Läskiga brandvarnare

ASKAPLASKA

Trådstartare
Igår stod brandvarnaren och gick för fullt när vi kom hem. Tack och lov utan att det brann den här gången:crazy:
Våra fyra katter var helt förstörda och rusade till skogs men kom tillbaka senare på kvällen men har varit lite oroliga i natt.

Det är andra gången detta händer, förra gången var vi som tur var hemma och kunde få tyst på fanskapet. Observera att det INTE är samma brandvarnare, möjligtvis samma modell, det är sån där billig man köper typ varsomhelst.
Den har inte pipit och varnat för dåligt batteri och det batteriet som satt i var relativt nytt och likaså brandvarnaren.
Ingen jag frågat har varit med om detta och jag undrar vad tusan det är som händer! Någon här som varit med om detta?

Vad ska man ha för sorts larm som fungerar som det ska utan att människor och djur får hjärtbesvär och trasiga trumhinnor?

Sv: Läskiga brandvarnare

Den kanske ansåg att ni hade det för varmt?
Min ena fick spunk när värmen steg från kaminen, det rök inte det minsta eller så utan det var bara varmt. Jag slängde den och satte dit en ny. Också sån där billig variant.

Brandvarnare varnar för rök, oavsett om den är optisk eller joniserande.
De optiska kan vara lite mer känsliga för damm osv än de joniserande. Man kan rengöra själva "huset" inne i brandvarnaren.

Nu vet jag inte vilken sort du har förvisso men min erfarenhet är att de optiska larmar oftare än joniserande.

De kan falsklarma när batterierna börjar bli dåliga men den inte hunnit varna för det. Beroende på hur avancerad den är så kan den falsklarma på olika saker, damm, någon form av rök eller ett kryp. Öppna upp, dammsug och gör rent, eller byt ut.
Min man har ett företag som jobbar m just larm och brandlarm och det var hans svar :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka