Om jag inte missminner mig är det är lite så hockeylandslagets läkare förklarade det för mig, muskeln går sönder och när den läker ihop igen (vilket kan ta ett tag beroende på hur stor skada) blir det som ett ärr inne i muskeln.Kanske inte applicerbart på människa men tänker att muskler är muskler?
Men min häst har en sådan kaka på låret, och den beror enligt expertis att det varit en så pass stor muskelskada att delar av muskeln skadats så pass att just den "lilla" delen av muskeln inte återhämtar sig och det skadade blir kvar som en bula.
Jag vet inte om vissa muskelfiber gått av och inte klarar att växa ihop igen? Eller om det är något gammalt koagulerat som ligger kvar på muskeln?
Han har inga begränsningar av det idag vad jag märker.
Det blod som ligger runt skadan kan i vissa fall typ koagulera. Det gjorde det på mig och märktes genom att det krasade när masserade på bulan, kändes lite som jag hade sand blandat med grus där inne. Masserar man runt och försiktigt på hjälper man kroppen att ta bort det där, men det försvinner av sig själv efter ett tag ändå. Mitt låg nog kvar i 1-2 år, masserade dagligen.