J

jockey_86

Mitt 3-åriga sto hade bara åkt lastbil innan och en gång trailer, men alltid med andra hästar, så när jag skulle lasta henne utan andra hästar för ett par dagar sedan från betet vägrade hon först att gå in i trailern, men när hon fick longerlinor bakom sig hoppade hon in. Innan vi hann stänga bommen satte vi longerlinan där bak och när hon då ville backa ut igen men kände linan bakom sig fick hon panik och började hoppa och sparka och hela transporten gungade givetvis. Efter flera panikutbrått fick vi till slut på bommen bak och fällde upp rampen, men när allt var klart fick hon åter igen panik och bommen hoppade av (ingen spärr på) och mellanväggen flyttade sig åt sidan. Vi började köra sakta för att se om hon lugnade sig lite och det gjorde hon men när vi kom fram och skulle lasta av var hon helt blöt av svett. Frågan är nu, ska jag träna att lasta henne utan andra hästar eller ska jag nöja mig med att hon åker bra med andra hästar? Och hur tränar man för att hon inte ska få panik?

Sv: Lastning

OJ!!! du måste ta itu med att träna henne. eftersom hon är så ung kommer hon att komma ihåg allt som händer.. och spec allt omkring en transport där mycket hemskt kan hända. mycket beröm och var tålmodig. en shettis ja vet han ville inte åka transport utan sin kompis.. kompisen var dock ett får:P men han fick följa med. jag vet inte om hon är brukar vara ensam annars lr alltid är med andra hästar. då kan det ju vara svårt att åka utan någon annan. men de skulle ju vara jobbig att ALLTID behöva andra hästar med för att kunna åka.

En sak jag skulle vilja säga till ALLA är att aldrig tvinga in en häst i transporten! Det gör oftast bara saken värre. Vet man att man har en häst som är svårlastad/rädd så får man helt enkelt börja lasta tidigt, det är ingen ide att börja lasta 5 min innan man ska åka iväg! Stessa inte, det smittar av sig på hästen. Longerlinor är jag helt emot, de gör mer skada än nytta. Hästar är ju flyktdjur och instikten säger att dom ska springa när dom blir rädda, och det är ju oftast det som händer när man använder longerlinor, man skrämmer in hästen i transporten (nu gäller inte detta alla). Jag skulle ge dig tipset att ställa in transporten på volten (om det finns tillgång), låt din häst gå lös och själv få nosa och titta på den, lägg morötter lr hö längst in i boxen, helst kan du sitta därinne själv så att hon förstår att det inte är någon fara. Och det viktigaste av allt, stressa inte! Låt det ta den tid det tar. Lär henne att det inte är farligt att stå i transporten, det ska vara kul. När hon sen inte bryr sig direkt mycket om transporten kan du börja leda in henne, stäng inte bommen från början utan lär henne att vara trygg i transporten först. När du sen börjar träna på att fälla upp rampen kan du be någon annan göra det åt dig och du sitter kvar inne hos henne och visar att det inte är någon fara. Sen kan ni börja åka på småturer, ex bara 5 min lr runt på gårdsplanen..

Hoppas det funkar! Lycka till!

Grattis! Nästa gång du ska lasta din häst så har du troligtvis ett ännu större jobb framför dig än du skulle haft, om denna händelse aldrig ägt rum. ;)

Nej, jag ska inte döma dig, jag har själv gjort samma misstag att plocka fram linor och lyssnat på andras "jättebra" tips. Så som sopkvastar, jacka över huvudet, backa transporten intill stallet, selar, spön, kedjegrimskaft osv osv. Det finns massor med tips som funkar på hästen, EN gång. De funkar första gången man testar tipset, nästa gång funkar det inte.

Det finns massor massor med trådar här på forumet om lastträning! Använd sökfunktionen och leta efter dem. Eller så kan du söka på t ex google eller altavista.
Men bäst är ändå att ta hjälp av en kunnig människa som är duktig på svårlastade hästar, och som INTE använder sig av tvång, specialredskap eller andra konstiga metoder.
Det enda som behövs när man ska lastträna en häst är en grimma och ett lite längre grimskaft!

Här är annars en bra länk, läs igenom!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 747
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV