Lära sig rida själv.

A

allessa

Vad tycker ni meriterade om det? Vad tror ni krävs för att lyckas med det?? Tacksam för svar. :bow: :smirk:

Sv: Lära sig rida själv.

Det är nog stört omöjligt om man vill lära sig att rida hyffsat.. Man måste ha någon som ser en från marken. Sitsen är Aoch O i ridningen..

Fast om man verkligen är engagerad, läser allt man kan komma över innan och filmar sig själv borde det väl gå att få till en hygglig ridning i alla fall? *intressant ämne*

jag tror det är mycket svårt att lära sig rida själv.

allessa skrev:
Vad tycker ni meriterade om det? Vad tror ni krävs för att lyckas med det?? Tacksam för svar. :bow: :smirk:

Kan väl inte påstå att jag är så speciellt meriterad, men därmot så har jag lärt mig rida helt på egen hand..Jag började rida när jag var 6 år fram till jag var 26 år så hade jag ridit en lektion för instruktör.

Nu har jag aldrig varit intresserad av att tävla, men provade på för skojs skull på en helt orutinerad häst, jag tog ridborgarmärket, var med på hopptävlingar, tre stycken och tre placeringar innan jag var 15 år, så nog går det..Har utbildat en hel del unghästar till trevliga ridhästar genom åren, red alltid de vildaste hästarna fram till 26 år, då jag fick ett uppvaknande och slutade med det.

Har ngn. kommenterat min ridning ur sitssynpunkt så har det bara varit positiva ord, har de kommenterat hästarna så har det varit hur lättridna och känliga förhjälperna de är. Efter jag blev 30 så började jag lite smått att vara med på helgkurser och lektioner för då hade utvecklingen hunnit ikapp den ridning och tänkande som jag alltid sett mest passande så nu kunde jag helt plötsligt hitta tränare ibland.

Inte ens som liten följde jag strömmen bara för att....Den ridning man kunde se på lektioner eller bland största mängden av ryttare var för mig helt fel så jag var tvungen att finna min egna väg. Det gjorde jag mestadels med hjälp av böcker, böcker och åter böcker och så filmer och så ut och prova vad som kändes mest logiskt och rätt för mig och hästen och på den vägen har det fortsatt.

Så har man intresse för att lära sig så går det alldeles utmärkt och jag är fullständigt övertygad om att man kan komma väldigt långt vare sig man är tävlingsinriktad eller inte. Det handlar bara om att tänka själv och ifrågasätta och tro på sig själv i det man gör.

Samtidigt så kan det vara väldigt bra att ha ngn. som kan titta över en ibland, framförallt om man vill tävla eftersom det då är så många förutsatta "regler" för hur en häst bör eller ska röra sig och hur man som ryttare bör sitta och ge hjälperna m.m.

Hur som helst så går det!!

klart det går men det tar ju säkert mycket längre tid. en tränare kan peka ut ett fel för dig som du kanske inte själv hade kommit på förrän ett par år senare! men om du ska lära dig själv kan ett tips vara att sätta upp en videokamera ibland så att du kan se hur det ser ut. och finns det speglar där du rider, använd dig av dem!

Man lär sig av att läsa till sig kunskaper,och se och titta på andra. Så det går nog mycket väl.

Men med en tränare når man nog dit man vill snabbare och lättare..

Det handlar nog enormt mycket om känsla också.
jag tror att det kan gå men även om man inte har någon tränare så behöver man titta på andra som rider.

jag tror att det är mkt svårt... sen kanske man kan träna någon kurs bara i bland.. jag anser att det är nödvändigt

Bråttom har man bara om man skall tävla, visa sin häst eller att den hunnit bli över fem år och man får prestationsångest över att inte göra eller kunna som de runt omrking än.

Vill man bara ha en häst som är ens vän och som man skapar ett fint samarbete tillsammans med och en häst som rör sig och kan det man själv sätter upp som mål så spelar det ingen roll i vilken takt och det spelar heller ingen roll om en tränare tittar då för vad är rätt och vad är fel i ett sammanhang där man hela tiden utgår från sitt egna mål? Vad som är fel för tränaren kanske är helt rätt för mig och min häst.
Videoinspelning är ett bra knep att rannsaka sig själv med, bättre än speglar för tränar jag har jag inte tid att spegla mig eftersom det skulle störa hästen mer än vad det ger en rättvis bild.
För mig spelar det och har aldrig spelat ngn. roll hur lång tid det tar eftersom jag är lite av egenperfektionist över hur jag vill att en rörelse eller hur hästens kropp skall se ut i rörelsen och dit kommer man bara genom ett bra samspel i hästens egna takt. Men det är mitt sett att se på saker och ting, andra får se på sitt vis och tycka på sitt vis.

Jag till hör en av de som lärt mig rida utan hjälp från en ridskola
Jag fick jobba mig upp på hästryggen.
Först lära mig sköta om en häst sen rida sa min mor!
Min syrra hade en kompis som hade hästar och där fick jag börja mocka, borsta, ta in och ut hästar fodra ja allt utan att rida.
Ja hon lärde mig så otroligt mkt denna tjej och jag var hos henne varje dag efter skolan!
Hon hade en new forest sto som var en underbar läromästare som jag fick rida efter några månader!
Jag longerades runt och hon lärde mig, jag hade slukat massor av dressyrböcker och hoppböcker och kunde sitta timmar och kolla på när ridskolechefen red sina hästar.

På detta vis lärde jag mig faktiskt massa om ridning så första gången jag satt på en häst och provade jag skänkelvikning och bak/framdelsvändningar och jag lyckades.
Dock var det inte den vackraste jag har gjort men hästen förstod och jag gick som leende tjej hela dagen den dagen hehe...

Så jag fick rida på denna lilla ponny dagligen samt hennes 2 andra hästar dagligen i 1 år..
Efter detta fick jag bli delfodervärd och efter de skaffade jag min egna foderhäst i hennes stall!

Så nog lärde jag mig rida allt på detta år med 3 timmar i sadeln minst om dagen med privatlärare=)
Jag har i stort sett ridit varje dag sen våren 96.. inte så länge men med den intensiva träning jag hafr så lärde jag mig väldrigt snabbt åsså=)
Dock har jag alltid hållit på med hästar sen jag var 3 år red på ridskola då 2 år men dessa år räknar jag inte då det bara var skumparunt ridning och jag var mer rädd för de stora hästara när jag var 4 år!!

Sommaren 98 köpte jag min första egna häst henne har jag kvar än idag=)
Sen har jag en 3 åring ridutbildning från gymnasiet där lärde jag mig åsså oerhört mkt inte bara om ridning men även allt runt om kring hästen.

Ridskolan tycker ja kan lära ut grunderna sedan står amn still i sin utveckling där, rida 1 år på ridskola sen skaffa sköthäst tycker jag är mkt bättre=)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Roxy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar