F
fnorr
Ja är det ngn av er som klarar av dett och hur gör ni i sådana fall?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte med lina. Vet att det finns dem som lägger den med ett slag runt frambommen och håller i den utanför släpet och leder hästen rätt på det sättet. Har för mig att AlexandraW lastar så.
Själv lär jag hästarna att gå in medan jag står kvar utanför, låter grimskaftet löpa över halsen när hästen går in, stänger bak, sätter fast fram och åker.
Varför måste du ha en longerlina? Gjör inte en stor affär av lastningen, träna utan en massa onödiga linor mm. och ta det bara lugnt och lägg grimmskafftet över hästens rygg och be den gå in själv. Enkel lugn lastträning gjer bästa och långvariga resultatet.Ja är det ngn av er som klarar av dett och hur gör ni i sådana fall?
Jag lastar min ena med lina, går in före honom o har bara longeringelinan som förlängt grimskaft för att kunna gå ut o stänga bakom honom o om han har tendens till att backa så kan jag hålla honom kvar med ett lätt tag i linan.
Min andra häst har jag lastat en gång genom att slå linan ett varv runt frambommen o skicka in honom men numera går jag in före honom o han står still när jag går ut o lägger på bom o stänger luckan.
Då är det bra att vi tänker, du ska!Den har alltid gått att skicka in! Detta är ngt nytt. Det är som att det plötsligt gått upp att man kan låta bli att gå in lika gärna som att gå på....står framför lämmen med 4 ben STADIGT i backen. Om jag har hjälp så går det men jag måste kunna klara lastningen själv. Tänkte lina bakom vilket alltid fukar men hur fixar jag det själv? Tålamod ok, men det ska inte ta 30 min att lasta, det ska gå på en gång. Och han är inte rädd plötsligt utan mer beslutsam, "ska inte".
Jag gör på samma sätt med mina hästar. Hur gör du när du lastar ur?
Jag har gjort så att jag lägger linan på golvet framför hästen, går ut och öppnar bommen, hästen backar ut på kommando. Det har funkat bra på min ena häst. Nu har jag köpt en ny häst som är lite snabbare ut och jag funderar på om han kanske är för snabb för att jag ska hinna få fatt på linan i tid Det har gått bra hemma när vi tränat, men vet inte hur han reagerar borta.
Kan vara bra med lite andra idéer
Varför måste du ha en longerlina? Gjör inte en stor affär av lastningen, träna utan en massa onödiga linor mm. och ta det bara lugnt och lägg grimmskafftet över hästens rygg och be den gå in själv. Enkel lugn lastträning gjer bästa och långvariga resultatet.