Sv: Lära sig rida själv.
allessa skrev:
Vad tycker ni meriterade om det? Vad tror ni krävs för att lyckas med det?? Tacksam för svar.
:smirk:
Kan väl inte påstå att jag är så speciellt meriterad, men därmot så har jag lärt mig rida helt på egen hand..Jag började rida när jag var 6 år fram till jag var 26 år så hade jag ridit en lektion för instruktör.
Nu har jag aldrig varit intresserad av att tävla, men provade på för skojs skull på en helt orutinerad häst, jag tog ridborgarmärket, var med på hopptävlingar, tre stycken och tre placeringar innan jag var 15 år, så nog går det..Har utbildat en hel del unghästar till trevliga ridhästar genom åren, red alltid de vildaste hästarna fram till 26 år, då jag fick ett uppvaknande och slutade med det.
Har ngn. kommenterat min ridning ur sitssynpunkt så har det bara varit positiva ord, har de kommenterat hästarna så har det varit hur lättridna och känliga förhjälperna de är. Efter jag blev 30 så började jag lite smått att vara med på helgkurser och lektioner för då hade utvecklingen hunnit ikapp den ridning och tänkande som jag alltid sett mest passande så nu kunde jag helt plötsligt hitta tränare ibland.
Inte ens som liten följde jag strömmen bara för att....Den ridning man kunde se på lektioner eller bland största mängden av ryttare var för mig helt fel så jag var tvungen att finna min egna väg. Det gjorde jag mestadels med hjälp av böcker, böcker och åter böcker och så filmer och så ut och prova vad som kändes mest logiskt och rätt för mig och hästen och på den vägen har det fortsatt.
Så har man intresse för att lära sig så går det alldeles utmärkt och jag är fullständigt övertygad om att man kan komma väldigt långt vare sig man är tävlingsinriktad eller inte. Det handlar bara om att tänka själv och ifrågasätta och tro på sig själv i det man gör.
Samtidigt så kan det vara väldigt bra att ha ngn. som kan titta över en ibland, framförallt om man vill tävla eftersom det då är så många förutsatta "regler" för hur en häst bör eller ska röra sig och hur man som ryttare bör sitta och ge hjälperna m.m.
Hur som helst så går det!!