Lära sig om galoppsporten!

Sv: Lära sig om galoppsporten!

Handlar mest om åsikter och attityder. Grundorsaken är väl den att avståndet mellan ridhästvärlden och galoppvärlden är rätt stort. Man har rätt många förutfattade meningar om galoppvärlden och fullblod i sig inom ridhästvärlden. Det går liksom ett rykte att galopp skall förbjudas för att den är så inhuman mot hästarna. Till och med ridinstruktörerna trodde steeple var något som var förbjudet och kände inte till Strömsholm...
Men sanningen var lite den att de flesta inte hade sett ett fullblod annat än på bild. Än mindre en riktig galopphäst...

Så när jag visade att man kunde rida och hantera ett galoppfullblod så bildades det två läger. De som blev nyfikna och ville veta mer. Och de som inte ville ändra åsikt och kände sig trampade på tårna på grund av sin okunskap...

*kl*
På tal om attityder och förutfattade meningar..... jag har ju en fodervärd på den "gamle" galoppisen och de var med på ett träningsläger på den lokala ridklubben nu i sommar. Första frågan var om det gick att galoppera i grupp, " är du inte rädd att han skenar då?" nästa grej var att ridläraren tyckte att man skulle hålla sig ifrån banhoppning då galoppörer inte kan galoppfattning/gå i rätt galopp:rofl:
Ja, vad säger man.......

å herregud, hästfolk alltså... men jag skulle iaf tycka det var asfränt och bli väldigt nyfiken! :D

hahaha, det där lät som en person med ganska låg IQ XD

Men vad kostar det att ha en galopphäst i träning och tävling? kan tänka mig att det varierar precis som allt annat...

Hur kom ni in på just galopp? Vad tycker ni är det nästa vs sämsta med det? :)

Jag är ju amatörtränare och har hästarna hemma. Det som är negativt är att vi har en bit att åka när man vill träna på bana.
Därför har vi lämnat unghästar till tränare på banan. Träningskostnaderna kan nog variera mycket men mellan 6-10 000kr ca.
Jag red tidigare fälttävlan men kan nu inte tänka mig ett liv utan galoppisar:love:

aha!! :) Hur långt har ni till banan? Hur mycket hästar har ni? :) Kostar det mycket att starta häst i ett lopp?

Är väl rädd att när man väl börjat så är man fast :P hihi Men vad gör väl det :D

Ja precis, har man väl halkat in i sporten så är man fast.:angel:
Vi har tre tvååringar, en femåring och ett avelssto. Lite för många då jag jobbar heltid och dessutom skall läsa en kurs eller två på högskolan.
Vi bor i Halland och tränar på en del olika banor, en del privata. Det är väl mest vid startboxträning som vi behöver åka till Göteborg eller Jägersro. Ett problem är ju också att det inte finns så många andra att träna med.
Anmälningsavgifter till vanliga löp är 300kr.

Om jag skulle vilja.

Ok...
Låter lite som ett par släktingar som sa att jag aldrig kommer att få rida för någon tränare eller låna en galopphäst...

Glad att det finns de som är öppna för att ge människor med intresse chanser och möjligheter även inom galoppen...

Ursäkta, Creetown...
Var kanske lite hårt skrivet. Men världen hade varit trevligare om fler människor med kunskap och erfarenhet besvarat ett visat intresse med att säga "kom och rid hos mig så skall jag hjälpa dig med att lära dig rida och få rutin". Men att skriva "om jag skulle vilja" låter mer som att man hellre ser någon misslyckas än lyckas...

Förstår jag det :) hihi

Fördel om man hinner med allt :) jag är också rätt bra på att samla på mig saker att göra, men å andra sidan är det så jag gillar att leva, fart och fläkt :)

Är det många som har egen bana? Hur mycket tränar man en häst som tävlas? Gaah har så många frågor! Får nog börja praktisera eller nått :D

Är det många som har egen bana? Hur mycket tränar man en häst som tävlas? Gaah har så många frågor! Får nog börja praktisera eller nått :D

Det är väldigt få som har en egen bana, kanske någon liten sandbana som man kan cantra lite på eller så, men de flesta rider snabbjobben på någon av tävlingsbanorna. Men här i Skåne är det många som rider på sandstränder och vi är många som rider i Vombskogen här utanför Sjöbo. Helt fantastisk med långa sandvägar som Ludde Kolgjini harvar upp till sina travare.:love:

Du kan ju börja med att hänga hos någon tränare för att få lite koll på de stora dragen - sen finns det en hel del böcker att läsa om träning. Men praktik är viktigast och du kommer att behöva ha någon som kan sätta dig in i allt runt omkring - vilka ryttare du kan använda och så vidare.

Har du pratat med Helena Gärtner? Det finns introduktionskurser som dels är nödvändiga för att ta licens men dom är också bra för att lära sig något.:angel:

Kul med fler galningar!:bump:

Ursäkta, Creetown...
Var kanske lite hårt skrivet. Men världen hade varit trevligare om fler människor med kunskap och erfarenhet besvarat ett visat intresse med att säga "kom och rid hos mig så skall jag hjälpa dig med att lära dig rida och få rutin". Men att skriva "om jag skulle vilja" låter mer som att man hellre ser någon misslyckas än lyckas...

Ingen fara. Jag tog inte illa vid mig och står för mitt uttalande.
Hästar är rädda om sina munnar och jag är rädd om mina hästar.
Mitt inlägg var ämnad att stilla anyhow's tanker på om han/hon är för lång för sporten. Att du däremot väljer att ta illa vid dig och bli personlig är något du får ta upp med dig själv.

Aaaa okej! Det låter ju sjukt härligt!! :D Lyx att bo vid stränder :) bra träning för hästarna kan jag tänka :)

Får kolla upp alla möjligheter! Kan ju säkert hänga/hjälpa till någon vecka då å då, man behöver ju inte vara på plats jämbt när man pluggar (underbart!) men sen kan man ju försöka få nått mer intensivt över sommaren sen, vart som helst :D

Nej inte än, får kolla upp det med! Men nu måste jag nog börja koncentrera mig på och planera min london resa jag ska påbörja på torsdag :D

Haha vet inte om resesällskapet skulle uppskatta det och på nått mysko vis skulle jag nog komma hem och vara en eller två hästar rikare eller, vilket kanske är troligare, inte komma hem alls xD tokig som man är! :p :bump:

Det finns massor att titta på i Newmarket förutom fantastiska träningsmöjligheter, fint museum och annat trevligt. Ibland har de konserter också - kanske något du kan locka med? Du ska i alla fall inte köpa någon häst ännu - du får allt träna lite först.:angel:

Det finns en tråd här med tips på sevärdheter i Newmarket.:)

Haha ja det är klart! Ska helt klart kolla upp det iaf och kolla avstånd och sånt, annars får det helt enkelt bli en resa dit senare bara för att!! :D

Haha jo jag vet att jag måste träna först! :D tur är väl det kan man säga! :P får iaf träna balansen på kompisens fullblod som jag har hand om nu :p

Låter ju underbart! :) får höra av mig efter londonresan när allt har lugmat ner sig igen :bump:

Soffpotatisar:crazy: och gnällspikar:mad: är och förblir odugliga, så är det bara.

Word!! Håller helt med! Tur man är uppvuxen på gård och vet vad jobba är! :bow:

Försök att gå en eller flera galoppkurser i Strömsholm för Colin Rayner. Det ger oerhört mycket. Där får man de där små värderliga tipsen som underlättar och som man inte alltid får annars.

Att rida för en tränare ger många hästar att rida. Men tempot är ofta högt i stallen och man kanske inte riktigt får den coaching eller kritik man önskar. Är viktigt att man får rida hos en tränare där attityden är öppen och trevlig och man får stort utbyte.

Att prova att rida hos flera tränare är nyttigt då man lär sig mycket. Men det viktiga är att det förblir roligt att rida!:banana:

Såååå, ordning igen efter resan och skolstart och jag vet inte vad! Hann inte med newmarket, får bli en annan gång! Tur det är så smidigt att flyga till england :)

Tyvärr verkar mitt knä ha kollapsat ! :crazy: vred till det i stallet igår! So hoppas verkligen det blir bra snart! Bra knän är väl en fördel i galoppen precis som övrig hästsport?

Får kolla de där kurserna så länge och göra upp en plan och läsa så mkt det går nu medan man är lite ur gängorna så att säga!

Självklart ska det förbli roligt! :D

Tack så mkt för alla tips! :bow:

Liknande trådar

S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 012
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka