Låsning i höft

Sv: Låsning i höft

Ortopeder jobbar med hela rörelseapparaten, inklusive muskler, leder och nerver.

Stretcha rätt och sitt inte för brett... har inga roligare råd än så.

Ok, misstänkte att det var så. Mest därför som jag fortfarande inte kommit iväg till någon kiropraktor eller liknande trots att många säger att det är så bra.

Vad menar du med låsning i höft?

Att du inte har tilrläcklig rörlighet pga av att du är spänd när du rider?
eller att du har sådant som säger klonk när det lossnar?
Eller att du har för korta muskler runt höftleden?

shit pommes :O

min vänstra höft brukar låsa sig, kanske nån gång i månaden, sällan när jag rider men ofta när jag jobbar. är väldigt obehagligt och höften är ju låst så blir svårt att röra sig på rätt sätt:P
men visste inte att det är en vanlig åkomma hos ryttare...

Har själv skolios, haft en hel del låsningar, fick reda på det för drygt 4 år sedan då jag bla hade mkt ont i rygg och hade svårt att få ned ena sittbenet. Har sedan dess gått på beh. hos osteopat och blivit både rörligare, mindre ont och kan "Helt plötsligt" känna båda sittbenen o rida i höger varv. Så ni som har problem med låsningar o dyl kan jag bara föreslå; sök "hjälp"! Det är absolut värt det :)

Vad menar du med låsning i höft?

Att du inte har tilrläcklig rörlighet pga av att du är spänd när du rider?
eller att du har sådant som säger klonk när det lossnar?
Eller att du har för korta muskler runt höftleden?

Jag vet ju inte vad exakt som händer i kroppen, bara hur det känns. Men vad jag tror så är det något med musklerna, att de av någon anledning spänner sig. Det är ju inte så alltid, så jag tror inte det beror på att de är för korta. Problemet uppkommer ju först efter ett tag. Jag har ingen aning om varför det blir så eller vilka muskler det är som spänns, utan bara att när jag sitter för brett (rider barbacka) så blir det spänt, vilket inte gör superont, men det är ju inte skönt heller. Det blir så spänt att jag inte kan sträcka bak benet, jag kan ha benet rakt ner, men inte sträcka bak, alltså får jag ta väldigt korta steg när jag går. Om jag strachar en stund och lear upp det genom att ta så långa steg jag kan och trycka emot där det tar stopp, så släpper det.

Det hoppar inte ur led, och det sitter inte fast så jag inte kan röra mig. Men det blir som en spärr så att jag inte kan röra det bakåt. De jag pratat med kallar det låsning, men jag vet inte om det är rätt ord.

Jag känner av det lite annars med när jag rider, att jag spänner mig i höften på något sätt (helt oavsiktligt, jag känner det inte själv, mer än att det tar emot). Vilket gör att jag sitter snett och ena benet blir kortare. Jag trodde först att det bara är att sträcka ut, men det går inte. Första gången jag märkte detta är 1.5 år sedan och jag vet fortfarande inte riktigt hur jag ska göra med det. Jag försöker sitta så rakt som möjligt, jag försöker att sträcka ut och bak benet när det låser sig så att jag inte hamnar snett eller benet dras upp. Men jag tror att jag sitter lite snett ändå, så jag måste tänka på det hela tiden för att kolla hur jag sitter. Jag känner ju inte av det direkt eftersom det spänner emot lite hela tiden när jag försöker sitta rätt. Det gör ju inte ont så jag känner ju inte när det kommer, och oftast kommer det nog smygande.

Oj, det blev väldigt långt märkte jag. :o

Missuppfatta mig inte, jag försöker inte säga emot dig, utan jag bara undrar.
Hur vet man om det är vanligt eller ej?

Jag kan ju bara tala för mig själv och jag skulle inte precis vända mig till en läkare om detta. Visst, om jag hade tävlat på elitnivå kanske. Men det är ju ingen som gör ont eller så, det kräver ju extra uppmärksamhet i ridningen, och kan ju vara lite störande, men inget jag skulle söka för i första taget.

Det kanske inte precis är vanligt, men å andra sidan så tror jag att det finns stora mörkertal i såna här "problem".

Ortopeder jobbar med hela rörelseapparaten, inklusive muskler, leder och nerver.

Stretcha rätt och sitt inte för brett... har inga roligare råd än så.

En tvåbent träningspartner kan hjälpa till att lösgöra ganska effektivt! :D ;) :love: :banana:

Jag får också låsningar i vänster höft, brukar vara när jag suttit ner och ska resa mig upp. Eller vid "sneda" rörelser, typ svänga med kundvagn, flytta okänslig häst för skänkeln osv. Brukar oftast släppa när jag skakar benet lite (så gott det nu går). Har hört att det kan vara nån lös benbit som hamnar fel ibland och kläms. I mitt fall är det precis där benet börjar, under höftkulan typ.

Bäcken kan inte bli sneda annat än genom kraftigt våld. Däremot kan man hålla det snett pga muskelproblem.

Snett var det hur som helst, sedan om det beror på skelett eller muskulatur är väl skit samma...

Missuppfatta mig inte, jag försöker inte säga emot dig, utan jag bara undrar.
Hur vet man om det är vanligt eller ej?

Kanske för att det är sånt här jag jobbar med...

Om det vore ett stort problem borde jag se många på min mottagning, och läsa mycket om det i de ortopediska tidskrifter jag läser. Och det gör jag inte.

Tips: googla på "snapping hip".

Jag får också låsningar i vänster höft, brukar vara när jag suttit ner och ska resa mig upp. Eller vid "sneda" rörelser, typ svänga med kundvagn, flytta okänslig häst för skänkeln osv. Brukar oftast släppa när jag skakar benet lite (så gott det nu går). Har hört att det kan vara nån lös benbit som hamnar fel ibland och kläms. I mitt fall är det precis där benet börjar, under höftkulan typ.

Inga lösa benbitar i höften - det kan man däremot ha i knäet.

"Höftkulan" betyder olika saker för olika personer. Troligen menar du trochanter major, fästet för stora sätesmuskeln gluteus maximus. Det du beskriver stämmer med snapping hip.

Snett var det hur som helst, sedan om det beror på skelett eller muskulatur är väl skit samma...

Det tycker förstås inte jag. Muskler kan manipuleras; skelett kan inte, bör inte och ska inte manipuleras. Den som påstår sig kunna göra det har en felaktig syn på anatomi.

Kanske för att det är sånt här jag jobbar med...

Om det vore ett stort problem borde jag se många på min mottagning, och läsa mycket om det i de ortopediska tidskrifter jag läser. Och det gör jag inte.

Tips: googla på "snapping hip".

Jag tror inte att det ens är en promille som söker hjälp för sådana problem just eftersom det inte finns någon egentlig andledning.
Det är svårt nog att komma till en ortoped för de som verkligen behöver så att tro att man med ett sådant här relativt litet problem kan få en remiss till ortopeden är nog att ha en övertro.

Frågar man däremot sadelutprovare eller tränare så vet de att väldigt många har detta problem och det är ju därför det är så viktigt att sadeln passar ryttaren också och inte bara hästen.

Kl
Det som har hjälpt mej bäst är att gå sista biten på ridturen/passet, då mjukas musklerna upp på ett helt annat sätt än om man bara hoppar av och går in i stallet.
Många blir också hjälpta av att gå med hästen en stund innan de ska rida.
Och, givetvis, alltid sitta upp från pall.

Tack för svaret!
Jag brukar också sitta av sista biten, några hundra meter brukar räcka för att lea upp det lite. Hoppa upp från pall gör jag sällan, min häst är så liten så hade jag haft pall hade jag fått sitta ner, istället för att sitta upp.:p

Delvis kl.

Det var självklart detta jag menade med att det kanske är vanligare än man tror. Nu har jag ändå hört från ganska många att de har problem med detta, men inte en enda har jag hört som gått till en ortoped eller annan läkare med det. De jag hört som sökt hjälp har gått till en kiropraktor eller annan alternativmedicinläkare eller vad man nu ska kalla det. För inte finns det några kiropraktorer på sjukhuset iaf.

Om ingen går till läkaren och säger att de har problem med detta, så är det ju inte så konstigt att ortopederna inte har uppmärksammat det.

Tjejen jag pratade med har ridit i nästan 30 år och hon upplevde det som vanligt, eftersom hon hade hört många som hade samma problem som hon. Och när man frågar här på buke, inte bara i denna tråden, jag har frågat en gång innan för nästan 2 år sen, så verkar det som att det är ganska många som upplever samma sak.

Så visst kan det väl vara så att mörkertalet är gansak stort, för att ingen söker för det. Och hur ska läkarna annars få reda på det? Läkarna går ju inte precis ut till ridskolor och frågar, de har ju bättre för sig med tanke på vårdköerna som finns i dag.

Det var självklart detta jag menade med att det kanske är vanligare än man tror. Nu har jag ändå hört från ganska många att de har problem med detta, men inte en enda har jag hört som gått till en ortoped eller annan läkare med det. De jag hört som sökt hjälp har gått till en kiropraktor eller annan alternativmedicinläkare eller vad man nu ska kalla det. För inte finns det några kiropraktorer på sjukhuset iaf.

Om ingen går till läkaren och säger att de har problem med detta, så är det ju inte så konstigt att ortopederna inte har uppmärksammat det.

---

Läkarna går ju inte precis ut till ridskolor och frågar, de har ju bättre för sig med tanke på vårdköerna som finns i dag.

Nu är jag ju inte bara ortoped utan även ryttare. En hyfsat unik kombination som ger en bra utsiktspunkt.

Så du menar att bara för att du inte har träffat många med problemet så är det inte vanligt?

Jag och många andra verkar ju ha uppfattningen att det är hyfsat vanligt, nu menar jag inte att varannan ryttare eller så har det, men att det verkar ju vara fler än 2 i sverige iaf.

Tack för svaret!
Jag brukar också sitta av sista biten, några hundra meter brukar räcka för att lea upp det lite. Hoppa upp från pall gör jag sällan, min häst är så liten så hade jag haft pall hade jag fått sitta ner, istället för att sitta upp.:p

Haha, ja sitta ner kanske är bättre;)
Jag har så hög uppsittnings "grej" att jag bara sätter in foten i stigbygeln rakt fram, jag kan inte lyfta benet högre så för mej är det ett måste.
Sedan lutar jag mej bara framåt och lägger över andra benet.
Min häst är ganska liten med, runt 150 cm hög så det ser nog ganska kul ut att jag sitter upp som jag gör.

Min dotter sitter faktiskt ner, hon klättrar upp på en gammal sågbock så när hon står upp så är hon i lagom höjd att kliva på hästens rygg:D allt för att hon inte orkar vänta medans hennes sega morsa kämpar sig upp:angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 493
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Har du en åsna?

Hästrelaterat

Tillbaka