Låsningar i lännryggen

E

EmelieSvensson

Min häst har låsningar i länd ryggen vi har stretchat (stavas?) med två hovkratser. Och vi har tömkört och nu har jag börjat rida i skritt och trav efter 2 veckor och vi ska på återbesök nu på måndag. Men hur har det med er som har haft hästar med låsningar i länd ryggen hur gick det för er? och kan ni rida dom som vanligt?

Hoppas ni fattar :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Låsningar i lännryggen

ländryggen heter det. :D

det erfarenhet jag har av det är at det lätt faller tillbaka till ursprunget omman inte är väldigt noga med att rida bra och balanserat! de kringliggande musklerna är tränade och har blivit starka runt den låsning och IOM att ni ni strechat ut och förhoppningsvis blivit av med låsningen, så är musklerna försvagade. att musklerna petar tillbaka låsning till ursrungen är väldigt lätt hänt!!!

var noga med grundarbetet och se till att hästen är mjuk och liksidig i allt du gör. ta gärna hjälp av massör första tiden för att mjuka upp musklerna, de får jobba hårt en tid nu för att hålla tillbaka låsningen. fortsätt att strecha efter varje träning, då hjälper du musklerna ytterligare att hålla sig mjuka och liksidiga!

när du skriver att du strechar med hovkratsar, hur gör du då? "trycker in" dom starx ovanför svansfästet, så att hästen höjer upp ryggen?

när du skriver att du strechar med hovkratsar, hur gör du då? "trycker in" dom starx ovanför svansfästet, så att hästen höjer upp ryggen?

Jag tar två hovkratsar trycker dom ovanpå rumpan sakta tills han sänker rygen sen drar jag långsamt ner över rumpan så att han höjer rumpan.

då är jag med.
så gjorde vi åxå. tror det är enda sättet att sträcka ut dom där musklerna.

bara du tar det lungt med igångsättningen och inte rider för långa stunder och sakta bygger upp musklerna till korrekt form och placering, så kommer det att gå fint.

lycka till!

då är jag med.
så gjorde vi åxå. tror det är enda sättet att sträcka ut dom där musklerna.

bara du tar det lungt med igångsättningen och inte rider för långa stunder och sakta bygger upp musklerna till korrekt form och placering, så kommer det att gå fint.

lycka till!

tack så jätte mycket :)

Hej!

Min förra hade något liknande i ländryggen. Vi behandlade veterinärt med akupunktur och efter 2 omgångar kom problemet aldrig tillbaka!

Däremot fick vi stränga order om att hon inte fick vila och inte heller bara gå en massa skritt- arbete skulle det vara, i en korrekt och bra form!

/ Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
4
· Visningar
1 180
Senast: Sanne97
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 088
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar