Sv: Lastning.

Jag tycker det är roligt att lasta hästar, och det smittar oftast av sig på hästen.

Ta det lugnt, öva så ofta du kan, ta det i små steg om det behövs. Tvinga aldrig på hästen och smäll igen dörrarna bakom så fort du lyckats få in hästen i släpet, utan ge hästen eftergift och låt den ha det bekvämt en liten stund och backa sedan ut igen (eller gå ur framåt ifall du har ett sådant släp och det känns bättre).

Här provar jag att lasta med clicker, det är första gången både för mig och Figge.

http://www.youtube.com/watch?v=Hz9_z-VBNdg
http://www.youtube.com/watch?v=AZ29IhnIzJc
http://www.youtube.com/watch?v=PAZahpSekoM

Annars brukar jag jobba mycket med tryck följt av eftergift så fort jag får minsta lilla steg i rätt riktning, sedan backa och upprepa och öka kraven så fort hästen är redo för det.

Jag undviker att ge så mycket tryck att hästen försöker fly bakåt från trycket, i början är kravet bara att hästen skall vara koncentrerad på uppgiften. Dvs, tittar hästen åt något annat håll än transporten = tryck. Tittar hästen på transporten = eftergift (eller klick+belöning när jag arbetar med klicker).

Nästa steg är just att hästen tar ett steg med en hov i rätt riktning. Eftergift på det. Seda kanske ett steg till mot transporten, eller om det känns som det behövs backa ett par steg och börja om från början gen.

Osv osv.

Det låter väldigt vettig och intressant det du skriver och sättet du tänker och arbetar på.

Jag orkade dock inte se filmerna på 10 minuter styck, men jag ska se dem när jag är mindre trött. ;)

När du lastar, lastar du på det sättet att du skickar in hösten eller går du brevid, framför, bakom?

Jag har en häst som kan grunderna i NH och lastar utifrån det så här:
(med ledrep(5m) och grimma)

• Jag står brevid rampen och visar in hästen i transporten.
  • Hästen går in och ställer sig där den ska.
  • Jag sätter för bommen bak.
  • Går sedan in i transporten och sätter fast hästen (måste göra det före jag stänger luckan för han åker brett och kan vända annars).
  • Går ur transporten och stänger luckan.
  • KLART

Av din fråga antog jag att du vill veta hur jag lastar inte hur jag har gjort för att lära honom eller hur jag gör om han krånglar. Vill du veta det också så kan jag berätta det med ;)

Berätta gärna det med, det är alltid intressant och nyttigt att lära sig hur andra gör :)

Okej, ska försöka fatta mig kort.

För att etablera sociala regler med min häst och öka våran kommunikation började vi med NH och så "lever" vi numera :)
Jag lärde honom först NH:s grunder med hjälp av instruktör, alltså "The seven games" så att han skulle förstå min signaler.

Sedan började jag med transporten.
Han fick lära sig att han hade ett ställe innan rampen där han var "trygg" där han fick vara i fred (eftergift). Förde honom på volt från detta trygga ställe över rampen och tillbaka till det trygga stället igen.

När det inte längre var farligt började jag flytta detta ställe närmre rampen. Tillslut var det precis framför och då var vi mogna för att börja skicka honom in i transporten.

Jag visade in honom och såg till att han alltid hade sin uppmärksamhet riktad in i transporten.

Så här i inlärningen var det helt okej att han nosade och undersökte transporten, när han gjorde det hade jag ingen press på honom.

Då han backade ut satt jag press på honom utanför transporten (backade, flyttade bakdelen osv), på det viset lärde han sig att det var jobbigt utanför transporten med lugnt och skönt inuti. Alltså att det trygga stället nu hade flyttats in i transporten.

När han utan problem gick in i transporten började jag knacka på väggar, kliva upp och ned på rampen, slamra med bommen osv. Han skulle då lära sig att stå kvar utan att baka ur fast det lät en massa. Backade han ur gjorde jag som innan.

När detta fungerade började jag lyfta luckan, stod på sidan så om han backade ur så var det bara att släppa.

När det gick att stänga luckan utan att det var farlig för honom började jag med att träna att sätta dit bommen bakanför. Detta var inga problem nu när transporten inte var farlig längra och han stod helt plötsligt instängd och jag hade gjort det helt själv.

Nu när han gick att lasta var det bara att träna, lasta varje dag och stänga in, köra 10m lasta ur och sedan göra om. Lasta på andra ställen än den egna gården osv.

Hade aldrig klarat det här utan att ta hjälp och lära mig av en riktig instruktör, men nu sitter det och vi har tränat massor.

Om han idag börjar "bråka" sätter jag press på honom igen utanför transporten och tillslut väljer han transporten, så han slipper den där jobbiga matte utanför ;) . Han brukar till och med då springa in för att visa "okej jag ger mig" :rofl:

Hoppas du förstod, annars är det bara att fråga så förklarar jag närmre.

Det låter väldigt vettig och intressant det du skriver och sättet du tänker och arbetar på.

Jag orkade dock inte se filmerna på 10 minuter styck, men jag ska se dem när jag är mindre trött. ;)

När du lastar, lastar du på det sättet att du skickar in hösten eller går du brevid, framför, bakom?

De hästar jag haft förut har jag kunnat gå fram till transporten med och bett dom gå ombord, precis som Lotus7 beskrev. Fast jag brukar ha ett kort grimskaft slängt över halsen/ryggen på hästen, det är ju ändå mest ivägen att ha ett jättelångt rep att hålla reda på :-)

Figge har jag bara lastat 2 gånger, en gång när vi köpte honom och skulle köra hem, då jag utan någon större finess drog in honom med en sån där "monty roberts dually halter" grimma.

Ja, inte så att jag var brutal, utan givetvis med tryck+eftergift och låta honom gå fram + backa osv tills han gick på utan mer tryck än att jag kunde hålla repet mellan tumme och pekfinger. Men jag utnyttjade helt klart att den grimman är rejält obekväm för hästen tills man ger eftergift :-)

Andra gången vi lastade var det jag filmade och lade upp på youtube.

Sedan dess har vi inte lastat, men jag kan göra en ny film när vi kommit lite längre med lastningen.

Om någon vill så kan jag ju göra en film som visar hur den där monty roberts grimman fungerar, men det borde redan finnas, instruktioner för det finns t.ex. med i nästan alla monty roberts dvd:er man kan köpa.

Men just nu vill jag nog träna mig och hästen mer med klicker, är lite utmaning att försöka arbeta helt utan att använda tryck på hästen.

Har grimma och långt grimskaft, går före hästen in i transporten, lockar med mat om det är lämpligt, när hästen är inne stänger någon bakom och jag knäpper av grimskaftet och fast transportgrimskaftet.

Har grimma och långt grimskaft, går före hästen in i transporten, lockar med mat om det är lämpligt, när hästen är inne stänger någon bakom och jag knäpper av grimskaftet och fast transportgrimskaftet.

Den där metoden har jag testat.. men när jag en dag inte hade någon mat att locka med så ville hästen inte komma in. Hur funkar det för dig?

Askja (mitt gamla sto) får alltid lite mat (t ex en morot eller en näve pellets) när hon gått in i boxen eller transporten och skulle jag någon gång glömma så blir hon sur. Hon är inte rädd för att gå in i transporten men hon kan få för sig att hon inte ska gå och då får man putta på henne bakifrån fast sedan jag började med att ställa en mathink fram i transporten har hon alltid villigt gått in.
Hästar som är rädda och fryser fast brukar jag be sänka nacken (trycker lätt bakom öronen) innan jag går in, jag tittar inte på hästen utan på något annat, det får den intresserad.
Jag försöker inte dra in hästen, håller den bara rakriktad. Det kan ta en stund innan den är inne men det brukar gå bättre för varje gång.

Jag ger förresten mat innan hästen lastas ur för att den ska tycka det är trevligt att stå kvar och inte ha för bråttom ut.

Min häst lastar sig självt. :)
Men en som jag hjälper till med har vi linor på. Behöver bara kroka i linorna så hoppar han in. :) dom måste bara finnas där.

Jag gör på precis samma sätt som du!
(dock utan klicker ännu så länge) Men med eftergift och tryck.

Knapplån*
I vissa paniksituationer har jag även lastat ungefär ála Ronny Åman och gett ett "psykiskt tryck" eller vad man nu skall kalla det på hästen och låtit denne gå in före mig. Men detta är ofta mer stressande för hästen och man spelar rått på instinkter och ledarskap. Det fungerar alltid, men jag brukar bara använda det när man verkligen måste få in häåsten i transporten. Vid lastträning använder jag dock samma metod som Hansi beskrev för att inte ge ett lika stort psykiskt tryck på hästen och slippa stressa.

Min nuvarande häst är lättlastad bara man är uppmärksam. Då jag ej har någon egen transport för tillfället så har det inte blivit någon träning. Så nu så kör vi på att en står vid sidan om och jag går in med hästen och ser till att han tittar in i transporten och på så sätt är påväg åt rätt håll. Då går han raka vägen in och väl inne är han hur lugn som helst, vilket han även är vid urlastning.

tar henne i grimma och grimskaft och går på.
lockar henne inte med 0godis, utan går bara in. ju lösare jag håller henne desto snabbare kan jag stänga. :)

Min häst har vart super lätt att lasta, jag har bara behövt att lägga grimskaftet på ryggen, peka in i tansporten och kanske smacka lite. Ibland behövde jag kanske trycka lite på baken eller något sånt.

Jag vet inte vad som har hänt. Men nu stenvägrar hon att gå på. Hon går upp på rampen, men vill inte gå in i själva transporten. Hon kastar sig bakåt, försöker gå ner på sidorna av rampen osv.
Jag har numera gjort så att jag gått brevid henne, fäster blicken bakom henne och snurrat lite med reper bakom rumpan samtidigt som jag ger ett tryck med repet i grimman och släpper när hon går framåt. Detta funkar bra och efter någragånger går hon på med löst rep när jag går brevid. Det med lastningen är inte så farligt, det kan kan träna på. Problemet är det att när hon väl är inne i transporten så vill hon gå ut snabbt igen, om det tar stopp i repet då så kastar hon sig bakåt vilket kan gå illa ifall hon sitter fast eller om jag håller i repet. Och när man åker står hon och sparkar med ena framhoven under hela resan..

:confused:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka