Lära shettisstoet stegra

Pearlow

Trådstartare
Hejhej!
Just nu så har min kompis frågat om jag kan ta hand om hennes shettissto ett tag, och hon älskar att lära sig nya trick! För godis såklart :smirk: Matvrak som shettisar är :rofl:

Och jag tänkte lära henne stegra men jag vet inte hur jag ska gå till väga :confused:

Shettis stoet är inte dominant och det är väl därför jag tänkte det skulle passa henne, ;)

Hon kan annars trick bl.a som puss och "vacker hov"

Så kom gärna med massor av tips :idea:

Även om fler olika konster och glöm inte och säga hur man går till väga för att lära henne det :crazy: :smirk:

Senast ändrad:
Sv: Lära shettisstoet stegra

fråga först kompisen om lov att göra det o berätta hur du gör, så hon vet. MEN jag skulle aldrig lära en häst stegra bara "på skoj", det kan bli farligt. fast det är en så liten häst.

Självklart vet min kompis om det, och det var faktiskt hennes ide från början :D :)

det finns ju en "uppsjö" av konster att lära pållen, att lära en häst stegra tycker jag är en dum ide, hade ni haft samma ide om det gällt ett halvblod ? tänk på att OM det är mindre barn som ska hantera pållen någon gång så kan just den typen av "trick" vara ganska riskfyllda/farliga (och om hästen får för sig att "använda tricket" som olat för att få gott så är det inte så kul även om man är större).

mjaa,, kanske inte.
Eller det beror väl på hur hästen är i sig, en dominant häst skulle inte ens vilja försöka lära.
Jo jag vet att det finns 1000000 konster man kan lära hon,
men istället för att komentera så kanske någon med tips :angel: ?

nej, även om jag vet hur man kan göra så tänker jag inte skriva ner det. jag anser inte att det har ett dugg med att göra om hästen är dominant eller inte, vi har själva både shettisar och halvblod, både dominanta (dock inte mot människor) och ranglåga.

skulle någon av mina ungar fått för sig att lära någon av hästarna att stegra när dom va 14 så skulle det bli stall förbud tills dom insåg riskerna. särskillt shettisar är väldigt snabba på att "snappa upp" hur man kan komma åt en "belöning" och med lite otur så har ni en häst som stegrar mot er i tid och otid och riskerar att det händer en olycka till slut.

lär hästen buga och "spansk skritt" istället, betydligt mindre risker ;)

Dubbelpostat

Senast ändrad av en moderator:

Varför lära hästen något så onödigt och dumt som att stegra :confused: Säger som hillevie, att skulle mina barn komma på något så dumt så blev det bassning!!

Kicki :)

Kolla t.ex. i den här tråden
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=789241

eller sök på "trick" så hittar du en massa tips.

Annars säger jag som de andra, lär in "ofarligare" trick först.
Först kan man lära in de där hästen bara använder huvud och hals, som säga ja och nej, "le", apportera o.s.v.

Sen går man vidare till buga, ligga ner, sitta upp.

Sen kan man möjligen tänka sig att lära hästen stegra, men jag skulle inte göra det, speciellt inte en häst som ev ska hanteras av barn.
Att lära hästen stegra bland de första tricken är ungefär som att lära hästen piaff när du knappt kan rida skänkelvikning.

Jag har förövrigt inte heller lärt mina hästar "puss", tycker att det känns för riskabelt med mulen så nära ansiktet, dessutom sammankopplat med godis...:crazy:

Liknande trådar

Hundträning Har lov och försöker utnyttja ledigheten till max genom att göra allt jag ofta haft svårt att hinna med, jag har inte hunnit lära in nya...
Svar
14
· Visningar
1 410
Senast: Galathea
·
S
Hundträning Hej! Jag är en 17-årig tjej som har en högställd Jack Russell Terrier vid namn Hugo som nyligen blev ett år gammal och som jag hoppas...
Svar
7
· Visningar
1 345
Senast: Jenka
·
S
Hästhantering Jag satt och funderade lite om ett par grejer och nu undrar jag hur ni tycker och tänker angående hästhanteringen här nere.Jag skriver...
Svar
13
· Visningar
1 910
Senast: Safira63
·
B
Hästhantering Hej. Har ett väldigt långt inlägg men även om ni tycker det är jobbigt så skulle jag verkligen bli glad om ni tog er tid och läste för...
2
Svar
37
· Visningar
4 335
Senast: Ponnytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar