Larm eller kamera, vad får man göra?

Lejonelle

Trådstartare
Vi har haft påhälsning igen av traktens ligister och blivit av med båtmotorn. :mad: Trist att bli av med en nästan ny motor men värst är att känna sig utsatt och otrygg eftersom folk tydligen kan komma undan med vilket beteende som helst utan att åka fast. Vi funderar därför på att skaffa oss någon sorts larm. Vad säger buke-experterna om detta, vad är rätt metod och vad får man egentligen göra? Egentligen skulle jag vilja installera en spruta som sprayar inkräktare med en blandning av surströmmingspad och permanent neonfärg, helst någon som innehåller något cancerframkallande preparat :devil: men det kanske inte är tillåtet? Får man sätta upp övervakningskameror?

Sv: Larm eller kamera, vad får man göra?

Är ganska säker på att man behöver tillstånd för övervakningskamera. Larm får du nog ha hur du vill. Huruvida du får spruta ner dem med surströmming och färg vet jag faktiskt inte, cancerframkallande ämne lär dock vara otillåtet :p

Vi har haft påhälsning igen av traktens ligister och blivit av med båtmotorn. :mad: Trist att bli av med en nästan ny motor men värst är att känna sig utsatt och otrygg eftersom folk tydligen kan komma undan med vilket beteende som helst utan att åka fast. Vi funderar därför på att skaffa oss någon sorts larm. Vad säger buke-experterna om detta, vad är rätt metod och vad får man egentligen göra? Egentligen skulle jag vilja installera en spruta som sprayar inkräktare med en blandning av surströmmingspad och permanent neonfärg, helst någon som innehåller något cancerframkallande preparat :devil: men det kanske inte är tillåtet? Får man sätta upp övervakningskameror?

När det gäller övervakningskamera så kolla med Länsstyrelsen vad som gäller hos dig. För drygt 10 år sedan så hade vi påhälsningar i det kollektivstallet jag då stod i. Jag ville sätta upp övervakningskamera och larm, men inte mina kamrater (kostade pengar att investera i). Enligt de regler som gällde DÅ så var det inga problem att sätta upp övervakningskamera. Enligt Länsstyrelsen behövs det enbart tillstånd vid OFFENTLIGA platser. Ett kollektivstall räknades som privat. Alltså får man hemma på sin egen gård sätta upp hur mycket larm och övervakningskameror som helst. Jag har inte hört att reglerna har ändras, men det kan ju gälla olika för olika län.

/Lizzie

Vi har haft påhälsning igen av traktens ligister och blivit av med båtmotorn. :mad: .....Får man sätta upp övervakningskameror?

Om inte minnet sviker mig så får du sätta kameror hur du vill på din egna tomt så länge som den inte kan se "utanför din tomt"

Skillnaden skulle isåfall vara att om du råkar få någon på film som gör något olagligt på din tomt så kan då få problem om det visar sig att du filmar tex mot grannens tomt ( å andra sidan kommer du runt detta med att säga att du tog din vanliga videokamera och filmade ... dvs inte en fast monterad...)

Är det däremot filmat enbart på din egna tomt och inte grannens tomt syns i bild så är det lugnt....

Sen är nästa fråga, vill du filma dem eller avskräcka dem

Vill du ta dem är det bäst med någon form av tyst larm. Vi har portabla sensorer som går till en liten larmdosa man kan ha i fickan. Mycket praktiskt, dock får man ju se till att sätta sensorerna så de inte syns (och blir stulna :D).

Sätta upp kameror på eget område är OK, men frågan är vad det hjälper när buset har mask och inte ställer sig med nummerplåten väl synlig (kameror är ofta rätt trubbiga vapen om det inte är väldigt speciella omständigheter).

Avskräckande åtgärder eller ännu hellre svåråtkomliga stöldbegärliga prylar är kanske det enklaste?

I mitt fall (två rottweilers med lynnigt temperament) hade jag i alla fall inte frestats att ta in gässen för att vara social med dem :D

Gäss är mycket mer vaktiga än hundar. Tror t.o.m det finns ett fängelse som har gäss istället för vakthundar. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka