstog att han skulle fram, men det funkade. !!!!.

Hjälper det att ha en medhjälpare som "hindrar" henne från att gå ut? Eller fortsätter hon att backa ändå? Eftersom att hon verkar så lugn så tycker jag att du ska prova det i första hand om du inte redan har det.

Hur länge står hon still om du inte sätter på bommen? Backar hon ut efter en stund oavsett vilket? För om hon inte gör det så kan du vänja henne med att hon får gå in och sedan få lite mat/godis som uppmuntran/distrahering utan att några försök görs på en stund. Ha sedan någon som är kvar hos henne hela tiden och som är beredd på att mana henne framåt om hon vill gå ut. Vänta en stund innan du gör ett försök. Stå gärna osynlig på sidan av släpet och vänta. När du sedan kommer fram gäller det för dig att vara snabb som f-n och få på bommen.

På min transport går det med lite lirkande att få på bommen även efter att rampen är uppfälld. Då kan man om man är flera personer ha en som går med henne upp och håller i henne. Två som står på var sida och snabbt som ögat fäller upp lämmen så fort hon tagit sista steget in. Samt en tredje som står beredd med en sopkvast att trycka på med samtidigt som ett -NEJ! om hon gör en ansats att gå ut. Men med riktigt snabb hantering av rampen hinner hon inte ens märka vad som är på gång. Men då gäller det att det går att få på bommen efteråt i transporten.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 741
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama