LÄS på om LAGAR och REGLER

escodobe

Trådstartare
Jag blir lika bedrövad och förbaskad när jag så ofta på hundforum och IRL träffar på folk som inte har koll på vad det finns för öagar och regler var det gäller hundar.
Det är faktiskt medborgares PLIKT att känna till vilka lagar och regler som finns.
Vi skulle slippa mycket dissusioner om folk bara kunde bemöda sig att ta 110minuter och läsa igenom de viktiga lagaran som finns när man har hund

ex. lagen om strikt ägaransvar
lokala ordningstadgan för varje stad/kommun.
Djurskyddsmyndighetens föreskrifter

Här är en bra sida att börja med.
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/jahia/Jahia/pid/13
sedan får ni ta reda på vad som gäller där ni bor.

Sv: LÄS på om LAGAR och REGLER

Sen finns det ju såna som är väl medvetna om reglerna men bryter dom iaf (typ jag då jag har min hund lös fastän det är koppeltvång dock alltid inom 5 meters radie) :angel: :smirk: . För att inte tala om bilbälte, hastighetsbegränsningar och fildelning...

Det är inte alls koppeltvång. Du är tvingad att ha kontroll på din hund i sådan grad att den inte behöver ha koppel. Det är endast i vissa tätbebyggda, offentliga miljöer som hunden tvingat måste vara kopplad!

Som sagt. Många som inte vet vad som gäller...

Dorro skrev:
Det är inte alls koppeltvång. Du är tvingad att ha kontroll på din hund i sådan grad att den inte behöver ha koppel. Det är endast i vissa tätbebyggda, offentliga miljöer som hunden tvingat måste vara kopplad!

Som sagt. Många som inte vet vad som gäller...

Jag bor i tätbebyggt område och har hundarna lösa...

moe skrev:
Jag bor i tätbebyggt område och har hundarna lösa...
Det beror på VAR du bor, kolla i lokal ordningstagdan för din stad.
Visst jag erkänner att jag brutit emot en och annan lag.
Men jag är trött på folk som helt enkelt inte har koll.. Speciellt om de utalar sig i olika trådar.

Ett litet tips till alla som har hund i Sthlm, här gäller det fysiskt kopplingstvång året om! Dvs hunden skall vara kopplad och det räcker inte med att den går fot lös! :devil:

Men sen det där med att det är en medborgares skyldighet att veta vad som gäller ang. lagar är ju inte alltid så lätt heller då det tillkommer och ändras lagar i stort sett varje dag (och nu snackar jag om lagar i allmänhet) :smirk: .

Lagar hit och lagar dit :angel:. Vi har så mycket lagar i Sverige. Ibland önskar man att folk kunde slappna av lite....

Mia_R skrev:
Ett litet tips till alla som har hund i Sthlm, här gäller det fysiskt kopplingstvång året om! Dvs hunden skall vara kopplad och det räcker inte med att den går fot lös! :devil:

Det är bara Stockholms kommun som har kopplingstvång. Det innebär inte hela Stockholm. Varje kommun har egna regler om koppel eller inte.

Liknande trådar

Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 271
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka