Lasera furu?

tanten

Trådstartare
Gästhuset på tomten är byggt på 90-talet. Det är ett litet timmerhus - ungefär som en parstuga - på ett rum, kök och badrum. Köksdelen är med vita skåp och tapetserade väggar.

20_zpsc4867dcc.jpg

Dotter fick små allergiska utslag av furun i rumsdelen. Hon vill att vi ska måla. Jag kan tänka mig att vit- eller grålasera.

22_zps68a8543a.jpg

Men hur blir det att lasera furu? Blir det inte gult efter några år?

Andra idéer?

Sv: Lasera furu?

Vi vitlaserade ett av våra rum när vi flyttade in för 2,5 år sedan.

Jag tyckte att det blev väldigt fint och än så länge verkar det inte som att det ska gulna.

Vi strök en gång på väggarna och två gånger i taket.

Bilden visar inte riktigt hur färgerna är.
IMG_2602_zpsc4284b9c.jpg

Vi tyckte att det blev så bra att vi vitlaserade taket i rummet intill året efter när vi renoverade där.

Denna bilden visar nog lite bättre hur färgen blev.
IMG_2610_zps112477b2.jpg

Jag vet inte hur jämförbart det är, men jag hade ett vitlaserat furubord i närmare 20 år och det höll färgen bra. Det man får tänka på är nog att stryka det flera gånger om man vill minimera gulnandet.

Det låter trösterikt. Min stora erfarenhet av laserat är den dyubbelsäng jag sov i under tiden med exet. Den gulnade mycket fult. Samma med trappräcket i det här huset. Det är gult.

Nej det borde inte bli gult, lite beroende på vilken färgtyp du väljer. Menar du att färgen skulle bli gul eller att timret skulle lysa igenom? För skyddar du timret med lasyr så borde så gulnar det inte under lasyren, däremot kan oljebaserade färger gulna inomhus pga bristen på solljus, ifall det är det du tänker på. Ett alternativ är kanske annars att spänna upp tyg på vissa väggar. Annars tycker jag att det är väldigt vackert att kombinera timmer med vitt för att få bort bastukänslan. Lånar en bild från Sars hus:

31472-timmerv%C3%A4gg.jpg

Dotter fick små allergiska utslag av furun i rumsdelen. Hon vill att vi ska måla. Jag kan tänka mig att vit- eller grålasera.

Din dotter och jag verkar ha samma allergier. Om detta stämmer, är ju frågan om hon tål lasering av väggar som dessa (själv får jag tydliga allergisymtom även av det).

Vilket är egentligen det starka argumentet mot att måla? :)

Min sambo hade en laserad del i sin lägenhet när vi träffades men den slog inte i gult utan snarare rosa. Fruktansvärt.
Jag tänker nog att målar man så målar man så att det blir verkligen vittäckande. Sedan tycker jag självklart att du ska ha kvar dina bjälkar i orginalfärg. Ett alternativ kan kanske vara att spara en av träväggarna för att bjälkarna ska få gå ihop med något.

Och jag skulle fundera en gång extra på om jag verkligen ville ta bort all furu...
Vi har furu i trapp, vardagsrum och sovrum och jag var 100% på att all furu skulle vitmålas....
Tills jag började tänka på det lite till, det har varit modernt i tio år nu att vitmåla allt och "shabby chic"-styla såväl gamla torp som moderna hus och det mesta tyder på att allt detta vitmålande snart är omodernt igen.
Visst, det påverkar inte allas smak vad som är modernt men nog inverkar det på de allra flesta? Jag hade inte en tanke för 15 år sedan på att ha ett vitmålat rum med vita möbler i alla fall ;)

Vi bestämde oss i alla fall för att behålla furun just nu, delvis för att vitmåla eller lasera senare är väldigt enkelt men att göra det ogjort är ganska hopplöst men också för att vi faktiskt insåg att vi nog tyckte furun inte alls var så ful utan kanske hade fallit för hypen "gulnad furu ska utrotas"? ;)

Vi har inrett med vita möbler (lite likt bilden ovan) och har överhuvudtaget stylat furun till att se just ut som vackert gediget trä som smyckar vårt hem.
Många blir alldeles kära i vårt underbara vardagsrum med snedtak och breda furuplankor längs två av fyra väggar. Det ska ju också passa i sin miljö, vi har ett Per Albin torp från 30-talet som är ORIGINAL! Dvs inte ombyggt eller utbyggt (jo, toalett har vi inne numera och det är moderniserat fullt ut) och jag är så glad att jag tänkte efter före och skippade all gräslig shabby chic imitation! :meh:
Vi har ett äkta torp! Det är skillnad! ;)

Jag hade nog satsat på att göra snickerierna vita, olja timmerväggarna och mörkbetsa takbjälkarna, jag tycker trä är vackert!!

Din dotter och jag verkar ha samma allergier. Om detta stämmer, är ju frågan om hon tål lasering av väggar som dessa (själv får jag tydliga allergisymtom även av det).

Vilket är egentligen det starka argumentet mot att måla? :)

Alltså - i våra bygder finns en riklig förekomst av furuhelveten. Epidemin med furubord, furustolar, furutak, furupanel fick ett starkt fäste just här. Många är de som är livslångt drabbade.

Jag har undvikit all furu jag kunnat.

I det där gästhuset skulle jag helst vilja gipsa alltihop men det är för stor apparat. Huset är mest tänkt som just gästhus och för att hyras ut till hugade B&B-gäster.

Det hela är förfärligt pittoreskt. Jag tänke att det pittoreska skulle kunna få vara kvar om än dämpat med lasyr? Målat timmer - är inte det helt förfärligt??

För att det gör timret lite mörkare och ger en mjuk glans:)
En god vän till mej vitmålade timmerväggarna i sitt hus och det ser absolut gräsligt ut nu efter några år när det torkat och sprickor bildats, jag tycker det är finare naturellt eller betsat/oljat:)

Det hela är förfärligt pittoreskt. Jag tänke att det pittoreska skulle kunna få vara kvar om än dämpat med lasyr? Målat timmer - är inte det helt förfärligt??

Jo, faktiskt. Jag gör dock lite skillnad på om det är "riktigt" gammalt timmer jämfört med nyare varianter där timret också är betydligt klenare. Då känns det mer ok.

Till sist beror nog allt på tycker och smak men jag kollade in ett gammalt timrat hus för några år sedan där de kladdat blå plastfärg på varenda timmervägg. Förstörde huset totalt.

Alltså - i våra bygder finns en riklig förekomst av furuhelveten.

Tala inte om eländet! Jag har bott i ett fd fodermagasin från 1851, förutom helheten (som åtminstone hade någon form av historisk charm), så var rummen gjorda med väggar, golv och tak i furu. Jag har inte helt återhämtat mig sedan dess.

Jag håller med om att lasyr har en dämpande effekt på allergin, det går från andnöd till någorlunda hanterlig klåda, men varför skulle det vara hemskt att måla timmer? Det känns som om jag har missat något slags kulturellt tabu här, har jag det?

Det är väl ungefär lika jobbigt som att lasera, så det spelar ingen roll så sett.

Tala inte om eländet! Jag har bott i ett fd fodermagasin från 1851, förutom helheten (som åtminstone hade någon form av historisk charm), så var rummen gjorda med väggar, golv och tak i furu. Jag har inte helt återhämtat mig sedan dess.

Jag håller med om att lasyr har en dämpande effekt på allergin, det går från andnöd till någorlunda hanterlig klåda, men varför skulle det vara hemskt att måla timmer? Det känns som om jag har missat något slags kulturellt tabu här, har jag det?

Det är väl ungefär lika jobbigt som att lasera, så det spelar ingen roll så sett.

hrm...

kanske för att lasyr ändå känns som en dämpande åtgärd medan färg drar åt shabby chic? Och just vid shabby chic kommer den riktiga andnöden, de största utslagen och yrseln.

Nya "färdigslitna" saker är olidligt.

För att det gör timret lite mörkare och ger en mjuk glans:)
En god vän till mej vitmålade timmerväggarna i sitt hus och det ser absolut gräsligt ut nu efter några år när det torkat och sprickor bildats, jag tycker det är finare naturellt eller betsat/oljat:)

Då går det helt bort. Om det är något jag inte vill så är det att mörka ner ytterligare. Fönstren är pyttesmå och det är redan mörkt. Om något, så ska det bli ljusare.

kl.

Jag hade satt färg (enbart) på snickeridetaljer som fönster- och dörrfoder golvlister etc., i vitt som i exemplet ovan eller i trevliga färger och låtit timmerväggarna åldras i egen takt ev. med lite hjälp av vatten, såpa och skurborste.

Lasyr är bara en icke täckande färg, om den kommer att gulna, blekas eller färgförändras beror på pigment, bindemedel, exponering och underlag, precis som för vanlig färg.

Det är väl så att målning av timmer är outplånligt. Även om du sedan skulle ångra dig finns inte möjligheten att slipa bort det ur alla håligheter och sprickor. Har det skett med plastfärg är det extra beklagligt, speciellt utomhus eftersom timret ruttnar under och förfars.

Själv hade jag dock inte stått ut med att bo i en bastu så något hade behövts göras. Men det går ju att göra allt från att hänga tyg på väggarna till att skruva upp en gipsvägg el. något annat sorts slätt material om man anser att timret är skyddsvärt.

Jag vet inte så mycket om färgtyper, men jag tror att jag hade valt någon vitgrå målarfärg av den typ som följer träets strukturer, inte lägger sig som ett skal utanpå.

Oavsett ev kulturhistoriska värden - som jag hade valt bort att ansvara för i det här fallet - så är ju timret självklart värt att skydda från röta. Annars förstörs ju huset. Men all målning är väl inte förödande?

Jag gissar att Sar tänker att modet går fram och tillbaka och ibland vill folk ha det trärent och ibland målat. Just nu är det målat man vill ha men kommer det en period med trärent så går det inte att backa, det går absolut inte att luta av eller slipa ren en målad timmervägg så att det blir snyggt med springor och allt. Men just i det här fallet där det är ett relativt nytt hus så hade jag nog målat för att bli av med gillestugekänslan, håller med om att något i stil med en rätt så matt täcklasyr skulle funka bra.

Liknande trådar

Hemmet Det kan väl inte bara vara jag här som nördar serien Det sitter i väggarna? :D Och jag tänkte, på Buke om någonstans måste det väl bo...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 553
Senast: Septicemia
·
Hemmet Jag har blivit bortskämd med högt i tak i alla hus och lägenheter jag har bott i nästan hela livet. Just nu bor jag i en lägenhet med...
Svar
4
· Visningar
1 867
Senast: hvala
·
Hemmet Vi håller på att renovera ett 70-tals hus, de förra ägarna har inte gjort så mycket i huset mer än lite tapetsering och målning så vi...
Svar
3
· Visningar
8 610
Senast: hvala
·
Hemmet Vi skall ta över makens familjs sommarhus på Öland vilket vi gläder oss kolossalt mycket åt. Det är en fantastiskt trevligt hus med en...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024