Låsta ländkotor och skevt/roterat bäcken?

Ia*

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av detta?
Symptom?
Hur stor är chansen att hästen blir bra?
Behandlingsmetoder?

Sv: Låsta ländkotor och skevt/roterat bäcken?

Vem är det som ställt diagnosen?
Är dessa de enda problem hästen har BÖR (utan att ha sett hästen) det inte vara några problem att få hästen ok igen.
Behandling av Equieterapeut, efter veterinärbesiktning.

Symtomen kan variera från häst till häst.

Det finns nog ingen häst som INTE har det. Ju mer man låter de gå i fel form ju sämre blir de. Ju mer man rakriktar och RIDER dem ju bättr eblir de.

Ia* skrev:
Symptom?
Behandlingsmetoder?

Ia* skrev:
Symptom?
Behandlingsmetoder?

Min blev helt bra från det på kort tid, men sen är det annat som spökat. :crazy:

Jag hade en ET som fixade till hästen, hon var genomgången av veterinär innan.

Ingen har ställt den diagnosen, det är bara jag som har en aning om att det kan vara det som spökar.. Har bokat tid med EQ. Bör jag åka till vet först?
Det som gör att jag misstänker att det är det är: Jag har haft henne i ca 4 månader. Hon kom hit med en muskel på kroppen, underhals. och ingen överlinje alls..Hade ut en EQ nästan direkt jag fick hem henne eftersom hon inte spårade alls. Hon sa att hon hade känningar i ett bakknä men nästa gång hon var ut så var det borta. Hon släppte även lite spänningar i nacken.Hon är inte halt men kliver inte på lika bra med höger bak samt har svårt att fatta vänster galopp. När jag tittar på henne bakifrån så är hon högre till höger om ålen(som väl borde vara i mitten..?) Nu börjar hon att muskla på sej men det känns som om hon musklar sej mest på halsen och inget bak... Nu rids hon inte fören EQ har varit ut och tittat, om det skulle vara något så vill jag inte göra det värre...

Det är vanligt att de är sneda lite var stans, det finns ju så himla många saker till att de blir det,tex fel skoning,dålig/fel träning, illasittande sadel,illasittande ryttare vilket i de flesta fall är boven i dramat, tandproblem ja listan kan göras hur lång som hellst.

De flesta vet. har ingen aning om hur man kollar det, eller ännu värre, tror inte att de kan få det.

Men i de flesta fall blir ju hästarna bra

Så det kan alltså bero på mig! Hur ska man veta om det är ryttarens fel? Om hästen blir bättre, man gör allt man kan för att han ska bli bra, och sedan är allt till ingen nytta när man börjar rida igen?????:confused: :crazy: :(

Alyssa skrev:
Så det kan alltså bero på mig! Hur ska man veta om det är ryttarens fel? Om hästen blir bättre, man gör allt man kan för att han ska bli bra, och sedan är allt till ingen nytta när man börjar rida igen?????:confused: :crazy: :(

När hästen tex hela tiden återfår sitt problem så kan det i många fall bero på att utrustningen inte passar, eller att ryttaren är sned o inte går i väg själv o blir fixad, eller dålig ridning, så ett tips till alla ryttare är ju att inte bara hästen ska kollas o beh, gå i väg ni oxå

*putt*
ingen mer med erfarenheter..?

Undrar om du har samma problem med din häst som jag har med min? Kissing spines (tornutskott), roterat bäcken. :confused: Isåfall har du mycket jobb framför dig!!!:(

Hesten min hadde skjevt bekken når jeg kjøpte henne.. Fant ut at noe var galt etterhvert da hun dro mer på høyre bak og ikke ville "sette" seg på bakparten, men heller bare løpe avgårde. Bestillte da ET for å ta en titt på hesten, det var da altså skjevt bekken, og som tydligvis hadde vært skjevt i noen år (kunne også komme etter følling) og en låsning i v.skulder forran som følge av dette.. ET knekte og ryddet opp i dette og hesten var senere en helt annen å ri, bekkenet har holdt seg godt på plass, måtte ri mye sideførende og rolig styrketrening første uka for at dette skulle sette seg best mulig..Har heller ikke hatt noe problem av det gjennom sesongen - har kjent på bekkenet hennes selv for å kjenne om hoftekulene kjennes ut å stå på samme sted.. Nå har jo da ponnis herja ute og igjen pådratt seg skjevt bekken, kraftig låsning og antagligvis kodeleddsvrikkning.. Men er nå et år siden jeg reta henne opp for første gang og ET har nå vært å retta opp igjen.
Når det har gjeldt ting som bekken ol har jeg ringt rett til ET og ikke vet først, men det skader sikkert ikke.. Er vel uansett ET som må rette opp i det, hvertfall her i Norge..
langt og rotete, men håper du fikk noe ut av det:bump:

Min häst hade roterat bäcken och låsningar i ländkotorna och just de problemet var inget problem att få henne bra ifrån. Men hhon fick låsningarna och det ifrån HB knä där huvudproblemet satt. Tyvärr gick det inte få hennes knä bra och symtomen med låsningar och roterat bäcken kom tillbaka om och om igen. Hon blev också halt i VF, VB och blev väldigt öm i ryggen så tyvärr blev aldrig den hästen bra och fick somna in strax innan jul förra året:cry:

Mitt sto fick roterat bäcken efter omkullridning förra vintern/våren.
Hon var lite sned från början åt det hållet men det höll på att fixa sig, och blev bättre och bättre, så red vi omkull 2 ggr på en vecka och hon föll på den sidan, och då blev det som det blev.
Sen fattade jag inte att det var det, så det dröjde några månader innan jag fattade varför hon hade ont i ryggen, spände sig, gick snett med ena bakbenet.
Hon behandlades (efter veterinärkoll!!) av ET en gång/månad från jun-sep förra året sen dess ca varannan månad.
Jag ser hur mkt bättre hon mår nu, hon är glad, har blivit mjukare, fått en helt ny överlinje, byggt bra med ryggmuskler och är inte alls lika het längre.
Jag är också noga med att stretcha henne efter arbete och massera henne minst en gång/vecka.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 327
Senast: WildWilma
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 416
Senast: mackan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama