Sv: Lära valp att vara lösgående
Ju yngre hunden är desto lättare är det att lära den att hålla koll på dig istället för tvärt emot. Det ligger ju i generna att inte vandra för långt ifrån mamman, utnyttja det.
Ta ut en vovve i taget plus riktigt gott hundgodis (som skinka eller liknande), gå till en park eller någonstans där du inte har bilar i närheten och lek. Gå en liten bit, locka på vovven och ge godis så fort den lyssnar och kommer. Låtsas gömma dig och låt hunden hitta dig. Gå i en riktning med hunden, men så fort den släpper kollen på dig går du i en annan riktning, gärna med raska sten. När hunden följer efter berömmer du massor och ger något gott. I början på varje inlärningsmoment kan man ge massor av godis, det minskar man sedan ner och tillslut lyder hunden dig ändå - förhoppningsvis, annars får du backa i träningen.
Om hunden går ifrån dig ska du INTE gå mot den, vänd istället ryggen till och småspring åt ett annat håll, gärna med ett rop på den så den ser att du är på väg bort. Det väcker instinkten att följa med mamman!
Tänk på att till att börja med bara ropa på hunden då den inte hittat något jätteskoj att nosa på, för då hör den dig inte. Så länge hunden står still kan du vänta lite och så kalla in den när den tar upp nosen igen.
Att stanna på ditt ord är också ett jätteviktigt moment. Jag tränade det både i koppel och utan då min vovve var valp. På varje promenad stannade vi kanske tio gånger och jag sa tydligt "stanna". Upprepning, upprepning och upprepning.
Min hund är 16 månader nu och vi tränar fortfarande emellanåt, speciellt roligt tycker han att det är när jag plötsligt kastar mig åt ett annat håll och börjar springa, det är poppis. Det gäller att göra sig rolig!
Träna inomhus på detta också, gärna med ett handtecken till. Jag sätter upp ett pekfinger, men det är bara mitt val. Hela handen är ju väldigt tydligt. I början tog jag samtidigt ett steg mot hunden, det blir väldigt tydligt vad man vill då.
Det jag tror är allra viktigast för dig är att träna en hund i taget!
Det blir inte dubbelt så svårt med två valpar - det blir tiofallt knepigare. Ta korta träningspass, kanske med en hund kvar i bilen om du har det, eller låt det bli ensamhetsträning för den andra valpen. Bäst är ju om du har tillgång till husses hjälp eller en kompis förstås, men så bra har man det ju inte alltid...
En spårlina är bra innan du känner dig säkrare på dina hundar, alltså en lina på ca 15 meter om du inte hittar den svenska varianten där du bor. ( har ingen aning om vad som säljs där, så du får ursäkta)
Lycka till - med envishet kommer du att lyckas!