Lära ponny att stå stilla

annakg

Trådstartare
Har en körponny av den mindre tålmodiga sorten som inte vill stå stilla (8 år).
Detta gäller vid tömkörning, körning och promenader. Hon är mycket bättre på att stå stilla på stallgången när man gör iordning henne.

Har den korta tid jag haft henne tränat mycket halter och direkt eftergift när hon står still men jag ser tendenser till att hon gärna lättar fram och stressar mycket. Har funderat på att backa henne för att hon ska lära sig att det inte lönar sig att stressa men det är mindre kul om hon lägger till med att börja backa när jag tömkör...

Tacksam för hjälp att lägga upp en liten plan för att på bästa sätt lära henne kunna stå stilla en stund när vi är ute. Det känns jätteviktigt att hon kan stå stilla när man ska släppa fram bilar i trafiken eller när vi ska låta ett annat ekipage passera med mera.

Senast ändrad:
Träna med positiv förstärkning.
Utveckla gärna! Hur ska jag lägga upp träningen, vad ska kriterierna för belöning vara, vad ska vara den positiva förstärkningen? Eftergift verkar inte vara tillräckligt.

Blir lite svårt att ge henne t ex godis när hon står still för hon blir ännu mer irriterad och stressad om godiset uteblir när jag tex kör och då inte kan ge henne något godis.

Lägg upp ett kriterium "Hur länge ska hästen stå still för belöning?" Kan den stå still i två sekunder, blir målet tre, sen belöna. Sen kan du öka, ändra ditt kriterium för belöning. "Idag blir det ingen belöning, såvida du inte står still i sju sekunder" Ibland måste du vara snabb att ändra, åt båda hållen.

Min yviga femåring får ibland bara stå still i skogen. Det är ett steppandes och farandes ganska länge, men snabbt lär han sig att det lönar sig att stå still. Då har jag alltid godis i fickan och markerar med ett högt och tydligt. "RRRÄTT!"

Har en körponny av den mindre tålmodiga sorten som inte vill stå stilla (8 år).
Detta gäller vid tömkörning, körning och promenader. Hon är mycket bättre på att stå stilla på stallgången när man gör iordning henne.

Har den korta tid jag haft henne tränat mycket halter och direkt eftergift när hon står still men jag ser tendenser till att hon gärna lättar fram och stressar mycket. Har funderat på att backa henne för att hon ska lära sig att det inte lönar sig att stressa men det är mindre kul om hon lägger till med att börja backa när jag tömkör...

Tacksam för hjälp att lägga upp en liten plan för att på bästa sätt lära henne kunna stå stilla en stund när vi är ute. Det känns jätteviktigt att hon kan stå stilla när man ska släppa fram bilar i trafiken eller när vi ska låta ett annat ekipage passera med mera.
I min värld så skall en ponny/häst kunna klara av att stå still långa stunder i olika situationer och olika miljöer innan jag ens funderar på att sätta en vagn bakom för det är en grundläggande förmåga som en körhäst skall klara av. Om jag hade varit du hade jag först lärt in ett still kommando när du arbetar med hästen för hand, först i lugn miljö med tex godis så att hästen lär sig att förstå kommandot och sedan i olika miljöer och med störningsmoment. Det kommer att ta tid men du har igen det mångfalt, sedan för du över kommandot till tömkörningen och sedan till körningen. Utrusta dig med tålamod, var konsekvent med kommandot och belöna rätt beteende.

I min värld så skall en ponny/häst kunna klara av att stå still långa stunder i olika situationer och olika miljöer innan jag ens funderar på att sätta en vagn bakom för det är en grundläggande förmåga som en körhäst skall klara av. Om jag hade varit du hade jag först lärt in ett still kommando när du arbetar med hästen för hand, först i lugn miljö med tex godis så att hästen lär sig att förstå kommandot och sedan i olika miljöer och med störningsmoment. Det kommer att ta tid men du har igen det mångfalt, sedan för du över kommandot till tömkörningen och sedan till körningen. Utrusta dig med tålamod, var konsekvent med kommandot och belöna rätt beteende.

Jag håller med om att det är jätteviktigt att ponny kan stå still och det är just därför vi ska träna detta :). Hon är dock ordentligt inkörd och kan allt annat mycket fint förutom det där med tålamodet. Har du exempel på hur man kan belöna en häst på fler sätt än med röst, godis eller eftergift, eller är det dessa jag får förhålla mig till?

Lägg upp ett kriterium "Hur länge ska hästen stå still för belöning?" Kan den stå still i två sekunder, blir målet tre, sen belöna. Sen kan du öka, ändra ditt kriterium för belöning. "Idag blir det ingen belöning, såvida du inte står still i sju sekunder" Ibland måste du vara snabb att ändra, åt båda hållen.

Min yviga femåring får ibland bara stå still i skogen. Det är ett steppandes och farandes ganska länge, men snabbt lär han sig att det lönar sig att stå still. Då har jag alltid godis i fickan och markerar med ett högt och tydligt. "RRRÄTT!"

Ska testa! Får nog helt enkelt ge godis och dessutom kanske enbart göra det vid stillaståendeträning.

Det blir ytterligare svårare för när hon är vid hand fattar hon också snabbt och enkelt men när jag tömkör så blir det ju ett annorlunda läge och jag tappar möjligheten att belöna med godisbitar och hon blir stressad istället. Ett alternativ hade varit att faktiskt gå fram till henne medan hon står still vid tömkörning också och stoppa i en godisbit men det känns som ett hyfsat farligt moment.

Det viktigaste för att träningen ska lyckas beror också mycket på vad för belöning hästen föredrar, godis, klapp och gos, klicker osv.

Eftersom du tömkör tror jag klicker skulle vara ypperligt, då vet hon att hon har gjort rätt och in väntar belöning.

Ponnyn som jag kör in är lite halvbra på att stå still, så vi tränar alltid halter vad vi än gör. Det är då allt ifrån att stå med alla 4 hovar på marken med tömm kontakt och sen direkt fram/bak, till att stå med långa tömmar en längre stund.
drivande hjälp och beröm kommer alltid ögonblicket innan hästen blir otålig. Sen nöter jag inte och kör halt på halt hela tiden. Det är bara frustrerande för alla.
Jobbar mycket med rösten och försöker ha jämn lätt kontakt med tygeln utan att styra så mycket med händerna, hästen ska lyssna på rösten och söka sig till handen dvs halten ska inte ligga i att man har handbromsen i :p.
Vid på/ av selning och när vi står mellan skaklar så ska det vara ett jobb och inte = attackera närmsta gräs tuva eller klia sig på närmsta människa. Dvs stå still och vänta på lång tömm och sen eftergift och beröm när man är klar.

Timingen för berömmet och eftergift är det som gör att hästen tar till sig uppgiften vilket är bra mycket svårare än det låter i början ^_^.
Ger inte godis under träning, hästen kommer då skita i eftergiftens ynkliga belöning och attackera mina fickor :rofl:. Han är väldigt matglad så ev godis kommer när vi är helt klara och tillbaka i hagen :).

Ska testa! Får nog helt enkelt ge godis och dessutom kanske enbart göra det vid stillaståendeträning.

Det blir ytterligare svårare för när hon är vid hand fattar hon också snabbt och enkelt men när jag tömkör så blir det ju ett annorlunda läge och jag tappar möjligheten att belöna med godisbitar och hon blir stressad istället. Ett alternativ hade varit att faktiskt gå fram till henne medan hon står still vid tömkörning också och stoppa i en godisbit men det känns som ett hyfsat farligt moment.
Det är ju trots allt själva belöningens värde som gör att hästen kommer att söka det beteende som gav belöning. Dvs Det ska löna sig att stå still. Ju högre värde för hästen att stå just still ju snabbare får du resultat. Det är därför äpplen kan ge snabbare resultat än ett "Braaa!"

Så du får hitta ett mellanrum mellan tömkörningsläge och vid hand. Tex longerlina som du succesivt gör längre och längre. Först nära, betala för stilla ståede. Sen en meter ifrån osv. Sen ska det inte spela nån roll om hästen är på töm (att du är långt ifrån) Vet hästen att den får betalt

Att göra halt på longer volten är också bra :). I alla fall att hästen ska kunna skritta och stanna till på volten utan att vända inåt mot en :). Förvånansvärt många hästar kan inte det / förvånansvärt många människor lägger ingen vikt i att hästarna ska kunna det :/.

Att göra halt på longer volten är också bra :). I alla fall att hästen ska kunna skritta och stanna till på volten utan att vända inåt mot en :). Förvånansvärt många hästar kan inte det / förvånansvärt många människor lägger ingen vikt i att hästarna ska kunna det :/.
Det är bara ibland jag lär mina hästar det, har inget behov av det.
Tänk på kroppspråket, och stadgan, precis som @Blandrastik har skrivit. :up:
Hästar har lättare för att lära sig kroppspråk än kommando. Så jag hade visat med kroppspråket och efterhand börjat med kommandot precis innan du mer med kroppspråket.

Utveckla gärna! Hur ska jag lägga upp träningen, vad ska kriterierna för belöning vara, vad ska vara den positiva förstärkningen? Eftergift verkar inte vara tillräckligt.

Blir lite svårt att ge henne t ex godis när hon står still för hon blir ännu mer irriterad och stressad om godiset uteblir när jag tex kör och då inte kan ge henne något godis.

Eftergift är negativ förstärkning - dvs du tar bort något (trycket i tygeln/tömmen i det här fallet) som hästen inte gillar eller som "stör". Den mesta traditionella hästträningen jobbar med negativ förstärkning som i tryck - eftergift. (OBS att "negativ" i det här fallet inte är synonymt med "dåligt", utan vi pratar "negativt" i mer matematisk betydelse som i subtraktion - man tar bort någonting)

Godis, beröm, klicker är positiv förstärkning - du tillför något som hästen gillar. Det är oftast en väldigt snabb och effektiv metod om man kan vara "precis" nog i att utdela det positiva. Därav förekomsten av klicker - den kan man tajma lika bra som en eftergift, vilket man oftast inte kan med t.ex. godis, för det skall tas upp ur fickan, man skall avbryta det man gör etc. Kanske kan det vara en idé att träna in "klicket" som en markör för godis/beröm, för att kunna använda när du t.ex. tömkör och inte kan ge godis omedelbart?

Tack för alla tips, jättebra resonemang :)!
Ska fundera på klicker, samt alla andra sätt att träna in att stå stilla på och försöka vara konsekvent, sen går det nog vägen.
Har faktiskt testat att stoppa i en godis när hon gjort rätt blandat med som tidigare eftergift, funkar faktiskt över förväntan! Har fått blandade resultat men med jättefint lugnt stillastående ibland.

Har också efter allt klurande också lyckats märka att hon hellre står stilla om jag gör förhållningen jättekort med mest röstkommando och sedan släpper rejält på tömmen så att hon inte har något tryck framifrån alls redan när hon stannar: då stannar hon mycket hellre och är lugn :).

Sedan en jättebra poäng med kroppsspråket, tror mycket på att man förmedlar attityd och känsla genom tömmarna även om hästen inte ser en så ska bli noggrannare med att tänka på det.

Nu har jag inte hästar som reser sig när det tränas stående men jag kan iallafall säga hur jag gjorde med den som hade väldigt svårt att stå stilla när man spänt för (vagn alltså).

Jag bestämde innan hur länge jag skulle stå på platsen. Säg att jag bestämde innan att det skulle vara 4 minuter.
Jag började ta tid och när han rörde sig (minsta lilla rörelse framåt eller lyfta ett ben. Inte vila bakbenet dock) började jag om, och om, och om. När han stått fyra minuter så gick vi.

Jag tror allvarligt första gången tog 30-60 minuter och mycket till tur efter det blev det inte. Men, jag tror att det bara gick tre dagar och lite repetitioner första månaden så var det borta.

Jag är medveten att detta inte fungerar på alla sorters hästar men en som hela tiden vill iväg och inte frågar samt är lugn men ivrig iväg så fungerar det nog ganska ofta.

Jag tänker lite i termer brist på respekt/brist på förståelse/fysiskt problem när hästar jag hanterar inte gör det jag vill. Om man hittar vad som är problemet är lösningen snabbare. I det här fallet skulle jag gissa på brist på respekt och därför gå tillbaka till lite grundläggande markträning, i princip ledövningar. Jag vill inte kalla den NH, men vanlig grundläggande hantering. Där kan man be hästen stå still med grimskaftet över halsen medan man själv går en sväng runt ridbanan. Men att frikoppla 'stå still' inledningsvis från körningen för att göra det enklare för hästen. Sen går det förhoppningsvis att överföra det fina stillaståendet till körningen. Hur man vill belöna tycker jag man får bestämma utifrån vad som fungerar på den hästen.

Backar hästar gör jag så lite som möjligt, särskilt om de lättar i fram.

Liknande trådar

Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 964
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har lite problem med min häst just nu.. Hon var ungefär likadan förra vintern så det kan vara något vinterbeteende. Hon brunstar...
Svar
5
· Visningar
1 968
Senast: akleja
·
Islandshäst Hej! Är helt ny inom islands-världen, har ingen islänning själv men står med min häst i ett stall med flera. Min häst är en unghäst...
2
Svar
31
· Visningar
5 298
Senast: Kilauea
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 473
Senast: annan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar