J

JagVetallt

Hej!
Har ett ponnysto som inte går att lasta. Jag har haft henne i 1 år nu, när jag fick henne gick hon nästan rakt in i transporten utan problem. Jag tränade med henne och det gick bra. Sedan hände det att en gång tog det över en timme att lasta henne. Hon vägrar praktiskt taget att gå upp på rampen. Hon är inte rädd för transporten utan man får känslan av envishet. Vet inte vad jag ska testa, någon som har något bra förslag? Tacksam för svar . :o
 
Sv: Lastning

Hej hej!!

En häst som har gått rakt på transporten innan och helt plötsligt inte vill, gör det av en anledning. Det tror jag iallafall!!!

Kan det inte va så att hon har ont någonstans, ogillar träningen, tycker den är tråkig? Sadel som inte passar???

Det är bara att försöka hitta orsaken för att kunna hitta lösningen på problemet!!!
 
Sv: Lastning

jag lånar knappen

jag ska väll inte direkt kalla min häst lätt lastad i och med att det tar mellan 15-30 minuter och lasta eländet.
alltså hon går in i transporten utan problem
MEN problemet kommer då vi ska stänga bak på henne alltås bommen.
då slänger hon sig ut ur transporten.
alltså hon går inte in helt utan det fattas ETT enda fotstegför att kunna stänga bommen.
hon är ganska van att åka transport i och med att hon åker varannan vecka 10 mil.
och står sitlla inne i transporten sist jag lastade henne var vi tvugna att ta till ett dressyrspö för att hjälpa till. JA jag vet är väll inte riktigt rätt metoden enligt många men vad ska man göra
är det någon som har ett tips.

transporten vi använder oss av har ju front urlastning oxå eller en likadan ramp fram som bak. och jag har funderat på att ta henne den vägen in.
men hur gör man då när du åker stänger du till båda luckorna och får hon plats ??
 
Sv: Lastning

Det har aldrig hänt någonting när vi har lastat henne innan det verkar vara något som hon har fått för sig att inte gå på transporten. Använder jag ett spö blir hon bara stressad.
Hon har nog inte ont någonstans, har svårt att tro det iallafall. Hon har haft besöka av kiropraktor, massör, sadelmakare och hon har kontrollerats av veterinär också - så jag tror att jag utersluter att det skulle vara problemet. Kanske att hon tycker att det är tråkigt, men vad ska man göra för det? TACK för alla svar !! :bump:
 
Sv: Lastning

hon kan inte ha tappat balansen eller något när ni transporterat ?
om hon har haft en obehaglig upplevelse i transporten skulle ju det kunna vara en anledning. (har själv haft hästar som bara gått rätt på, men blivit "svåra" efter tex. en kraftig inbromsning.)
 
Sv: Lastning

Hej!
Har ett ponnysto som inte går att lasta. Jag har haft henne i 1 år nu, när jag fick henne gick hon nästan rakt in i transporten utan problem. Jag tränade med henne och det gick bra. Sedan hände det att en gång tog det över en timme att lasta henne. Hon vägrar praktiskt taget att gå upp på rampen. Hon är inte rädd för transporten utan man får känslan av envishet. Vet inte vad jag ska testa, någon som har något bra förslag? Tacksam för svar . :o

my gooood! Välkommen till klubben! min häst gör exakt lika dant. vägrar att gå upp på rampen, senast jag lastade tog det 2 tim:o . Precis som du får man känslan av envishet, inte att han är rädd för det..
Grejen är den att han aldrig har gått rakt på .
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lastning

Min lilla skrutt gjorde precis likadant, han var inte heller rädd, han fick bara för sig att han skulle vara envis helt plötsligt.
Men jag stoppade ett gäng morotsbitar i fickan och lade ett stort äpple längst in i tansporten.
Sedan var det bara att få fram honom till rampen, lyfte på en framhov och gav godis, när han gjorde det lugnt så fick han godis när han lät hoven stå kvar på rampen.
Sedan var det till att göra likadant med andra framhoven, när han väl hade båda framhovarna på rampen så gick han snällt in och där fick han äta äpplet.

Gjorde likadant nästa dag men då gick det snabbare.
Tredje dagen gick han raka vägen in och då lämnade jag honom bunden i transporten med hö i 15 minuter med rampen nere.
En dags uppehåll och så körde vi iväg med honom dag nr 5.
Inga problem nu.

vickis-pajala : Testa att börja göra det roligt att stå i tansporten utan att ni ska åka någonstans, bind henne och låt henne äta gott. Stäng inte bommen eller dörren utan se till att hon är avslappnad i transporten först. När du ska lasta av, så gör inte det med en gång...utan låt henne stå en stund så att hon inte lär sig att man ska ut ur transporten så fort dörren öppnas.
 
Sv: Lastning

... bind henne och låt henne äta gott. Stäng inte bommen eller dörren ...

Måste bara varna för att binda utan att stänga bakom. Om hästen får frispel och rycker, utan att något tar emot därbak, är risken överhängande att den skadar nacke och rygg.

Om hästen binds, gör detta efter att bom och/eller lucka är uppe (kedjor är lättsprängda och inte att rekommendera som enda skydd bakåt)
 
Sv: Lastning

Precis som min pålle hållt på med i sommar, de har nu löst sej (tack gode gud) att använda spö gör bara hästen stressad.

Vi tog hjälp av ett par duktiga tjejer, som sa att den stora andledningen kunde vara att dom tycker det är jobbigt att åka iväg. Asså om man åker o tränar och tävlar varje gång, dom förknippar transport med mjölksyra typ. Åk iväg rill ett ridhus och släpp hästen så den får springa o ha kul och sen åk hem igen.

Men att få på dem på transporten fick vi tipset om att ta linor, smack så var hästen på han hann inte reagera, så gjorde vi ett par gånger, inget fjäsk, bara dra på. Väl inne fick han beröm och så.
Nu räcker det att vi tar fram linorna och lägger dem vid sidan så traskar pållen på.
Funkar ju inte om hästen slänger sej om man tar linor.

Hoppas de funkar!:banana:
 
Sv: Lastning

Hej!
Har ett ponnysto som inte går att lasta. Jag har haft henne i 1 år nu, när jag fick henne gick hon nästan rakt in i transporten utan problem. Jag tränade med henne och det gick bra. Sedan hände det att en gång tog det över en timme att lasta henne. Hon vägrar praktiskt taget att gå upp på rampen. Hon är inte rädd för transporten utan man får känslan av envishet. Vet inte vad jag ska testa, någon som har något bra förslag? Tacksam för svar . :o

Kan dela med mig av vad jag tänkte på när jag läste ditt inlägg... Min ponny fick vid ett fåtal gånger stå inne och vänta/äta hö i transporten under tävlingar. Detta gjorde att han vägrade gå på transporten vid senare tillfällen...han kopplade ihop transporten med något tråkigt. Han ville ju vara med å se vad som skedde runt om! Vi fick praktiskt taget lyfta varje ben upp på rampen, han var enormt envis men aldrig dum:) Kanske ngt sådant hänt dig...man får ta sig en funderare!?:smirk:
 
Sv: Lastning

Tack för alla svar !
SKa fortsätta öva, testa lite nya saker och så.
Gärna fler tips om ni har!! Det är till jättestor hjälp och man känner sig inte så himla ensam om att ha stora problem med det här. De timmar jag har stått med henne och transporten går liksom nog inte längre att räkna på fingrar och tår. Nu ska jag börja om från början.. Tusen tack !! :bump:
 
Sv: Lastning

Måste bara varna för att binda utan att stänga bakom. Om hästen får frispel och rycker, utan att något tar emot därbak, är risken överhängande att den skadar nacke och rygg.

Om hästen binds, gör detta efter att bom och/eller lucka är uppe (kedjor är lättsprängda och inte att rekommendera som enda skydd bakåt)


Låt bli att binda hästen då, och stå där och håll i istället.
Hela saken är ju för att hästen ska tycka om att stå i transporten så att det går att stänga bommen utan att den får panik.
 
Sv: Lastning

Personligen föredrar jag att ha hästen lös innan den är så pass van att man kan stänga transporten utan att det blir röj...

Alla hanterar vi situationer olika...
 
Sv: Lastning

Två av mina hästar har varit helt omöjliga att lasta tidigare, en av dom höll vi på i 8 timmar när jag köpte honom :o Och med mycket träning och ännu mer tålamod så går dom in i transporten utan några problem alls nu.

Jag gjorde så att jag började med att låta hästen äta sitt kraft foder i transporten några dagar i veckan. Till en början ställde jag hinken med kraftfodret på rampen och han stod nedanför och åt, och när han efter några gånger stod avslappnat och åt så flyttade jag hinken en bit in i transporten så att han kunde stå på rampen och äta och när det sedan fungerade bra så flyttade jag hinken ännu längre in, så han blev tvungen att gå in med framdelen i transporten. Till en början gick han in i transporten tog en tugga, backade ur och tuggade utanför, gick in i transporten och tog nästa tugga. Det tog några gånger innan han stod kvar avslappnat och åt upp allt. Och när han väl gjorde det så flyttade jag hinken ännu längre in så att hela han var tvungen att gå in.

Båda av mina hästar som varit svårlastade har tidigare haft ganska många ägare och jag tror att dom kanske kopplar ihop transporten med nytt ställe, nya kompisar och ny ägare.
Nu när vi åker iväg nånstans så är det för att träna eller tävla och hästarna tycker att det är jättekul att komma iväg på sånt, det har t o m hänt att hästarna så gott som sprungit in i transporten innan jag själv varit beredd. Och så märker dom också att dom alltid kommer hem igen. Dom verkar tycka det är lika kul att komma hem som att åka iväg, för när vi lastar av dom så gnäggar dom alltid så glatt till dom andra hästarna som varit kvar hemma.

Bara forstätt att träna, ta den tid det behövs, och försök att inte göra så stor affär själv utav det. Lycka till.
 
Sv: Lastning

Eftersom hon gick in när du fick henne och inte nu så är ju faktiskt den nyaste delen i ekvationen DU. Hästen och transporten har ju fungerat förut uppenbarligen.

De flesta hästar testar ju ledarskap osv så varför fokusera på transporten? Hur funkar ni tillsammans i andra situationer, när du rider, är på backen osv? Det finns en chans/ risk att du har svaret redan där, och att ni helt enkelt måste komma överens om vem som bestämmer så att säga.

Det lättaste att påverka är ju faktiskt oss själva och våra känslor inför lastning och transportering. Är vi lugna och ser fram emot det så går det bra mycket lättare än om vi nalkas hästen ängsliga, stressade och modfällda ...
 
Sv: Lastning

*Knapplån*

Precis som ang funderar jag över vem det är som bestämmer hos er?
Du eller hästen? ;)
Om du inte tydligt klargör vem som bestämmer till vardags så kan det bli så att hästen får för sig att: "Nä det här tänker jag inte göra för jag behöver inte".
Att det skulle vara träningen som är tråkig eller nåt sånt tror jag inte...hästar tänker ofta nämligen inte längre än att: "just nu vill dom att jag ska gå in här."
Det går till exempel oftast att lasta en häst som varit med om en bilolycka...därför att det var inte lastningen det gällde utan själva åkturen.

Min pålle gjorde förut som din.
Jag tränade då på att han skulle göra som jag sa och gå dit jag ville och när det fungerade började jag träna lastningen.

Han fick gå fram till rampen men bara exakt dit jag ville och sedan backa en bit på mitt kommando. Om han stannade innan jag sagt det fick han omedelbart backa en bit osv.
Ibland gick vi upp en hov och ibland mer men du måste veta det INNAN du går upp. Det ska inte bara bli som det blir...inte kolla hur långt han går. Det är du som ska bestämma exakt hur många kliv det ska bli. :devil:
Och stå inte vänd mot hästen.....när du leder så brukar du antagligen inte vända dig om och titta på hästen? Nä just det... men när man lastar så gör många det och det ger en signal om att den SKA stanna.
En flockledare och dominant häst tittar på den häst som han vill ska flytta sig.....:smirk:

Jag gör så fortfarande...att jag går mot transporten, stannar och backar för att kolla att han är med på vem som bestämmer och sedan går vi in.

Hoppas att det löser sig för dig....det är inte kul när lastningen krånglar.

// M
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 062
Senast: Josefineeee
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp