Larver i hö...

Nera

Trådstartare
För några månader sen upptäckte jag larver som verkade komma från svinens hö ("hemma skördat" hö) Jag rensade ut allt och verkade få bort dem, dock flög det runt malar här i lägenheten i tid och otid, troligen var det väl några larver jag inte fick tag i och blev malar :( Usch....
Men till min fråga, marsvinen bara älskar ju det "hemma skördade" höet och det är ju betydligt mer ekonomiskt att kunna använda det. Mina föräldrar förvarar det på höskullen, alltså i princip utomhus. Kan det vara så att larväggen har frusit nu när det varit under nollan x antal gånger och jag kan använda höet utan att få problem med dem igen eller kommer det fortsätta komma massor med larver när äggen kommer in i värmen?

Jag har använt höet hemifrån i jag vet inte hur många år och detta har aldrig hänt innan...

Sv: Larver i hö...

Skadar inte att prova igen. Förvara höet torrt och mörkt när det inte serveras så ökar chansen att levande medpassagerare följer med.
Bara för att en bal hade kryp på sig betyder det ju inte att allt hö har invånare, ta en annan bal längre in eller från något annat ställa på höskullen.

Ja jag får nog testa igen, bara så jäkla äcklia de där jävla små krypen.... :crazy:

Tyvärr är det en nackdel med marsvin, förra vintern när jag hade marsvin fick jag problem med att flugägg eller något hade följt med in, för helt plötsligt hade jag fluginvasion trots jag höll rent i burarna.

Usch! Såna har jag jagat hela sommaren! Kom in både med höet och gräset, jag vet inte hur många äckliga larver jag har mosat! De väver in sig också de små j**larna, mycket som har blivit förstört :( Ett tält som låg bredvid höet var så fullt av invävda larver att det går inte att beskriva :crazy:

Jag mosade och mosade och mosade, det tog aldrig slut! Jag kunde mosa 10 som kröp på väggen, fixa lite med djuren, mosa 10 till och så fortsatte det i evighet. Jag har en sån vit plast tavla man skriver på och bakom den gömde de sig och det var bara att trycka runt på hela tavlan och fy sjutton var räligt det var att höra hur många som blev mos

Till slut satte jag upp dubbelhäftande tejp och till slut satt det så många larver att de kunde klättra över varandra :eek: Spindlarna har aldrig varit så mätta dock ;) Jag har alltid ett koppel med pappa långbenspindlar i djurrummet för de är duktiga på att hålla sig ur vägen men håller ändå rent från flugor och mal. Jag har aldrig sett en fet pappa långben innan men alla mina är nu så feta att de kan nog hålla sig hela vintern :D

Malarna fick jag köpa en sådan insektsdödarlampa till för till slut var de så många att jag inte hade en chans att få tag i alla.

Försöker ladda upp bild på tejpen för det går inte att beskriva hur många det var, men min hemsida vill inte vara med just nu :( men det var ca 3 meter tejp som var så smockfullt med larver att de kröp över varandra

Allt som fått plats i frysen har stuvats in där, mat, tyg mm All mat som det syntes larver i slängdes, resten är nu förpackade i tätslutande genomskinliga påsar så om det kläcks någon liten jäkel kan den inte ta sig någonstans :devil:

Fast förra året hade jag såna här :eek:

ff79e19b05ac352843797d54b7abc476.jpg

Dock visade det sig att de var både snälla och väldigt ovanliga, tyvärr var de då redan väck för hela djurrummet sanerades med Virkon mot ringorm

Jo, tyckte de var riktigt läbbiga innan jag fick reda på vad det var. Nu är jag lite ledsen att de dog, men eftersom vi var tvungna att sanera hela djurrummet hade det ändå inte gått att behålla dem :(

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som varit med om att hästen har fått problem att tugga maten och sen fått foderstrupsförstoppning efter tandraspning? Det...
Svar
7
· Visningar
2 445
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama