Lära sig om galoppsporten!

anyhow

Trådstartare
Har alltid haft ett intresse av galopp, drömde som liten om att bli jockey men det tyckte tydligen inte mina gener. :( Har hållt på inom ridsporten en hel del, jobbat i dressyrstall och fälttävlansstall, men intresset att lära sig om galoppen växer hela tiden, så nu tycker jag att det är dags att ta tag i det :)
Men hur ska man gå till väga för att lära sig? Tips på bra sidor där man kan läsa massa info osv mottages gladeligen :D
Hur många härinne lever på galoppsporten och vilka ha det bara som en fritidssysselsättning?

:bow:

Sv: Lära sig om galoppsporten!

Sanningen är väl att galoppen i Sverige är rätt liten. Galoppforumet har på Buke är väl det mest aktiva men vi är inte så många här. Och ännu färre av oss har det som heltidssysselsättning. Ung galopp är väl där man annars kan då mest information. Sen finns Galopp i focus. Men det verkar inte som det forumet är så levande.
Nadja Belander har skrivit en ny bok om galoppen som säkert är rätt bra. Hon håller lite kurser med. Det gör man även i Strömsholm även om det verkar vara lite av sista chansen där nu...

Det handlar mycket om vad du själv vill uppnå...

Svenskgalopp.se har en flik "äga galopphäst" som har en hel del info. Nadja Bellanders bok som Bowman nämnde är riktigt matnyttig, kan beställas på srbz@home.se
Lycka till:)

Jag tittade i Nadjas bok idag och den verkar bra och ganska heltäckande. Kan absolut rekommenderas.

Jag har försörjt mig på att rida galopphästar stora delar av livet. Finns inget roligare jobb!!:bump::bump::bump:

Tråkigt att den är så pass liten, men vem har sagt att man måste bo i Sverige resten av livet :P
Har googlat lite och varit inne på svenskgalopp och ung galopp och kikat runt. Allting är ju så intressant, men känns som man har lite att lära, men det är bara roligt! Intresset har väl väckts nu när jag har en kompis fullblod hos mig som har gått galopp i yngre dar. :)

Förstår att det är kul att jobba med att rida dem :D Kan bara tänka mig adrenalinkicken man får :devil: Hur svårt är det att få jobb i galoppstall i sverige vs utland? Vad ställer de oftast för krav? Om man är 175cm lång, skulle man kunna klara av ridjobbet om man håller en viss vikt? Jockey är ju helt uteslutet, men man kanske kan träningsrida iaf? Vad tror ni?
Lättast att lära är väl att utöva :)
Och den där boken ska jag minsann kolla upp! ungefärlig kostnad på den? :)

Härhemma har stallerna så pass trånga ekonomiska villkor, att det är ganska svårt att få plats som annat än någon form av amatör.
I utlandet har skandinaver ett gott rykte om sig.

Jag skulle hellre sätta upp någon på 1,75 med god balans och goda händer än någon på 1,60 utan.

Boken såldes på Jägersro i söndags och kostade 250 kr, jag tror att du kan köpa den via Ung Galopp eller kanske Svensk Galopps hemsida.

Jag har jobbat i Tyskland, Frankrike, USA, England och Norge, red även ut i Australien när jag var där på semester, så det finns stora möjligheter att få ge sig ut i världen och se sig om medan man tjänar pengar.

Som Creetown säger så har vi svenskor rykte att vara duktiga ryttare och relativt pålitliga.:angel:

På min tid var det "bara" att börja att hjälpa till hos någon tränare tills de tyckte att det var tid att få börja rida men nu finns det en massa olika utbildningar lite överallt. Den bästa verkar vara BBS som du kan läsa om på Ung Galopp. Helena Gärner på Svensk Galopp kan svara på alla dina frågor - och hjälpa dig att få tag på Nadjas bok!

Lycka till!:bump:

tyvärr ser väl många svenska hästföretag ut så på den ekonomiska fronten...

ja det vore Ju väldigt roligt :) Folk brukar ju säga att jag har bra balans och mjuka händer så det kanske är värt att prova iaf :D Men vad säger de om vikt? Vad brukar de ha som maxvikt?

Ung galopp är jag lite för gammal för, iaf de utb de verkar ha i england. max 22 tyckte jag det stod.

Helt okej pris för en bok iaf :D

Eftersom jag pluggar vid universitetet nu så kanske det blir att söka sommarjobb till nästa sommar då i nått galoppstall :) Fast då blir man säkert fast och vägrar börja plugga XD Men shit happens som man brukar säga :p

haha ja så kan man ju också göra förstås! :D men finns inte några galoppstall kring örebro vad jag vet? Eller har ni koll på det? :) Klarar man att jobba i ett bageri innan skolan så måste man ju klara att rida lite också :p

Jag har en tombox som bara behöver en ny dörr och ett galler för fönstret. Men inga ridklumpar i mitt stall.:angel::p

CaOs
(rasist)

:rofl:Ridklump!!! Haha! Men är ju bara bebis jue så det kan man inte kalla honom! Inte än iaf! ;) även om det är hans framtid :)

Men även bebisar växer och rätt vad det är står han där och kliver över folk.;)

Hur han nu ska kunna kliva över folk när han står, men ridklumpar kan...:angel:

:rofl:
så du menar att det bara är ridhästar som gör sånt? Fränt! :D

Jag har en tombox som bara behöver en ny dörr och ett galler för fönstret. Men inga ridklumpar i mitt stall.:angel::p

CaOs
(rasist)

Mmm...
Har börjat titta närmare på två, tre fullblod. Alltid bra att veta var det finns plats...
;)

Där jag bor för tillfället så har de långsamt börjat ändra uppfattning då jag visat dem att det går att rida ett fullblod inomhus utan problem. Men det är några ridhästryttare här som fortfarande är rätt skeptiska. De gör nästan på sig när fullblodet jag ridit här rör på sig...
:angel:

Senast ändrad:

Hahaha! Vad får de panik över och vad hittar du på för att skrämma upp dem så? :p

Liknande trådar

S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 012
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka