Sv: Lasta sto och föl på transport
Knapplån. Jag anser det beror HELT på stoet faktiskt. Lättlastat, tryggt sto och jag lastar stoet först och så får fölungen följa med alt puttas/lyftas på.
FÖrsta gången sto + föl åkte backade vi till stallet, lastade stoet och efter lite övertalning tog fölis ett SPRÅNG upp i släpet efter stoet. Lastade av genom fronturlastningen, fölet först och stoet sen.
Andra gången lastade vi också stoet först, men då skulle fölet inte åka hem så vi lyfte helt sonika på henne.
Sen skulle det åkas igen, det var dagen då hornen växte ut på föleländet. Stoet gick på, fölis VÄGRADE. Stoet gnäggade och lockade (men stod helt lugnt kvar LÖS), fölet blåvägrade. Efter 1½ h svor jag låna eder om förbannade jävla röda fölungar, rökte tre cigaretter på rad och gick in och ringde kliniken och sa 'vi kommer inte'. Sen rökte jag trettiofjorton cigaretter till och gick ut för att lasta det förbenade fölet. Med samma resultat. Varvid jag sa ÄNNU fulare ord om röda föl, ställde mamma i boxen och talade grundligt om för fölet att endera gick hon på eller så skulle vi stå och stirra på transporten hela dagen och hela natten om så krävdes. Fölis tog sig en funderare, insåg 'det här är ju tråkigt' och gick på. Jag astade av och så på med fölis igen. Sen tog jag ut mamma, lastade fölis först och mamma sen, lastade av och lastade mamma först och fölis sen. Inga problem och gick in och ringde kliniken och sa 'nu har vi löst det, nu vill jag ha en ny tid'. Fick då beskedet att 'kom in nu ni'. Så ut och ta ut det nu milt sagt fundersamma stoet, lasta henne, bad fölis gå in, fölis gick in och jag stängde och s¨å åkte vi. Hem från klinik gjorde vi likadant, stoet först och sen fölet. Inga problem.
Men om mamma är orolig eller väldigt 'nojig' över att hela tiden se fölis föredrar jag att ta fölis först. Men OM stoet är av rätt typ så VILL jag lasta henne först eftersom det är betydligt mer lockande för en fölunge att gå in i 'konstiga lådan' om mamma står där, än att gå in UTAN mamma även om mamma är alldeles bakom.
Jag strippade transporten första resan, enda som var kvar var frambommen som var såpass hög att fölis kunde gå under. Soärrade skötardörren. Sen fick de åka med halv mellanvägg men bommen såpass höga tt fölis kunde gå under. Och nästa steg var att åka med bommen så fölis INTE kunde gå under (ganska lätt då mamma var/är D-ponny och fölet vid det laget var såpass stort).