Lära varandra olater?

bettysmatte

Trådstartare
Har hört och läst upprepade gånger att hästar inte lär varandra krubbitning, vävning, etc. Men varför inte egentligen?

Igår stod jag och studerade mina två hästar. Haflingern är ytterst påhittig och kan inte låta bli att gnaga på både det ena och det andra. Har haft shettisen ensam ett tag när jag letade ny häst, och jag vet att hon inte har något sådant för sig på egen hand. Men igår stod haflingern och gnagde på en stubbe. Shettisen stod framför henne på nära avstånd och såg ut som om hon riktigt studerade sin stora kompis. Haflingern gick sedan därifrån och, vips, så var shettisen framme och gnagde på exakt samma ställe! I samma veva provsmakade haflingern några björkar i hagen. Shettisen stod om igen brevid och tittade på. Några minuter senare provsmakade även hon. Shettisen har ALDRIG gnagt på boxväggen förrän nu i vinter. De fick stå inne mer än vanligt pga haflingerns skada i början av december, och då blev det väl tråkigt. Haflingern har gnagt en hel del på sin box, och häromdagen såg jag även att shettisen har varit på boxväggen på ett stycke.

Om hästar kan imitera varandra som mina gör, varför skulle då inte vävning, krubbitning etc kunna smitta av sig?

Sv: Lära varandra olater?

I mitt stall har "gnagnig" i boxen smittat av sig, så visst lär dom sig av varandra. Det är viktigt att försöka få stopp på sånt så inte hästen blir krubbbitare i framtiden! det finns medel att ha på boxväggarna där dom gnagt och det är inte giftigt. En häst i stallet har tex. lärt min att stå och lyfta frambenen högt och sedan skrapa dom i stallgången när han står uppställd :mad:

En häst blir inte krubbitare för att den gnager på trä! Dålig miljö utlöser vävning/krubbitning, så det är inte vävandet/krubbitningen i sig som smittar utan det är den dåliga miljön som utlöser beteendet. :cool: Hästar är individer och har olika toleransnivåer, det en reagerar på stör inte en annan. När beteendet väl satt sig kan det vara hopplöst att få bort, så det gäller att se till att ta bort vad det nu är som utlöser det innan olaten har blivit befäst.

Trä-ätning kan bero på för lite grovfoder, att det är gott eller att hästen är understimulerad.

min gammla häst har lärt den yngre att bita i grimskaften. det gick snabbt också, tog inte många veckorna.

en häst jag red för en del år sen hade en väldigt lustig teknik när han gick i nerförsbackar. han slängde ut benen som nån typ av spansk skritt. ett ungsto som ofta reds ut med honom lärde sig också denna konstiga gång. min äldre häst blev inte påverkad.

så visst kan hästar lära saker av varandra, på gott och ont. och ju yngre hästen är ju lättare är den att prägla.

hästar kan ta efter varandra så visst skulle en häst som står i samma stall som en krubbitare också kunna börja med men just krubbitning är en sak som vissa hästar börjar med när dom utfodras fel, stress etc. Har en unghäst här hemma som välter höhäckar och efter att hon gått med en av dom vuxna hästarna ett tag så började den hästen också välta dom så vi fick slänga höhäckarna till slut. Det beror ju på hur lätt en häst har att påverkas av sådant. Men beteenden som tex träätning beror också oftast på att hästen får för lite grovfoder/utevistelse så det beteendet är nåt som tyder på att allt inte stämmer.

En häst i mitt stall har också börjat äta på inredning och sånt.
Visst, dom kanske kan lära sej av varandra, men kolla upp som någon sa att det inte beror på för lite grovfoder. Hästen i mitt stall började tugga på grund av någon sorts näringsbrist, efter ett tag kom som på att det var natriumbrist.
Kolla om dom käkar bajs också. :grin: Det tycker dom är gott om det är natriumbrist.

Jo visst berodde ju träätandet hos min häst säkerligen på för lite utevistelse i den vevan. Hon hade i det närmaste boxvila i någon vecka, och vilken häst blir inte uttråkad då? Men poängen här var ju att shettiskompisen imiterade beteendet!

O ja! De lär sig av varandra!

Ibland lär de sig bra saker av varandra oxå!
Min häst var en riktig skitgris i boxen och bajsade där han stod. Tills jag köpte ett sto som la alla högarna på varandra prydligt i ett och samma hörn. Det tog inte många veckor innan valacken började bajsa på samma sätt i boxen -villket jag är väldigt tacksam över!:laugh:

Vad jag vet finns det inga bevis på social inlärning hos häst. Jag tror att de lär grundläggande beteenden, som hur man umgås i flock, av varandra men inte mer komplicerade och komplexa beteenden. Stereotyper och överslagshandlingar kommer nog från annat.

Visst lär hästar av varandra, även sådant vi anser vara olater. Ser en häst grannen göra något som medför fördelar, så nog sjutton tar den efter.

Men just sådant som vävning och krubbitning är nog inget en mentalt frisk häst sätter igång med, bara för att en annan gör det. Den har i det fallet förhoppningsvis inte grannens behov. Om en häst börjar med den typen av beteende sedan en granne "visat" den hade antagligen behovet redan innan.

Träätning däremot, är ett medfött behov. Suget efter trä/bark/kvistar torde finnas hos alla normala hästar, fr a under den kalla årstiden. Att hindra dom från att äta trä, genom att smeta otäckheter på väggar osv i st f att förse dom med sly etc, är för mig ett slags djurplågeri.
En häst som inte insett att väggar är ätbara, tar gärna snabbt efter grannen när den ser vad som händer.

LIA

Javisst lär dom av varandra men med krubbitning och vävning har jag för lite erfarenhet för att uttala mej. En krubbitare som kom till stallet för nåt år sen har däremot i stort sett slutat......

Det fanns en i detta stall tidigare som vävde när den blev stressad, men ingen av de andra tog efter genom alla år.

Däremot har jag sett hur hästar tar efter som du beskriver ang björkar mm.

Vi hade ett nytt fullblod från Täby som inte gått i hage och på sommaren stressades enormt av flugorna som han försökte springa ifrån den första tiden:angel:

Men särskilt en vit ponny vi hade rullade ständigt i damm och lera och det var som att det här fullblodet såg det, och han började rullla också:idea:
Därefer blev han ett monster att rulla i lera:crazy: Men klarade efter det flugor o annat utan att stressas av det som vilken häst som helst.

Det roliga är att han många år senare lärde ett par äldre hästar rulla, som ALDRIG varit för det, och alltid haft rena täcken oavsett lera:angel: Ägaren till dem var inte så glad när han uppenbarligen lärde dessa äldre damer att rulla:D

Tror jag absolut de kan...
Hade min häst i ett stall med tre andra hästar, varav en utav dessa lyfte upp sin krubba (hade lösa krubbor upphängda på lagom nivå) och kastade till golvet när han ätit upp.
Efter någon månad började även de andra gör det och ingen hade visat tendens att göra detta tidigare. Var bara att hämta fyra krubbor fulla av torv/spån/halm i boxarna varje morgon och kväll... :crazy:
När ägarna bytte ut denna häst till en ny försvann detta beteende efter ett tag hos samtliga hästar i stallet. Min egen häst har aldrig tidigare eller senare bitit i inredning, krubbor, hinkar etc. :p

Vad jag vet finns det inga bevis på social inlärning hos häst. Jag tror att de lär grundläggande beteenden, som hur man umgås i flock, av varandra men inte mer komplicerade och komplexa beteenden. Stereotyper och överslagshandlingar kommer nog från annat.

Jag har hört nåt liknande från en kompis som läser etologi & djurskydd vid SLU. Nu minns jag såklart inte exakt men kanske borde kolla med henne. Det var nåt mer hästens inlärning, typ att den inte imiterade... Men det finns ju massor av exempel på det i tråden så jag missuppfattade henne nog nånstans...

Forskning är forskning och inte alltid sanning, får man inte glömma:idea:

Det handlar ju så mycket om vad man tittat på, vilka omständigheter man undersökt och under hur lång tid, osv osv.

När det gäller mänsklig forskning om det ena eller andra så kommer man ju ibland till helt motsatta resultat, i olika rapporter, beroende på hur man ställt frågan och hur man valt att undersöka:confused:

Och ibland kommer en undersökning ett år och en som totalt motsäger året efter.

Så jag tar alltid forskning med en nypa salt, måste jag erkänna:o

Min häst bytte box för ett tag sen och hamnade bredvid en ny häst. Denna häst kom till oss i somras och jag har haft min i sex år. Min har aldrig, aldrig tuggat på boxväggen, men den andra har tuggat på allt han kommit åt i stort sett, och har gjort det ända sen han kom till oss. I går kom jag ut till stallet, och det var stora tuggmärken på hela boxväggen hos min herre. Han hade hö kvar i boxen, alltså var det inte brist på mat som gjorde det. Han har inte heller några brister.

Sen den nya kompisen kom till stallet har min häst även börjat skrapa med hovarna när han står på gången, precis som den andra hästen. Min häst gjorde det när jag fick honom, men har inte gjort det på två år innan nya hästen kom. För mej är det ganska självklart att min häst har påverkats av den andra hästen, hur och varför vet jag dock inte...

I ditt fall kan det låta som att din häst kanske stressas av den andra, som verkar ha ett något stressat beteende?

Tror ja me,fick in ett varmblod i stallet som klapprade med läpparna när
han var upprörd,efter ett tag började min 12-åring klappra hon med.
Elak matte som hon har fick hon en rejäl åthutning så var det problemet löst.
Tack och lov måste jag säja.:)

Stereotypa beteenden så som krubbitning, vävning och boxvandring är annorlunda än "naturliga" beteenden hos hästar, i det att de stereotypa beteendena utlöses av att ett grundbehov hos hästen inte kan tillfredställas, och hästen utvecklar det stereotypa beteendet för att kunna hantera sin situation. De stereotypa beteendena påverkar hästen så att endorfiner utsöndras hos den, som motiverar den att fortsätta med beteendet.

därmed så smittar INTE stereotypa beteenden och det har forskningen även uppmärksammat och dokumenterat på senare år, m edans den äldre skolan trodde att det smittade.

"vanliga" beteenden kan givetvis hästar ta efter varandra, det är skilda saker.

Jag skulle inte kalla den andra hästen för bara stressad... utan kanske mer osäker och testande? Det känns som om han inte riktigt vet 'reglerna' utan provar hela tiden vad han kan göra. Kanske kan detta leda till stress, att en dag får han göra en sak, nästa inte. Reglerna liksom ändras. Min häst har levt sex år med regler som alltid är samma, om han inte får göra en sak en dag, så får han aldrig göra det, vilken dag det än är. Han har är lugn och beskedlig, för han vet vad som gäller.

jag har också ett varmblod som är 17 år har haft henne 5 år hon håller på med vävning finns det inget man kan göra åt det hon har gjort det så länge jag haft henne eller vad beror det på

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka