Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
men visste inte att det är en vanlig åkomma hos ryttare...
Vad menar du med låsning i höft?
Att du inte har tilrläcklig rörlighet pga av att du är spänd när du rider?
eller att du har sådant som säger klonk när det lossnar?
Eller att du har för korta muskler runt höftleden?
Ortopeder jobbar med hela rörelseapparaten, inklusive muskler, leder och nerver.
Stretcha rätt och sitt inte för brett... har inga roligare råd än så.
Bäcken kan inte bli sneda annat än genom kraftigt våld. Däremot kan man hålla det snett pga muskelproblem.
Missuppfatta mig inte, jag försöker inte säga emot dig, utan jag bara undrar.
Hur vet man om det är vanligt eller ej?
Jag får också låsningar i vänster höft, brukar vara när jag suttit ner och ska resa mig upp. Eller vid "sneda" rörelser, typ svänga med kundvagn, flytta okänslig häst för skänkeln osv. Brukar oftast släppa när jag skakar benet lite (så gott det nu går). Har hört att det kan vara nån lös benbit som hamnar fel ibland och kläms. I mitt fall är det precis där benet börjar, under höftkulan typ.
Snett var det hur som helst, sedan om det beror på skelett eller muskulatur är väl skit samma...
En tvåbent träningspartner kan hjälpa till att lösgöra ganska effektivt!![]()
![]()
![]()
![]()
Kanske för att det är sånt här jag jobbar med...
Om det vore ett stort problem borde jag se många på min mottagning, och läsa mycket om det i de ortopediska tidskrifter jag läser. Och det gör jag inte.
Tips: googla på "snapping hip".
Det var självklart detta jag menade med att det kanske är vanligare än man tror. Nu har jag ändå hört från ganska många att de har problem med detta, men inte en enda har jag hört som gått till en ortoped eller annan läkare med det. De jag hört som sökt hjälp har gått till en kiropraktor eller annan alternativmedicinläkare eller vad man nu ska kalla det. För inte finns det några kiropraktorer på sjukhuset iaf.
Om ingen går till läkaren och säger att de har problem med detta, så är det ju inte så konstigt att ortopederna inte har uppmärksammat det.
---
Läkarna går ju inte precis ut till ridskolor och frågar, de har ju bättre för sig med tanke på vårdköerna som finns i dag.
Tack för svaret!
Jag brukar också sitta av sista biten, några hundra meter brukar räcka för att lea upp det lite. Hoppa upp från pall gör jag sällan, min häst är så liten så hade jag haft pall hade jag fått sitta ner, istället för att sitta upp.![]()