Låsningar

Ingela_S

Trådstartare
Var hos veterinär med hästen för fyra veckor sedan och fick diagnosen låst vänster höft och låst höger bog, vilket veterinären rättade. Var på ÅB i torsdags och hästen kändes mycket bättre att rida, han var mjuk och smidig i hela kroppen och låsningarna hade inte kommit tillbaka.

Nu har då Ingela börjat fundera på vad en låsning egentligen ÄR och hur de uppstår? Och vad är det som händer i kroppen (hästens, alltså :p ) när man lossar tex en höft? Finns det nåt man kan göra för att förebygga att låsningar kommer tillbaka, mer än liksidig och varierande träning?

Sv: Låsningar

Hej!
Nä, du är inte den enda med häst som haft låsningar. Min häst hade låsningar i rygg och spänd både hit och dit. Jag lät Carola Lind behandla henne, efter 2 gånger nu så ser hon helt annorlunda ut i hela kroppen! Ett råd till dig är att ta ut någon som behandlar muskler osv som kan hjälpa dig med lite underhållande massage/stretchövningar som du sedan kan göra själv!
Det är ju så att låsningar, om dom funnits där ett tag, kan komma tillbaka, eftersom det är ett "naturligt läge". Så att ha lite övningar som du kan göra för att underhålla, kan ju hjälpa. Jag fick göra en liten lätt massage i en cirkel med utgång ifrån höftbenet....väldigt enkelt och inget bryt och bänd men verkar ju ha funkat!!!

Tack för svar. :bow: Ja, jag funderar på att ta ut nån annan som kan gå igenom muskler och annat. Vet inte vem bara. Har haft ute en ET innan, men hon hade ju uppenbarligen missat låsningarna.

Jag diskuterar det här ganska ofta med min kompis som är naprapat... Som jag förstått det är en "låsning" som ett krampaktikt grepp runt en kota/led av kringliggande muskler etc. När man "lossar" på greppet genom olika metoder, gör man så att musklerna kring området slappnar av igen och nerverna skickar då impulser till hjärnan att det krampaktiga greppet lossnat och att det nu är ok....På människor menar hon att det ofta är en mental låsning samtidigt-invant rörelsemönster etc

Nu blev det här väldigt flummigt förklarat men hon har hjälpt mig förstå att det inte är så att man knäcker loss en kota/flyttar den i läge utan det handlar om att lösa upp det krampaktiga läget runt....att få igång rörlighet och att musklerna runt ska kunna slappna av...

Någon annan kunnig får mer än gärna rätta mig o berätta mer:)
Rätt träning så att rätt muskler får arbeta på rätt sätt är väl det som förhindrar att det kommer tillbaka...även om man behöver återbesöksbehandlingar ska man märka att det blir bättre annars måste man förändra träningsupplägget.

Förresten; fick du något individuellt träningsprogram/träningsråd?
Det är säkert så att du kan göra övningar o rörelser/streching för just ert specifika problem för att träna upp området rätt.

Jag tror man måste gå ner på mindre nivå än att kanske bara se det som att allsidig o träning i rätt form för hästen vid ridning...Kanske behöver du göra speciella övningar ett tag framåt för att stärka vissa muskler, för att sedan gå tillbaka till att tänka på att rida allsidigt o i balans. Förstår du hur jag tänker? Att du behöver isolera träningen till vissa grupper samtidigt som du varierar med basträning...

Okej, tack för förklaringen! :bow: Jag tror att jag är med på hur du menar, det låter troligt i alla fall.

Hästen var låst i vänster höft och höger bog, och det märktes enbart i trav och på volt i vänster varv. Det vi fick att göra under tiden fram till återbesöket var att rida rakt fram i raskt tempo varannan dag, så att han fick röra bakbenen ordentligt fram och tillbaka, och sen kliva över bommar varannan dag, så han fick lyfta på benen ordentligt. När vi var på ÅB efter fyra veckor så var han mjuk och fin i hela kroppen och låsningarna hade inte kommit tillbaka. Det kortare steget fanns dock där, så veterinären trodde att han var svagare i vänster bak. Det enda vi kom fram till var att fortsätta rida i ett mer framåt tempo så han får med sig bakbenen ordentligt, och fortsätta med bomövningar (fast kanske inte varannan dag just). Men man borde kanske jobba lite extra med att stärka just det bakbenet också.

Ska höra med min tränare imorgon vad hon tror om träning i fortsättningen. Jag själv har inga direkta idéer...

Okej, tack för förklaringen! :bow: Jag tror att jag är med på hur du menar, det låter troligt i alla fall.

Hästen var låst i vänster höft och höger bog, och det märktes enbart i trav och på volt i vänster varv. Det vi fick att göra under tiden fram till återbesöket var att rida rakt fram i raskt tempo varannan dag, så att han fick röra bakbenen ordentligt fram och tillbaka, och sen kliva över bommar varannan dag, så han fick lyfta på benen ordentligt. När vi var på ÅB efter fyra veckor så var han mjuk och fin i hela kroppen och låsningarna hade inte kommit tillbaka. Det kortare steget fanns dock där, så veterinären trodde att han var svagare i vänster bak. Det enda vi kom fram till var att fortsätta rida i ett mer framåt tempo så han får med sig bakbenen ordentligt, och fortsätta med bomövningar (fast kanske inte varannan dag just). Men man borde kanske jobba lite extra med att stärka just det bakbenet också.

Ska höra med min tränare imorgon vad hon tror om träning i fortsättningen. Jag själv har inga direkta idéer...

Måste säga att du verkar ha en väldigt bra veterinär. Har själv en häst med låsningar som behandlas (kan inte säga att jag kan tillägga nått till tidigare förklaringar ang låsningar, är ungefär så jag också fattat det) och våran veterinär har inte sett NÅGONTING fast jag verkligen känt att något inte stämt.

Lycka till i framtiden!

Haha, tackar. Är verkligen väldigt glad för min veterinär, h*n är bäst. Fick ett väldigt trevligt bemötande, och fastän hästen var helt ren på böjprov (vilket tydligen är ovanligt på gamla travare som gått på banan länge) så fortsatte hon kolla upp andra orsaker. Förra veterinären som kollade på hästen sa bara att jag skulle rida rakt fram i frotsättningen, eftersom hästen gick bra då. Vilket var ungefär vad den nya veterinären också sa, men nu vet jag varför hästen gick konstigt.

Hmmm....var han spänd i ryggmusklerna också?

Ibland definierar inte vet./massör/kiropraktor exakt var problemet sitter, ofta kanske för att det snabbt sprider sig till kringliggande muskulatur, diagonala sidan (som i ditt fall) etc
Troligen kommer hans problem från bakbenet då och har sedan satt sig på diagonala fram. Man hittade inga andra fynd vid undersökningarna? Som på röntgen el så?

Anl till att det intresserar mig så mkt är att jag har en egen med en ligamentskada på ena bakkotan. Att det skulle vara ett "svagare" bakben kommer alltid från något...och de behöver då bygga mer muskler där för mer styrka.

Frågan är var i bak er svaghet sitter? Hur är han att strecha? Kommer han längre med det högra bak?

På min är vet. jättenoga att det inte ska finnas ngn rörelsestörning och han accepterar inte att det ena är svagare än det andra. Däremot har min vet. eg aldrig funderat kring att det skulle kunna vara ngt i komb. med ligamentskadan vilket jag börjat fundera över.
Ibland är det svårt att veta vad som är primärt o sekundärt...:crazy:

Nej, ingenting annat hittades. Inga spända ryggmuskler och inte öm nånstans alls. (Han har känslig rygg dock, och blir lätt spänd vid regn.) Jämnt musklad på båda sidor av kroppen och bakdelen. Han blev inte röntgad.

Jag kan inte erinra mig att han skulle vara svårare att stretcha med vänster bak, men jag kan inte svära på det. Kan kolla lite noggrannare de närmaste dagarna och återkomma om du vill.

Vet inte om det hjäper nåt att veta, men ET som var ute tyckte att han var lika rörlig i båda bakbenen, men att han var "tyngre" i vänster bak. Att han inte hjälpte till och lyfta det, utan ET fick bära hela tyngden själv. I slutet av behandlingen (med akupunktur, laser, massage och diverse stretching) så var han dock lika i vänster bak som i höger enligt ET.

Det känns ju som att han lätt skulle kunna bygga upp nya spänningar eftersom han fortfarande belastar bakbenen olika...och att det borde vara ngt som sitter kvar(utan att skrämma dig:))
Med rätt träning borde man kunna hjälpa honom.

Stretchar du honom i "alla" riktningar? Typ fram, bak, sidled utåt, sidled "inåt"?

Du skräms inte, jag har funderat på det själv redan. ;) Men det är ingen som hittar nåt annat alls. :crazy: På rakt spår belastar han benen helt jämnt, och även på volt om man håller honom rak och på yttertygeln. Blir han för böjd inåt så kommer det kortare steget fram som på beställning.

Jag har stretchat framåt, bakåt och snett inåt.

Så det syns när han blir för böjd på volt alltså...inte på rakt spår?
Syns det bara i trav? Och det är när hans besvärliga bakben är i ytterspår?

Du känner inte att han har svårt att sträcka bakbenet inåt, fram inunder kroppen när du stretchar?

Han är 100% ren på rakt spår. Det syns bara när det besvärliga bakbenet är i innerspår. Har inte märkt nåt speciellt när jag stretchar, men som sagt, jag kan inte svära på det. Ska hålla lite koll de närmaste dagarna så kan jag säga mer sen. Det har märkts vid skänkelvikning, öppna och sluta innan, men nu har jag inte gjort nåt sånt sen han blev rättad.

Edit: Glömde säga att det bara syns i trav. Skritten går bra och har fint övertramp. Galoppen har vi inte jobbat med, men sen han blev rättad fattar han båda galopperna klockrent i alla fall. :D

Ok, jag förstår.
Och han känns bra i galoppen?

Jag har fått rådet tidigare att "leka" lite med bakdelen, att flytta den liiite åt ena hållet o sedan åt andra. De behöver ju träna de musklerna också för att orka men man kan göra det i mindre skala och utan belastning i mindre frekvens.

Hoppas det kommer att gå bra!

Galoppen känns mycket bättre nu än vad den gjort innan. Han är ju travare så den är inte jättebra, men han är mycket lugnare och avslappnad och kan göra annat än konstant öka farten nu. ;)

Vi har jobbat mycket med öppna och sluta innan, men det har kanske blivit för bra för honom..? Annars så kan han flytta bakdelen rätt lätt, flyttar för vikthjälper bara. Hade tänkt lägga in lite såna övningar nu igen, men som du säger, i mindre skala och i mindre frekvens.

Tack för dina svar och kommentarer förresten!:bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 597
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Schäfer på 6,5år, röntgades med C-höfter som 1-åring samt en extra kota på ländryggen. Hade en skada i bogen som unghund. Fick...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 927
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 971
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI