Lära sig be om lagom mycket?

alazzi

Trådstartare
Från alla utländska tränare som jag har tränat för har jag ständigt fått höra att jag ber om för mycket:angel: och att jag måste lära mig att nöja mig med lite mindre från hästen...Jag känner ju att det finns i hästen och då blir jag så ivrig att det är lätt att försöka få fram det som jag känner "borde" gå att rida.

Men det mystiska är att ingen av "mina" svenska tränare har kommenterat den biten. Mina svenska tränare har genomgående krävt att det ska fungera...Har jag haft otur med mina svenska tränare eller är det så att tyska och amerikanska tränare har krävt för lite?

Jag började fundera på detta idag efter att ha ridit clinic i två dagar för en tysk topptränare. Han var reptilsnabb på att jag skulle sluta innan hästen sa ifrån. Ingen svensk tränare har haft såna tankar.

Det är ju i grunden så himla rätt! Man begär bara lite i början av hästen, och sen bygger man vidare på det i en positiv anda.

Och jag har tränat för svenska topptränare också så nivån har varit hög även på de svenska tränarna.

Senast ändrad:
Sv: Lära sig be om lagom mycket?

alazzi skrev:
...tysk topptränare. Han var reptilsnabb på att jag skulle sluta innan hästen sa ifrån...Det är ju i grunden så himla rätt! Man begär bara lite i början av hästen, och sen bygger man vidare på det i en positiv anda...

Naturligtvis ska man sluta när det går bra. Man repeterar lite gammalt, väver in lite nytt, slutar direkt när det går bra.
Om det nya inte vill sig riktigt, backar man ett steg till nåt som går bra ... o slutar på plus. Små, små steg.

Det ska vara roligt för hästen. Den ska känna att det är roligt att prova nåt nytt, att det är roligt när det går bra, men att det inte gör nåt om det inte går riktigt bra.

Grundläggande inlärningspsykologi... Håll dig till de tränare som vet vad de gör. :p

Exakt! Jag är mycket nöjd med mina tyska tränare! Har tränat för två olika här i Tyskland och de är super!

alazzi skrev:
Jag började fundera på detta idag efter att ha ridit clinic i två dagar för en tysk topptränare. Han var reptilsnabb på att jag skulle sluta innan hästen sa ifrån.

:bow: :bow: :bow: :bow:

Horsemanship.

Ridning är ju så mycket känsla och det är inget man lär sig enkelt om man inte har det naturligt.

Hur lär man sig känna? Hur lär man sig kroppskontroll och känsla?

:bow: :bow: :bow: :bow:

Gud vad skönt med en sån här tråd.. Det här är precis vad jag försöker lära min eléver redan från början.

Men har märkt att det är väldigt stor skillnad på svenska tränare som åker mkt utomland och tränat landslaget mot dem som ligger snäppet under.

Tränaren jag rider för är av samma uppfattning att du kan rida tekniskt riktigt och ändå inte rida. Att känslan är viktigast. osv..
Känns det bra ja då behöver vi inte träna mera utan vänta tills nästa gång osv. Funbgerar det inte ja då får vi bena lite i det och ta något litet åt gången.

Var på ulken i helgen där vi pratade just mkt om sånt här.. De var 3 av 23 som förstog vad jag pratade om och höll med..

Det som är svårast är att lära någon en känsla eftersom känslor är olika, därför är det viktigt att man vägleder ryttaren att känna mera när man rider, verkligen känna skillnaden när det är rätt och när det är fel. Och att känna hästen man rider.

(oj nu blev det lite långt.. men det här e nått som jag verkligen brinner för.)

Jag har också sådana tendenser.:o Av de tre tränare jag rider regelbundet för är det bara en som påpekar när jag har för höga krav på mig själv och hästen, tyvärr. Dock är det något jag tänker på nästan hela tiden numera, så det blir bättre och bättre iaf.

I mina ögon är ridning mer känsla är teknik. Det går att lära folk HUR de förväntas ha skänkel och vikt för att utföra vissa rörelser, men du kan inte beskriva samspelet mellan hjälperna.

Och det är ingen av mina svenska tränare som har ens pratat om hur det ska kännas. Möjligen att jag ska känna att jag "rider i uppförsbacke".

För att kunna få in känslan tycker jag att det är bra med ett målande bildspråk men det finns säkert olika metoder.

Sally Swift har en del bra bilder i sin bok om centrerad ridning.

Nu vet ju inte jag vilka du tränat för i sverige... Men min tränare är mkt i tyskland och england och verkar ha blivit lite inspirerad.. Han var inte alls sånn förr..

tyskarna är ju kända för att ha vara väldigt mjuka mot sina hästar och har dem mkt välridna.

Något som tycker är typiskt svenskt inom häst världen är att det är brottom att hoppa högt och ha halv färdiga hästar på marken, bara de kan hoppa så skiter vi i resten attityd.

Tyskarna är ju världsledande inom alla ridsportens grenar så de gör uppenbarligen väldigt rätt. Jag har bläddrat lite i tyska ryttarprovsböcker och de är utförliga. Proven tycks ta upp väldigt mycket bra saker som man bör kunna, inte bara ridning utan allt som har med hästen att göra, foder, sjukdomar, hästens språk osv.

Hej!

Mycket bra tråd tycker jag. Väldigt logiskt också... Det är väl klart att om hästen får känna sig som en världsmästare varje dag så blir den mer samarbetsvillig och MYCKET lättare att lära nya saker, helt enkelt för att den tycker det är kul. Hästen måste ju också ha motivation, inte bara vi ;)

För hästarnas skull borde vi ge dem känslan av att vi är nöjda med dem!
Det är vi som har hjärna och tankeförmågan, det är vi som måste kunna rida;)

alazzi skrev:
För hästarnas skull borde vi ge dem känslan av att vi är nöjda med dem!

Klart att det är så, och visst ser vi många gånger hur ryttaren berömmer sin häst och ockxå har det goda omdömmet att avbryta när det fungerar väl.

Tyvärr glöms ofta ryttaren bort i sammanhanget. Det är på tok för ofta som ryttaren lämnar banan med hängande huvud efter att ha slutat med känslan att något som är viktigt inte fungerar. Jag gissar att det är lika vanligt bland de som rider ponny som ridhäst. Även en vuxen ryttare behöver en tränare som lyfter fram ryttarens styrkor snarare än pekar på felen.

På ponnysidan kan det ibland bli väldigt fel när ryttaren lämnar banan med känslan att det inte fungerar, mamma rusar fram och öser beröm över barnet och samtidigt säjer "bry dej inte om vad han säjer du är i alla fall bäst". Då hade det varit mycket bättre om tränare haft förmågan att ge sin elev "rätt" beröm i slutfasen.

Jaha, nu blev det längre och mer invecklat än jag tänkt mej, men kontentan är att om tränaren kan förstärka ryttarens svaga sidor med positiva medel ger det mycket mer än den gammaldags korrigeringen och felsökningen som man på tok för ofta ser.

:crazy: Nån som fattar vad jag menar?

Den tyska vill nog att du ska sluta när det går bra vilket är helt rätt.

Svenska tränare kan lätt gärna vara tuffa vissa av dom å kräver väldigt mycket utav hästen vilket kan leda till att hästen blir sur å negativ å ryttaren blir ledsen. Så har jag sett en tränare, dock är ju inte alla sådana.

Har inte riktigt ditt problem så det är lite svårt för mig att sätta in mig i sitsen. Min tränare vill att jag ska kräva mer utav dom erfarna hästarna, alltså jag ber om för lite utav vad dom faktiskt kan. Men när jag har ridit en utav dom yngre så ligger min krav på en bra nivå å hela den dressyr lektionen å hopplektionen gick galant bra om man jämför med vissa andra :D

Att jag nu har lite svårt att inte be om så mycket är att jag har bytt häst. Min gamla var en riktig läromästare som kunde allt så med honom visste jag att han kunde. Nu har jag en ny häst som var väldigt grön när jag köpte honom så där är ju situationen ändrad. Det är där jag tror att det blir lite knas i mitt huvud. Jag är ju så van vid att hästen har kunnat en massa som då min nya häst inte riktigt är mogen för.

Plus att min förra häst var smart och fattade direkt vad man begärde och smart kan man inte ens med stor välvilja kalla min nuvarande häst:D

Kroppsminnet minns ju att hästen kunde. Visst har jag ridit outbildade hästar tidigare, har ridit in några stycken faktiskt, men jag har aldrig tidigare bytt från en läromästare till en grön häst. Min förra häst utbildade jag upp i klasserna under hela tiden som jag hade honom.

Men jag börjar undra om det är fel på ridlärarutbildningen i Sverige? Lär man verkligen eleverna att de ska pressa fram resultat? Se på Kyra och Ulla Håkansson som jag tycker är riktiga naturbegåvningar. De predikar hela tiden att det ska vara lätt för hästen! Hästen ska känna sig duktig!

Ska erkännas att jag har tränat för några tränare i Sverige också som haft den filosofin, så visst finns de! Men jag lärde mig rida för den andra sortens tränare.

Tänk när jag var liten och red då var jag imponerad av att ridläraren stod med långpisk och pucklade på hästarna så att de skulle hoppa:eek: "På med pisken" var en vanlig order:eek:

Ursäkta avvikningen från ämnet men detta är något som känns väldigt angeläget för mig nu när jag verkligen kan jämföra olika länders tränare.

Jo det blir en viss skilnnad där. Det kan jag tänka mig.

Jag har ju gått andra vägen å kräver därför inte för mycket utav gröna hästar när jag rider dom. När jag rideer min däremot å mer erfarna hästar så kräver jag att dom gör det dom ska, dock så kan dom göra det mer uttökat än vad jag kräver av dom.

Jag har gått från att tog en paus från ridskola å red privat ett tag på en travnordis som jag även körde. Seddan hade jag total break ett tag seddan red jag en islandshäst som inte reds så mycket å mest skogs å kondition red den så jag är ganska så van vi mindre krav, även fasten denna häst kunnde så hade vi mest skoj i skogen, jag red barbacka i två års tid :D Seddan köpte jag min dam som man ju kan kräva mer utav än vad jag gör när vi inte rider för tränare.

Så jag har ju gått lite det motsatta hållet i jämförelse med dig å så har jag en bra tränare som inte tvinngar hästen till något utöver den individens utveckling status eller vad man ska kalla det för :)

Men jag håller nog med dig om att dom storra/större tränare + en hel del andra tränare i sverige går på för hårt och vill se resultat, istället för att låta hästen få ta det i sin takt å seddan smällta vad som hände å vad som gjorde och vad det ledde till för något.

Hugga hemska tanke ridläraren står med långpiska det är jag glad över att jag aldrig varit med om.

Nu när du har bytt häst så kanske det vore en ide/tanke att byta till en tränare som tänker på hästens personliga kunskapsnivå. Fast det kanske du nog har tänkt på reddan eftersom att du skrivit denna tråd :)

Det är väl inge fel på ridinstruktörs utb.

Det som är felet är att alla inte har den utbildningen, många är självlärda och gått endast ridledarkursen.

Den gemensamma grunden saknas. Det finns riktlinjer från förbundet men de efterlev kanske inte i den mån som behövs.
Det är attityder man lär ändra samt lära ut en känsla för hästen och elevernas bästa. Det är ofta så att det ligger lite prestige i att vara ridlärare och att eleverna ska vara bäst osv.

Även om det finns hos hästen kan det vara svårt att få fram i början om den inte är riden på "ditt" sätt innan.

Min 4-åring känns mkt mer redo än vad hon är och där får man hela tiden bromsa sig själv och säga stopp. Hon är inte redo än.

Vet en del svenska tränare som sagt sådant. Visserligen inte till mig (än :p) men till andra jag ridit tillsammans med.

har aldrig vart med om en ridlärare vare sig svensk eller utländsk som pressat hästarna hårt. Höjt kraven javisst men ingen press och slutar när man är på topp och det gått bra.

Långpisk i mitten Hua! Usch. Enda gången min ridlärare haft långpisk är när vi löshoppat ;) :D

Senast ändrad:

Det finns naturbegåvningar inom instruktörsyrket också. Man kan vara väldigt duktig utan att ha någon som helst formell kompetens.

Jag har haft den diskussionen med en del stallkompisar, de ville endast träna för folk som hade vissa tävlingsmeriter. Men hur mycket resultat som du än har så betyder det ju inte att du kan undervisa. Egen ridning och undervisning går inte alls hand i hand.

Det såg jag inte minst när min man gick på en ridskola i södra Stockholm. En nybörjargrupp för vuxna. Den sämsta instruktören var den som hade mest meriter på pappret. Den som var bäst för just denna gruppen var en vikarie/praktikant som lärde eleverna att slappna av och känna. Hon hade helt klart läst in sig på Sally Swift och det fungerade mycket bra för vuxna nybörjare i alla fall.

Jag satt på läktaren under hela terminen och kunde verkligen jämföra.

Liknande trådar

Islandshäst Jag har flera gånger stött på tränare där galopp inte tycks existera i deras träning, eller bara om man tränat många gånger. För mig...
Svar
11
· Visningar
2 370
Senast: Lo_
·
Skola & Jobb Varning för långt inlägg... Jag är en så kallat "ung vuxen", som dock känner mig som en 16-åring... Då menar jag inte bara mitt omogna...
2
Svar
21
· Visningar
2 303
Senast: prallan
·
Träning Eller jag vet inte? Om man en period i livet inte hinner utbilda sin egna häst, måste man då lämna iväg den för utbildning? Eller kan...
Svar
4
· Visningar
1 230
Hästmänniskan Alla hästägare, läs nu och tänk efter! Om du hade en medryttare till din häst, som själv kommit till dig och anmält sitt intresse...
2
Svar
36
· Visningar
3 916
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar