lasta själv med lina?

F

fnorr

Ja är det ngn av er som klarar av dett och hur gör ni i sådana fall?

Sv: lasta själv med lina?

Hur menar du att använda linan? Att surra linan i bommen eller endast som förlängt grimskaft?
Själv longerar jag på hästarna på transporten.
När de har fattat vad det går ut på, behöver man inte ens det. Utan man bara ber hästen gå på själv, sedan stänger man bommen bakom rumpan.
Alltihopa bygger på att man gjort ledarskapsövningar med hästen, och också lärt hästen hur den ska göra vid pålastning.
Mitt råd är att ta hjälp av en vettig NH-tränare, som kan lära hästen detta. Det KAN bli en riktig uppgörelse med hästen, hur mesig den än verkar vara, och då är det bra att det är någon som verkligen vet hur den ska hantera situationen rätt, så det inte på något sätt urartar.

Inte med lina. Vet att det finns dem som lägger den med ett slag runt frambommen och håller i den utanför släpet och leder hästen rätt på det sättet. Har för mig att AlexandraW lastar så.

Själv lär jag hästarna att gå in medan jag står kvar utanför, låter grimskaftet löpa över halsen när hästen går in, stänger bak, sätter fast fram och åker.

Nej har inte gjort det, men jag skulle kunna tänka mej den variant nån beskrev, att som ett led i att de bara kan "skickas in" (vilket jag vill att de kan om man behöver åka ensam) ha linan som "visar vägen" lite allra först. Om det alltså behövs.

MEN inte med en riktigt svårlastad häst, då vill jag helst inte hålla på med linor alls, om den verkligen inte vill gå på, varken med eller utan medhjälpare. Då har jag i så fall linan enbart som förlängt grimskaft.

Inte med lina. Vet att det finns dem som lägger den med ett slag runt frambommen och håller i den utanför släpet och leder hästen rätt på det sättet. Har för mig att AlexandraW lastar så.

Själv lär jag hästarna att gå in medan jag står kvar utanför, låter grimskaftet löpa över halsen när hästen går in, stänger bak, sätter fast fram och åker.

Inte riktigt, men nästan =)

Jag lastar alltid själv (även när jag erbjuds hjälp), och av rena säkerhetsskäl har jag alltid lina (sen är den väldigt bra när man ska lära dem också).

Men jag har en lång lina (två longerlinor lång). Gör på två olika sätt beroende på vad just den hästen föredrar:

Alt 1: Gör iordning linan så den hänger vid ringen på bommen/över ommen, går ut genom skötardörren, längs släpet och bak till rampen. Lede rin hästen som vanligt, kryper under bommen, sätter i longerlinan i grimman, tar den i ena handen och går ut genom skötardörren, går bak och stänger bommen + luckan, går in i släpet, tar bort linan och sätter fast. Urlastning så gör jag tvärtom, dvs sätter över till linan först och släpper uppbindningen, linan & jag ut genom skötardörren och bak. Fäller rampen, fäller bommen, ber om back.

Alt 2. Linan i grimman på hästen, in i släpet, genom ringen på bommen/över bommen, ut genom skötardörren och bak till rampen, där jag står. Ber hästen gå på och halar in lina i samma takt. Stänger bommen + rampen, går in och tar av linan + sätter fast. Avlastning som ovan.

Beroende på hur hästen är så kan linan eg mest ligga där utan att jag håller i den, eller så har jag mer eller mindre stadigt grepp om den. På en häst som gärna backar ut så håller jag ett fast tag i linan och kan då hålla emot/be hästen gå fram igen om den ska backa. På en häst som inte funderar på att backa ligger linan där för säkerhet. Om jag så KAN skicka in dem så gör jag det INTE. Jag har en gång varit med om att en 'stensäker' häst blev rädd vid urlastning, kastade sig ut och skenade iväg. Efter att ha upplevt alla de känslor som stormar när man ser sin lösa häst springa längs en trafikerad sjuttioväg och man kan inte göra någonting, så tar jag aldrig risken mer helt enkelt. Med linan så kan man alltid och utan undantag få de där extra sekunderna att 'ta fatt' i hästen OM något händer.

Jag föredrar ring på bommen framför över bommen men är eg sak samma förutom att de gärna tar ut huvudet genom skötardörren om den bara ligegr över bommen, och vsisa kan då bli skrämda när man utan att de upptäckt det/haft koll på det börjar böka därbak med att lägga på bommen.

Jag kör utan mellanvägg, om man har mellanvägg i kan man ju lika gärna ta ut linan på andra sidan mellanväggen t ex.

Men jag lastar soms agt 'allt' så, och själv. Från unghästar som aldrig åkt via besvärliga äldre hästar till de stensäkra, lättlastade.

Ja är det ngn av er som klarar av dett och hur gör ni i sådana fall?
Varför måste du ha en longerlina? Gjör inte en stor affär av lastningen, träna utan en massa onödiga linor mm. och ta det bara lugnt och lägg grimmskafftet över hästens rygg och be den gå in själv. Enkel lugn lastträning gjer bästa och långvariga resultatet.

Den har alltid gått att skicka in! Detta är ngt nytt. Det är som att det plötsligt gått upp att man kan låta bli att gå in lika gärna som att gå på....står framför lämmen med 4 ben STADIGT i backen. Om jag har hjälp så går det men jag måste kunna klara lastningen själv. Tänkte lina bakom vilket alltid fukar men hur fixar jag det själv? Tålamod ok, men det ska inte ta 30 min att lasta, det ska gå på en gång. Och han är inte rädd plötsligt utan mer beslutsam, "ska inte".

För att lasta med lina runt rumpan så drar du linan genom handtaget, alternativt gör en löpande knut. Sedan lägger du öglan runt baken på hästen, ser till att den ända du håller i går till den bortre sidan. Då kan du hantera linan från sidan av hästen.

Vi använder den metoden ibland, just när de normalt bara går på men stannar till på lämmen. Aldrig använt det helt själv då

Nu har jag inte behövt lina in så själv, men har kompisar som gör så. De tar då lååång lina, från grimman på hästen, in i släpet, ut genom dörren/tillbaka på andra sidan väggen, och sen går de på utsidan, bakom hästen så linan hamnar bakom rumpan på hästen och sen när man då drar i linan så ger den tryck på grimman, och tryck på bakdelen på hästen.när hästen är inne, håller de kvar linan, lägger på bommen och släpper linan och stänger rampen.

Vi lastar i och ur ensamma. Använder ett styck longerlina i rep (den får inte gå av vilket "vanlig" longerlina gör). Fäster linan i grimman och går in i släpet och drar linan runt bommen och så ut igen. Står själv utanför släpet med linan i handen och kan således hala in hästen om det behövs. Har vid tillfälle svårlastade djur som gärna backar och hoppar åt sidorna, då kan man enkelt hålla samma motstånd i linan och vänta tills hästen fattar att den gubben inte gick.

Jag skickar in hästen i släpet men kan lätt hålla emot om det behövs. Vill inte lasta utan lina av samma anledning som Alexandra_W, hemma kan jag göra det men inte borta.

Jag lastar för närvarande som Alex nr 2.
Alltså longerlina från grimman, över bommen och ut längs med hästen närmast ytterväggen. (Kör alltid med mellanvägg)
Så börjar jag med att skicka in (typ) och går det inte kan jag lägga linan runt rumpan och själv stå på rampen och mjukt övertala hästen att gå in. De känner direkt att det tar stopp i både grimma och vid rumpan, och då går de bara på.
När hästen är på plats sätter jag dit bommen och går fram i den tomma avdelningen och sätter fast hästen, Sen stänger jag rampen.
Det är inte idealiskt, då jag vill att de bara ska kunna gå in, men jag kommer ALDRIG (precis som Alex) att skicka in min häst "lös" och riskera att ha den farande omkring på vägar osv.
Det är säkrast och lugnast att använda linan tycker jag, då är det ingen risk att hästen försvinner och jag behöver heller inte stå inne och klämmas med hästen i transoprten.

Jag lastar min ena med lina, går in före honom o har bara longeringelinan som förlängt grimskaft för att kunna gå ut o stänga bakom honom o om han har tendens till att backa så kan jag hålla honom kvar med ett lätt tag i linan.

Min andra häst har jag lastat en gång genom att slå linan ett varv runt frambommen o skicka in honom men numera går jag in före honom o han står still när jag går ut o lägger på bom o stänger luckan.

Ni är flera som skriver att ni "lägger linan över hästens rygg", hur menar ni då och hur står ni i förhållande till hästen?? Kan inte riktigt se framför mig hur det blir. / T

Om du skickar in hästen, så slänger de flesta (inkl jag på den tiden jag skickade in utan lina som extra säkerhet) grimskaftet över ryggen på hästen när den går in, för att den inte ka trampa på grimskaftet.

Alltså inget man gör med lång lina.

Jag lastar min ena med lina, går in före honom o har bara longeringelinan som förlängt grimskaft för att kunna gå ut o stänga bakom honom o om han har tendens till att backa så kan jag hålla honom kvar med ett lätt tag i linan.

Min andra häst har jag lastat en gång genom att slå linan ett varv runt frambommen o skicka in honom men numera går jag in före honom o han står still när jag går ut o lägger på bom o stänger luckan.

Jag gör på samma sätt med mina hästar. Hur gör du när du lastar ur?

Jag har gjort så att jag lägger linan på golvet framför hästen, går ut och öppnar bommen, hästen backar ut på kommando. Det har funkat bra på min ena häst. Nu har jag köpt en ny häst som är lite snabbare ut och jag funderar på om han kanske är för snabb för att jag ska hinna få fatt på linan i tid:crazy: Det har gått bra hemma när vi tränat, men vet inte hur han reagerar borta.

Kan vara bra med lite andra idéer

Den har alltid gått att skicka in! Detta är ngt nytt. Det är som att det plötsligt gått upp att man kan låta bli att gå in lika gärna som att gå på....står framför lämmen med 4 ben STADIGT i backen. Om jag har hjälp så går det men jag måste kunna klara lastningen själv. Tänkte lina bakom vilket alltid fukar men hur fixar jag det själv? Tålamod ok, men det ska inte ta 30 min att lasta, det ska gå på en gång. Och han är inte rädd plötsligt utan mer beslutsam, "ska inte".
Då är det bra att vi tänker, du ska!
Har lastat måååånga hästar utan ngn hjälp av linor och människor runt hästarna, där hästägarna har sagt den går inte in SJÄLV. Har fixat det med tid och rätt teknik, sen har de knallat in själva med grimskafftet över ryggen men okey mitt tålamod har testats till max av en del hästar men lugnet gjer resultat. Arbeta med tryck och eftergifft när du ber om ett steg framåt och vid belöning , gjärna med en kedjegrimmskafft under hästens haka.

Jag gör på samma sätt med mina hästar. Hur gör du när du lastar ur?

Jag har gjort så att jag lägger linan på golvet framför hästen, går ut och öppnar bommen, hästen backar ut på kommando. Det har funkat bra på min ena häst. Nu har jag köpt en ny häst som är lite snabbare ut och jag funderar på om han kanske är för snabb för att jag ska hinna få fatt på linan i tid:crazy: Det har gått bra hemma när vi tränat, men vet inte hur han reagerar borta.

Kan vara bra med lite andra idéer

Jag gör på samma sätt som dig, funkar bra med båda även om den ena kan vara lite snabbare ut än den andra (rusar dock inte) och jag hinner få tag i linan.. :)

Patsy behövde snöre runt rumpan men det räckte med att ha ett långt grimskaft som jag lade "runt" rumpan när jag skickade in henne (på slutet, ett tag så var pappa och bror med och hade varsin lina, hon drogs aldrig in men behövde stödet). Av var aldrig några problem, hon väntade tills man bad om det.

Neffi lägger jag grimskaftet om halsen på och skickar in.

Har hästen bråttom ut tycker jag det är bättre att ha linan om halsen så man hinner få tag på den när hästen går förbi.

Neffi kan ha lite bråttom så har jag fronturlastning tar jag henne den vägen.

Varför måste du ha en longerlina? Gjör inte en stor affär av lastningen, träna utan en massa onödiga linor mm. och ta det bara lugnt och lägg grimmskafftet över hästens rygg och be den gå in själv. Enkel lugn lastträning gjer bästa och långvariga resultatet.

Jag håller med dig om man är med från start så kan det gå till som du beskriver, eller om man har en häst som tidigare har blivit lastad av proffs, som oftast t.ex. travhästar blivit.

En ny fölunge lär man sig ledas genom en sele runt rumpan (så att man inte skadar nacken). Då får hästen ett förhållande till människan som superstark och följer snällt med ledd i grimman och guidad in i kärran. Även en orutinerad unghäst, som aldrig fått ovanor, så är det lätt att träna för att få en häst att kliva på snabbt och lätt. Dock är individer så olika.

Själv lägger jag helst på en lastsele vid minsta osäkerhet. För att inte skada hästen och för att inte dra ut på tiden för länge när hästen skall på. Att stå i timmar på en ramp och försöka övertala en häst att gå in är mindre lyckat. Det skall vara odramatiskt och gå snabbt att få in en häst.

En häst som skapat sig ovanor vid lastning kan man inte få in genom att be den på rampen. Det finns hästar som tidigare blivit lastade med en jacka över huvudet osv. Hästar som backar bara de ser släpet på håll och som inte ens går att få i närheten. Då räcker inte din metod. Själv tar jag då helst till lastsele och ser till att hästen inte kan backa undan, utan måste gå på. Då räcker ett träningstillfälle för att hästen inser att den måste.

Givetvis tänker jag här inte till trådskaperen förklara hur. För att ge sig på detta i sin ensamhet är inte något som görs, utan man bör få det visat för sig. Men det går att få på den mest envisa häst, med lastsele och det alldeles utan hjälp.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Ngn som läst den nya som tydligen blivit klar nu? Finns som.låst artikel på Ridsport.
Svar
2
· Visningar
430
Senast: Human
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: Emiro
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama