Lära känna...

R

Rio

Har precis fått hem min nya foderpålle.
Han är en kallblodig travare som jag ska rida.
Idag var jag ute och gick med honom, jag flyttade honom åt sidorna, bakåt och började på nedåt (sänka huvudet). Sedan ville jag att han skulle vara uppmärksam på mig och hålla sig bakom och stanna när jag stannade. Tog det såklart lugnt då han kom i tisdags, och vi var bara ute i 10 min.

Men jag vill vet hur ni gör, när ni får hem en ny häst, för att befästa ledarrollen?
Hur konsekvent brukar ni vara från början?
Jag tycker att man ska visa vart man står från början, men det kan vara svårt att vara "lagom".

Det känns som så länge sen man började från början med en häst;)

/Sanna

Sv: Lära känna...

jaa, här tycker jag att nån ska ta å svara! bra fråga, kunde inte ha ställt den bättre själv! vill också veta!

Umgås så mycket du kan med honom.. gör honom till "din" häst, dvs. vill du att han ska stå helt stilla i stallgången utan uppbindning eller ens grimma på sig så ska det va så. Börjar han ta ett steg framåt så rättar du honom, säg NEJ bestämt och "putta" tillbaka honom. Efter ett tag fattar han.. Gör lita allt möjligt med honom, ut och gå och gör som du skrev stanna så han stannar (bakom dig) osv.. Titta på honom i hagen hur han "pratar" med kompisarna och lär dig!! Lycka till!:rofl:

Jag visar nog från början vad reglerna är. Ofta är hästarna lite omtumlade och lätta att påverka när de precis kommit, om man visar första dan vad som gäller brukar det gå in snabbare än om man väntar ett par veckor.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 124
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar