Lära valp att vara lösgående

O

oink

Hej, hur lär man sina valpar att vara lösgående vid promenader? Dvs, att dom inte springer ifrån en, kommer vid inkallning etc? Eller är det något som kommer naturligt när dom blir äldre?
Just nu vågar jag inte ha mina valpar lösa för jag litar inte på dom...

Sv: Lära valp att vara lösgående

jag började med att alltid ha min lös på gräsmattan hemmavid, la ut pinnar på backen för att markera tomtgräns och bannade när han var utanför och lekte och belönade när han var innanför..

på promenad började vi med att gå korta vändor lös utanför tomten, dvs i mitt sällskap är det OK att gå utanför om man är lös.. dessutom gjorde jag noga klart för honom att jag är roligare än något annat.. (yeah! :smirk: )

"Stanna" är ett kommando som måste sitta stenhårt innan man släpper lös.. kan hunden "stanna" men rör sig vid "bra" så kommer man ändå fram till hunden och belönar med klapp/kli och kan ge belöning utan att jolla "braa"..

Hej, hur lär man sina valpar att vara lösgående vid promenader? Dvs, att dom inte springer ifrån en, kommer vid inkallning etc? Eller är det något som kommer naturligt när dom blir äldre?

Jag hade min valp lös från första dagen jag köpte honom. Han är idag 3 år och har aldrig stuckit ifrån mig. Om valpen redan är äldre är det bra att börja med att träna inkallning med långlina om du inte hågar släppa hunden. Även lära in ordet stanna så att hunden förstår vad det betyder. Om hunden kan antingen stanna eller hit så är det inga problem med att ha den lös. Men det krävs att hunden verkligen kan dessa och lyder då du ger kommandot.

Ju yngre hunden är desto lättare är det att lära den att hålla koll på dig istället för tvärt emot. Det ligger ju i generna att inte vandra för långt ifrån mamman, utnyttja det.

Ta ut en vovve i taget plus riktigt gott hundgodis (som skinka eller liknande), gå till en park eller någonstans där du inte har bilar i närheten och lek. Gå en liten bit, locka på vovven och ge godis så fort den lyssnar och kommer. Låtsas gömma dig och låt hunden hitta dig. Gå i en riktning med hunden, men så fort den släpper kollen på dig går du i en annan riktning, gärna med raska sten. När hunden följer efter berömmer du massor och ger något gott. I början på varje inlärningsmoment kan man ge massor av godis, det minskar man sedan ner och tillslut lyder hunden dig ändå - förhoppningsvis, annars får du backa i träningen.

Om hunden går ifrån dig ska du INTE gå mot den, vänd istället ryggen till och småspring åt ett annat håll, gärna med ett rop på den så den ser att du är på väg bort. Det väcker instinkten att följa med mamman!

Tänk på att till att börja med bara ropa på hunden då den inte hittat något jätteskoj att nosa på, för då hör den dig inte. Så länge hunden står still kan du vänta lite och så kalla in den när den tar upp nosen igen.

Att stanna på ditt ord är också ett jätteviktigt moment. Jag tränade det både i koppel och utan då min vovve var valp. På varje promenad stannade vi kanske tio gånger och jag sa tydligt "stanna". Upprepning, upprepning och upprepning.
Min hund är 16 månader nu och vi tränar fortfarande emellanåt, speciellt roligt tycker han att det är när jag plötsligt kastar mig åt ett annat håll och börjar springa, det är poppis. Det gäller att göra sig rolig!
Träna inomhus på detta också, gärna med ett handtecken till. Jag sätter upp ett pekfinger, men det är bara mitt val. Hela handen är ju väldigt tydligt. I början tog jag samtidigt ett steg mot hunden, det blir väldigt tydligt vad man vill då.

Det jag tror är allra viktigast för dig är att träna en hund i taget!
Det blir inte dubbelt så svårt med två valpar - det blir tiofallt knepigare. Ta korta träningspass, kanske med en hund kvar i bilen om du har det, eller låt det bli ensamhetsträning för den andra valpen. Bäst är ju om du har tillgång till husses hjälp eller en kompis förstås, men så bra har man det ju inte alltid... ;)

En spårlina är bra innan du känner dig säkrare på dina hundar, alltså en lina på ca 15 meter om du inte hittar den svenska varianten där du bor. ( har ingen aning om vad som säljs där, så du får ursäkta)
Lycka till - med envishet kommer du att lyckas!

Tack! :D Jag har haft så roligt med min hund när vi har tränat det här så jag kan bre ut mig lite i ämnet, är jag rädd... Det blev visst lite långt. :o

Byt ras!:banana: Som mina uppfödare brukar säga:
"Det är svårt att tappa bort en schäfer!":p:cool:

Min är 8 månader och kan gå lös nästan jämt.
Det vi gjorde när vi "lärde" (hon är ju inte fullärd ännu) henne var att lära in kommandona:
Nej (Något är förbjudet tex. till att inte ta godiset vi tappade/gå fram till hunden osv.)
Kom (Hunden kommer hela vägen till mig)
Häråt (Hunden ska följa med åt samma håll som jag vill)
Stanna (Hunden ska stanna och stå kvar där hon är)
Gå därifrån (Hunden ska lämna en plats/situation etc.)
Nära (Hunden ska hålla sig intill mig, behöver inte gå fot)
Varsågod (Hunden får gå/blir fri från kommandot)
Sakta (Hunden ska sakta ner farten)

De använder vi när vi har henne lös och hon lyssnar på nästan varenda en. Jag är lyckligt lottad faktiskt med tanke på hur bra hon lyssnar. (Gissar på att det inte håller så länge till).

Det viktigaste tycker jag det är att ha bra kontakt i kopplet innan man släpper hunden. Prata med munnen och med kroppspråket istället för med kopplet så blir det lättare att styra den när den är lös.

Vi gick sedan över till långlina, men använde det bara 2 gånger innan vi insåg att hon redan var redo att vara lös.

Viktigt är också att du är en del av det roliga av promenaden. Du ska vara roligare/intressantare än fågeln/människan/hunden som var brevid. Hitta på saker. Byt riktning, klättra, spring, busa, gör massa roliga saker helt enkelt!

Senast ändrad:

Du har ju fått en del tips redan så jag tänker inte gå in på hur exakt du ska lära in inkallning.

Men ett bra tips som jag tycker fungerar är att du tänker på att inte alltid kalla hunden till dig. Man ser så ofta folk med valpar som är rädda för att de ska försvinna utom synhåll och så fort hunden rör sig en längre bit ifrån föraren ropar denne.

Tänk så här: Hunden ska ha koll på dig, inte tvärtom. Ju mer du tjatar med kommandona desto tråkigare blir du i hundens ögon. Om hunden har en tendens att försvinna framåt utan att hålla koll på dig så skulle jag gömma mig eller springa åt motsatt håll. Det använder jag mig även av på min vuxna hund när hon ibland har dålig koll på mig, istället för att jag ska vakta henne hela tiden.

Precis! :)

Bakom hur många träd eller andra liknande gömställen har man inte stått och kännt sig dum när folk gått förbi - men det funkar!
Likaså måste ju folk undra när man går kors och tvärs över fält, 30 steg åt ett håll, 50 tillbaka, så 20 åt vänster... Men, det lär hunden att ha koll på en.
Jag brukar skoja med min hund att han har världens vimsigaste matte - tur att hon oftast har något gott i fickan när han letar upp mig...:D ( fast nu när han " kan" det här får han sällan godis, det var mest i början )
Om min hund springer iväg utom synhåll i skogen går jag inte efter den, jag går åt ett annat håll. Det är -som sagt- hundens jobb att ha koll på mig. Men, gärna med ett glatt rop så att han vet att något händer.

Till TS, ju säkrare du känner dig i din ledarrroll jämtemot hunden, desto större skäl för den att lyssna till dig och följa dig.
Men, har dina hundar stark jaktinstinkt ska du inte ge dem möjlighet att dra iväg på ett spår eller efter ett djur, då är långlina bäst till att börja med.
I början ska du inte ge valparna risken att misslyckas, gör övningarna lätta. Öka svårigheten efter hand, ju mer som händer runt omkring, desto svårare för valpen att sålla ut just dig i vimlet av intressanta ljud och dofter.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 090
Senast: Maniac123
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 278
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 267
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 007
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025
  • lagom smakligt men bra torrfoder