Sv: Lastning.
Okej, ska försöka fatta mig kort.
För att etablera sociala regler med min häst och öka våran kommunikation började vi med NH och så "lever" vi numera
Jag lärde honom först NH:s grunder med hjälp av instruktör, alltså "The seven games" så att han skulle förstå min signaler.
Sedan började jag med transporten.
Han fick lära sig att han hade ett ställe innan rampen där han var "trygg" där han fick vara i fred (eftergift). Förde honom på volt från detta trygga ställe över rampen och tillbaka till det trygga stället igen.
När det inte längre var farligt började jag flytta detta ställe närmre rampen. Tillslut var det precis framför och då var vi mogna för att börja skicka honom in i transporten.
Jag visade in honom och såg till att han alltid hade sin uppmärksamhet riktad in i transporten.
Så här i inlärningen var det helt okej att han nosade och undersökte transporten, när han gjorde det hade jag ingen press på honom.
Då han backade ut satt jag press på honom utanför transporten (backade, flyttade bakdelen osv), på det viset lärde han sig att det var jobbigt utanför transporten med lugnt och skönt inuti. Alltså att det trygga stället nu hade flyttats in i transporten.
När han utan problem gick in i transporten började jag knacka på väggar, kliva upp och ned på rampen, slamra med bommen osv. Han skulle då lära sig att stå kvar utan att baka ur fast det lät en massa. Backade han ur gjorde jag som innan.
När detta fungerade började jag lyfta luckan, stod på sidan så om han backade ur så var det bara att släppa.
När det gick att stänga luckan utan att det var farlig för honom började jag med att träna att sätta dit bommen bakanför. Detta var inga problem nu när transporten inte var farlig längra och han stod helt plötsligt instängd och jag hade gjort det helt själv.
Nu när han gick att lasta var det bara att träna, lasta varje dag och stänga in, köra 10m lasta ur och sedan göra om. Lasta på andra ställen än den egna gården osv.
Hade aldrig klarat det här utan att ta hjälp och lära mig av en riktig instruktör, men nu sitter det och vi har tränat massor.
Om han idag börjar "bråka" sätter jag press på honom igen utanför transporten och tillslut väljer han transporten, så han slipper den där jobbiga matte utanför
. Han brukar till och med då springa in för att visa "okej jag ger mig"
Hoppas du förstod, annars är det bara att fråga så förklarar jag närmre.