Lära stegring m. ryttare.

Yrja

Trådstartare
Nu kommer jag här och vill veta hur man gör det som man aldrig ska göra.. :p Nämligen lära hästen stegra med ryttare på.

Lite nyfiken på hur ni har gjort. Började ni från marken? Hur?...

Varför vill du att din häst ska stegra med ryttare på? :confused:

Och jag bara undrar nu alltså.... :smirk:

Är inte säker på att jag vill göra det.. Men jag vill gå ett steg längre i det vi gör. Och jag har inget bättre förslag.
Mest är jag nyfiken på hur folk har gjort. :angel: :p

ja, det skulle vara kul att veta. fast det ska jag INTE lära min häst, då min syster brukar rida :eek:

Vill du lära hästen levad (kontrollerad "stegring" under ryttare)? Du ska vara medveten om att det kommer efter piaff och passage i svårighet och kraven på samling är extremt höga. Men är ni på den nivån (tycker att piaff är busenkelt), så är mitt tips att fråga på barocksidorna, eller läsa i böcker om barockridning/akademisk ridkonst.

Vill inte lära min häst levad, eller vill kanske men det dröjer nog fler liv om jag ska bli så duktig och den tiden har vi tyvärr inte.
Ville bara veta hur folk lärt sina kusar stegra. En vanlig, liten stegring. Knappt märkbar.. bara lite lätt på bakbenen. har sett bilder här på buke så jag vet att ni finns.. :p

Min gör så om man håller jättetajt, och sen lägger på benen, och lyftar upp tyglarna.... Inte jag som lärt honom det, men tkr det är kul!!! :) Nu är inte han den typen av häst som skulle bruka stegringen mot mig som protest heller...

En vanlig, liten stegring. Knappt märkbar.. bara lite lätt på bakbenen. har sett bilder här på buke så jag vet att ni finns..
Den där lilla, knappt märkbara stegringen kan snappt ändra sig till en häst som stegrar högt och i tid och otid.

Om man nu ska lära en häst att stegra så ska man göra det på en mkt välskolad häst och välluppfrostrad häst.
Har mött människor som djupt ångrar att de lärde sin häst att stegra, en person kunde inte äns ta i tyglarna förän den stegrade..

Lär hästen andra konster som tex buga, pussa, "skaka hov" m.m det finns massor av andra bra konster!

Min kusin lärde sin new forest stegra när han var liten men de hade också en väldigt bra kontakt. De red hela terränbanor i skogen utan sadel eller träns och hästen gjorde verkligen allt för honom. Han gjorde som så att han höjde handen med tygeln och la skänklarna lite längre bak och gav ett tryck. Då ställde hon sig på bakbenen. Det roliga var att det var bara han som fick henne att göra så. Jag försökte flera ggr men hon vägrade. Inte heller fick den nya ägaren henne att stegra när han hade sålt henne.

/Maria

Jag skrev i det första inlägget att jag redan visste om att man inte ska göra det. Dock är det upp till mig att avgöra om jag vill det eller inte. :)
Om man har full kontroll på sin häst, kan vara svårt att avgöra. Man kan väll nästan aldrig lita till 100% på hästen. Sen är det så att min häst vet redan hur man stegrar. ;) Det är inget nytt för honom.

Ni som bara är intresserade av att berätta hur dum jag är som ens kommer på tanken behöver inte göra sig besvär. :smirk: Jag gör saker som för dom flesta verkar väldigt underligt. Sån är jag. :D Tyvärr.

Sen har jag som sagt inte bestämt om jag tänk lära kusen detta. Var fört och främst mest nyfiken på hur folk gått till väga med inlärningen.

tog min pålla 20 min att lära henne att stegra när vi ryggar :p

fast nu kan hon inte rygga längre heller :angel:

fast hon e o har alltid gått på bakbena i tid o otid så d va ju inte direkt svårt o lära henne d

Levad

Levad har ingenting med stegring att göra, det är maximal samling där all vikt kommer på bakbenen. Bakbenen kommer helt in under ekipagets tyngdpunkt, och frambenen får helt enkelt inte plats längre utan hästen viker upp dem under sig.
Hästen sätter sig i levad, den reser sig inte det minsta. Det är väldigt missledande att kalla levad för en slags stegring.

varför lära hästen stegra? det är väl det kosraste du kan göra med en ridhäst. för jag antar att det är det du har hästen till. det kan lätt misstolkas och utnytjas av hästen och det kan leda till att när hästen inte vill reser den sig. det kan tilloch med bli så att hästen slår över. en lite knappt märkbar stegring blir snart en stor väldigt märkbar stegring. så lär din häst något vettigare istället som tex buga eller varför inte sitta? då har du något att bita i för att få den att lära sig det. det är dessutom säkrare om den skulle göra det när du är ute och rider. en häst som lärt sig stegra och FÅR göra det för ryttaren utnyttjar det snabbt och kan ställa till det ordentligt på tex tävling eller om någon ovan rider. lär du istället hästen att sitta så vet ju ju vart du har den :rofl:

Sen är det så att min häst vet redan hur man stegrar. Det är inget nytt för honom.

Om en häst tycker om att stegrar, eller stegrar lite i hagen m.m
Med andra ord lite stegringsbenägen, då tycker jag att man ska passa sig att lära sin häst att stegra.

De bästa hästarna att lära stegra är de som är mkt ranglåga.

haha.. ska fundera på det där med att sitta. :D
Varför? varför jag vill veta? - nyfiken mest.

"det kan lätt misstolkas och utnytjas av hästen och det kan leda till att när hästen inte vill reser den sig."
- jadu, det är helt sant. Det visste jag dock innan. MEN, nu är det så att jag låter inte min häst utnyttja sånna saker. Hehe, "för jag har all kontroll i världen över min häst".. :p Självklart inte men "stegringsovanor" är inte värre att bli av med än tex. "gånärmansitterupp-vanor". Och blir det ett problem så får jag väll lägga ner ridningen och försöka bygga upp våra relation bättre tills jag kan få honom att respektera ett "nej". Men detta gäller ju alla ovanor. Man får lägga ner och börja om från början.
Sen har en häst ingen anledning att utnyttja stegringarna. Mer än om dom "inte vill" någotning. Som en sista utrväg ut något som den inte tycker om.
Och jag tvingar självklart inte min häst till att göra sånt den inte vill. Han har frihet att säga vad han tycker och göra som han vill. Han är inte min fånge eller undersåte. :smirk:

Skillnaden mellan olika ovanor är att stegring är farligt. Din häst kanske misstolkar och då går ni runt.

Teckena för stegring är också väldigt lika teckena för andra saker och därför kan hästen reagera med att stegra i situationer där det inte alls passar sig.

Varför vill man lära hästen detta? Är det kul att sitta på? Tycker mest det verkar obekvämt.. :crazy:

"Teckena för stegring är också väldigt lika teckena för andra saker..." - Det beror väll på vad man använder för tecken? :confused: :smirk:

Om det är roligt att sitta på? Hm.. ja det kanske det är. Men om det är så kan man ju lika görna tex. galoppera eller göra annat - det är också roligt. :)

Anledningen till FRÅGAN är nyfikenhet - Detta har jag nu upprepat ett par ggr om inte mer. :p

Min häst lärde sig stegra när vi skulle rygga med samling... Inget som jag varken ville eller uppskattade då han gjorde det för att komma undan och sedan börjadeg öra det så fort man krävde minsta samling av honom :p

Det kändes ibland när jag ryggade som om han satt mycket på baken och inte riktigt visste vart han skulle ta vägen när han skulle framåt igen... och då reste han sig på bakbenen samtidigt som han kastade sig framåt, sänkte huvudet och försökte sticka iväg åt det håll han ville :s Då var jag glad att hästen ändå inte är så stor... :smirk:

Men jag har lyckats träna bort att han reser sig, nu när han protesterar kan han ibland börja rygga okontrollerat (ner i diken och allt möjligt) Men han reser sig sällan längre... *glad*

Men som du säger är det ditt val och med "rätt" häst går det nog bra! Och det kan kännas rätt häftigt ibland när häster står på 2 ben :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om att bygga säkra fälttävlanshinder för träning. Lär dig mer om hur du med enkla medel...
Svar
0
· Visningar
129
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama