bettysmatte
Trådstartare
Igår låg jag i godan ro på soffan och tittade på "På Spåret" när det plötsligt började lukta rök. Jag trodde att jag inbillade mig först. Tittade bort mot kaminen och där låg lite orange glöd kvar. Som vanligt hade jag eldat - typ ett vedträ i taget - mellan ca 16 och 20 och sedan låtit elden få slockna ner. Men det luktade mer och mer rök. Vi har ju en Keddy insats inmurad och den släpper ut värme dels från ett galler precis ovanför luckorna och dels från ett solformat hål ovanför själva kaminen. Speciellt från hålet överst STANK det rök. Sedan såg jag till min förfäran att det regnade ner några "gnistor" liksom BAKOM insatsen, vilket jag inte ens riktigt förstår hur det går till eftersom röken leds från kaminen genom ett rör (men det slutar väl i och för sig någonstans). Jag hade vid det laget spjället (alltså luftintag till själva insatsen - något annat spjäll har jag inte) nästan stängt och nu stängde jag det helt. Vi fick ha tvärdrag (med 2 grader utomhus) i säkert 1,5 timme innan jag vågade stänga. Jag stannade uppe till midnatt för att förvissa mig om att inget mer skulle hända. Då hade kaminen svalnat ner väldigt mycket. Men - hjälp - hade vi en sotbrand/skorstensbrand??? Men varför luktade det rök i rummet i så fall? Jag trodde att en sådan brand gick kraftigt uppåt?
Sotaren är inbokad till fredag - attans att ha inte kom i oktober som han borde ha gjort - och jag ska naturligtvis ställa ALLA frågor till honom också! Och hoppas bara inte att något har gått sönder (katastroftankar - håll er på mattan )!!
Sotaren är inbokad till fredag - attans att ha inte kom i oktober som han borde ha gjort - och jag ska naturligtvis ställa ALLA frågor till honom också! Och hoppas bara inte att något har gått sönder (katastroftankar - håll er på mattan )!!