last-tips...

J

Jenka_BBB

Hejsan alla glada bukare!

Det är så här att jag har försökt fått min häst hältutredd på hemmaplan nu är det ju så att veterinären tror att felet sitter uppe i knät eller korset... Summa av kardemumman är att ambulatoriska kan inte komma ut för dem menar att det inte är lönsamt och för att deras portabla röntgen inte kan röntga så högt...
Så resultatet är en tid på mälarkliniken kl 15:00 på måndag... (Glad att det är en eftermiddagstid! :banana:)

Sist jag skulle lasta min häst så tog det ca 3timmar, en massa svordomar och en het önskan om att jag ägde ett hagelgevär just där och då :devil:

Som tur är så kommer jag ha tillgång till en transport redan söndag kväll så jag kan dels göra en "provlastning" då men oxå att jag kan börja lasta tidigt måndag morgon... Min fundering är: Finns det några förberedande övningar jag kan göra fram tills dess? utan att jag är i behov av transporten?
Och några tips och råd är varmt välkomna! :)

Sv: last-tips...

Hejsan alla glada bukare!

Det är så här att jag har försökt fått min häst hältutredd på hemmaplan nu är det ju så att veterinären tror att felet sitter uppe i knät eller korset... Summa av kardemumman är att ambulatoriska kan inte komma ut för dem menar att det inte är lönsamt och för att deras portabla röntgen inte kan röntga så högt...
Så resultatet är en tid på mälarkliniken kl 15:00 på måndag... (Glad att det är en eftermiddagstid! :banana:)

Sist jag skulle lasta min häst så tog det ca 3timmar, en massa svordomar och en het önskan om att jag ägde ett hagelgevär just där och då :devil:

Som tur är så kommer jag ha tillgång till en transport redan söndag kväll så jag kan dels göra en "provlastning" då men oxå att jag kan börja lasta tidigt måndag morgon... Min fundering är: Finns det några förberedande övningar jag kan göra fram tills dess? utan att jag är i behov av transporten?
Och några tips och råd är varmt välkomna! :)

Kan tyvärr inte ge dig några förberedande tips mer än att träna nh med hästen. Sen undrar jag om det är så smart att "provlasta" kvällen innan? Vad händer om han inte går på? Då kommer du antagligen få ett h-e lastdagen!
Min förra häst var som en åsna de första ggr jag skulle lasta honom( lång hals och långa framben:rofl:) Sen fick jag tips om att "picka" med spöt lite lätt på korset, då gick han in. Men hade en häst i stallet som blåvägrade, då kom gamla stallfarbror och la sin jacka över huvudet och ledde in henne.:bow:

Kanske är ett urgammalt knep, men det funkar och inte stressa hästen upp sig heller!

// Elsa:)

Det med jacka på huvudet har funkat de gånger inte mina hästar har velat gå in.

En del andra har jag haft en lina runt baken på så att de inte kan backa bak när de gått framåt.

Nån har det räckt med att peta med en stickig sopborste för att den ska gå fram och inte backa bakåt.

Andra har funkat med en godishink framtill när de varit på väg in och då går de in sista biten.

Vissa har gått rätt in om man lastat från stalldörren.

Vissa vill inte ha mellanvägg utan går in om det är brett. Andra vill inte gå på om det står en människa bakom/bredvid och ej heller om man går före in i släpet då de upplever det som för trångt.

Bomull i öronen och hoppluva på för att ta bort jobbiga trafikljud och rassel från släpet.

Spån på luckan så den inte ser så märklig ut.

Finns massor med olika varianter att testa och vilken som fungerar beror på vilken häst man har. Tappa inte tålamodet men var heller inte för mesig om de blir dumma och slänger sig hit och dit, det kan ju faktiskt skada någon.

det som hjälpte min svårlastade häst var en longerlina bakom och hjälp av en som är van vid svårlastade hästar och kunde förklara vad jag skulle göra ^_^(t ex inte gå för långt ifrån hästen på väg in och hålla huvudet in mot transporten även när hästen far om kring), "bara" man håller huvudet rakt fram och visar att det bara finns en väg och det är framåt så "brukar" det gå sen så är det viktigt att drivningen kommer bakifrån och eftergiften fram (dvs inte dra in hästen då det blir obehagligt fram och eftergiften kommer när man kastar sig bak :p(tog ett tag innan jag kom på det :angel:)) min häst är fortfarande svår lastad och man behöver longerlina men hon går in förr eller senare ^_^

Hej!

Lastning av svår häst kan gå till på miljoner sätt.

Jag kan berätta hur jag gjorde med min som plötsligt fick för sej att transporter var hästätande! Hon blir riktigt otäck och ställer sej på bakbenen och kastar sej eler kastar sej handlöst framåt av lämmen. Otäck som 17.

Första gången tvingades vi lägga jacka över huvudet på häst och leda in henne, då vi skulle till kliniken. På väg hem var vi 5 pers som tog linor bakom (då är timing fruktansvärt viktigt- linorna får inte sträckas samtidigt som hästen går framåt- att dom slackar är belöningen för att hästen går framåt).

Gången efter hade jag sytt en luva att sätta över hästs huvud, men började med körhuvudlag (med skygglappar) och longerlina. Det var bara jag och min hästovane far i stallet när vi skulle åka så det var tvunget att det skulle funka. Tog med mej ett dressyrspö också.. När häst började tramsa runt stog jag still på lämmen och väntade och bara ställde henne lugnt rakt framför släpet igen. När hon stått still och fått vila lite "knackade" jag henne på korset med spöt, för varje steg framåt fick hon beröm och "vila". En gång kastade hon sej bakåt, då fick hon ett ordentligt slag med spöt på sidan- vilket uppenbarligen gav henne nåt att tänka på för hon gjorde inte om det igen. Var hon än tog vägen stog jag still och bara ställde tillbaka henne där hon skule vara. På detta fick vi in henne på ca 15 min.
På väg hem samma sak.

Sen övade vi en gång till på samma sätt men utan att åka nånstans (i grimma och longerlina) och nu senast när vi åkte var det inga problem alls! Hon dansar lite i början, men jag pekar henne lugnt där hon ska stå och sen går hon in.

Mina tips är att vara få personer(ju fler, desto mera stress), ta gott om tid på er, att själv vara lugn och (även om det inte känns så) vara säker på vad man vill. Om man inte stressar går det oftast:-)

Lycka till!!

/lavinia

/Lavinia

Lastning av svår häst kan gå till på miljoner sätt.

Måste bara få berätta om ena hästen i stallet, som alltid kastar sig när man ska försöka få in honom i trailern.
Efter mycket funderande kom vi fram till att han alltid kastar sig till vänster.

Åtgärd: Ställde trailerns vänstra sida mot en vägg. Problemet löst! Går på på en gång nu!

Nån har det räckt med att peta med en stickig sopborste för att den ska gå fram och inte backa bakåt.

Vi blev fast på en tävlingsplats en gång med en av ponnyerna. Han skulle inte åka hem.... En ponny som har åkt så galet mycket transport med tidigare ägare och även åkt mycket efter att vi köpt honom och aldrig visat en tendens till att tveka. MEN, så blev vi fast ;) Han var inte upprörd eller nåt, han bara backade in mellan transporterna och parkerade sig där och ekipage efter ekipage åkte hem...
Vi fick ringa till förra ägarna som då sa till oss att leta upp en kvast -fick tag i en och det räckte att vi visade den så traskade han på och åkte hem.
Införskaffades genast två kvastar med röda borst att ha i bilen ;)

En kvast är bra för man har lite avstånd till hästen ifall den skulle slå (tycker ofta att linor nästan gör det hela farligare med hästar som kastar sig mot dem osv), och kvasten skadar inte heller utan den ger bara obehag om man går bakåt.

Det bästa tipset är att i förväg bestämma sig för en metod och sedan hålla sig till den. Att växla linor/kvast/godis/ryggningar/stigbett/osv... så fort något inte funkar gör bara hästen stressad och förvirrad. Sen är det naturligtvis viktigt att hålla sig lugn, och att ha en lugn, hästvan medhjälpare. (Om medhjälparen inte törs gå nära baken på hästen ser det ur hästens synvinkel ut som att han inte törs gå nära släpet.)

Vill du börja träna redan nu så är det ledövningar som gäller: Hästen ska flytta sig framåt, bakåt och i sidled när du säger till och så många/få steg du vill. Kräver bara grimma, grimskaft och ev. ett spö. Vill du sedan höja svårighetsgraden så lägg en skiva på marken och upprepa övningarna, lägg en bom mellan ett par hinderstöd och kolla att du kan kontrollera hästen även när du kryper under bommen, låt fantasin flöda.

Vad ni (du och medhjälpare) ska göra på söndag kväll (innan eventuell provlastning) är att bekanta er med släpet. Testa att krypa under bommen, träna på att smidigt stänga bommen/dörren bakom hästen, kolla om det finns risk att skötardörren plötsligt blåser igen.

Sedan ska man inte underskatta vikten av mat för att hålla humöret uppe, så se till att äta innan ni börjar lasta ;). ta med hö till hästen ifall det skulle ta tid på kliniken och matsäck till er ifall det skulle ta tid att komma hem. Om ni använder godis när ni lastar så se till att ha med mycket i reserv (det är inte så kul om det tar slut redan vid midnatt, det vet jag av egen erfarenhet :crazy:).

Det du faktiskt kan träna på, om än väldigt kort om tid, är att ta kommando över din hästs ben. Lär hästen flytta sig framåt, sidledes mm med hälp av en längre pisk, ( givtvis inte slå, utan bara peta/reta. När hästen lär sig att irritationen försvinner när den flyttar undan, är det lättare att få den att flytta som du vill.

När du lastar, minimera alla alternativa vägar för hästen. Använd dig av en vägg på sidan, lina bakom tex. och ge direkt eftergift när hästen tar ett steg framåt. Låt den stå en stund, vräk inte upp luckan direkt den går in, utan nöj dig med bommen/dörren. Tar hästen ett steg bakåt känner den att det är stopp, och brukar stanna upp och fundera. Beröm då i massor!!!

Anledningen till varför en häst inte går på brukar vara att den känt sig obekväm.

* Trångt
* Mörkt
* för hög ljudnivå
*varmt

etc, etc finns massor av orsaker. Fundera på vad du kan göra för komforten, och till slut när din häst rest ett par ggr som kommer det troligen gå bättre.

Lycka till!

Hur gör hästen? Ställer sig och vägrar gå framåt? Stegrar och slänger sig baklänges eller hoppar av rampen på sidan?

Min häst började stegra av rampen snett för då flög jag som en vante efter, hon fortsatte med det tills jag trädde en kedja som drog åt inne i munnen på henne när hon stegrade = inte skönt och lönade sig inte längre att stegra.. Sedan använder jag ibland en longerlina bakom hästen, en del behöver bara känna den bakom sig, en del får man dra i mer... Lyssnar de inte på linan så kan man sänka den lägre ner till haserna, en del rör sig framåt då.

Så fort hästen står på rampen och i rätt riktning så drar jag inte i den, den får en eftergift och lite vila. Sedan ber jag den gå framåt igen, börjar den krångla så har jag kedjan som gör att jag blir nog stark att hålla fast hästen, och linan bakom.

Har inte alls mkt erfarenhet av svårlastade hästar (jag är lyckligt lottat som har en ren ängel till häst) men det hjälper om det är ljust i transporten :) och att man har god tid på sig så att man inte behöver stressa :)

Som någon annan redan frågat...vad exakt gör hästen? stannar den och vägrar gå, blir den stressad, går den fram och tillbaka, stegrar mm ??? Lättare att hjälpa dig komma på en metod som hjälper om man vet hur hästen beter sig...:idea:

Det Hästen gör är att antingen av nån "mystisk" anledning "tappar" hästen balansen och vinglar av rampen till vänster för att sen försöka gå förbi transporten på vänster sida... Blockerar man vänster sida så kliver hna på tills att framdelen är inne i transporten sen så lägger han i backen och backar ett par meter ifrån transporten eller så fryser han fast i backen och förvandlas till giraff och av nån anledning kan hans hals växa sig hur lång som helst :confused:
Men det är väl det han gör... Mest använder han sig av backen...
Linor funkar inte för då sätter han sig ner helt enkelt...

Den skulle jag prova en tröja runt huvudet på och leda den ett varv på en volt och sen upp på släpet. Ofta när de stannar med huvudet i öppningen är för att de tycker taket är läskigt.

Det jag lärde mig för några år sen av en unghäst tränare är att man måste kontrollera hästens steg...Typ som Tobbe Larsson på ponnyakuten. Du ska bestämma när hästen ska ta ett steg fram eller tillbaka. Använd en pisk att ha som en förlängd arm, inte att slå med!! bara peta på hästens bakdel så den går fram och sen stanna...Har du sagt åt den att stå stilla ska den stå stilla! Sen övar man först på marken på detta och sen går man över till rampen. Hästen behöver inte ens gå in hela vägen första gången. Huvudsaken är att den inte slänger sig eller backar bakåt utan ditt kommando. När du kan kontrollera detta så går det oftast väldigt bra! Går hästen sen in i transporten utan att backa så ge mycket beröm och godis. Sen backar du ett steg,stannar,backar ett till,stannar och går fram ett steg...mycket jobb och pilleri men sen får man en häst som glatt går in och står stilla. Min kastade sig och stegrade sig när jag fick henne...Efter en veckas tragglande går hon numera in alldeles själv och går ur själv!! :)

Liknande trådar

J
Hästhantering Hej, jag är väl en av väldigt många häst ägare med last problem. Har en häst som jag köpte som "lättlastad", det var iaf vad det stod...
Svar
7
· Visningar
1 338
Senast: Magnus67
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama