lära känna sin häst

I

Islandstjej

hej

jag har för 3 v. sen köpt ett islandsto ,hur ska jag göra för att vi ska lära känna varandra,har haft hästar tidigare och det har inte funkat att vänta ,vill gärna ha litte råd av alla som vet mvh emma:rofl:

Sv: lära känna sin häst

jag vet inte riktigt för jag ska få min andra häst nu till sommaren men jag gjorde så att jag var ute o gick med han väldigt ofta och borstade han varje dag (förutom första dagen för då stod han bara) man kan prata med hästarna fast det låter lite löjligt. Man lär känna varandra jätte mycket om man bara är med hästen och inte rider på ett tag. Det funkar jag lovar :)

tack det var ett bra tips,jag ska prova ett tag !! tack än en gång :rofl:

hej

jag har för 3 v. sen köpt ett islandsto ,hur ska jag göra för att vi ska lära känna varandra,har haft hästar tidigare och det har inte funkat att vänta ,vill gärna ha litte råd av alla som vet mvh emma:rofl:

Jag förstår inte hur du menar. Vad är det som inte har funkat att vänta? Min erfarenhet av att få hem en ny häst är att man ska ta det lugnt i början. Speciellt om hästen inte är så gammal. När jag fick hem min nuvarande häst var hon i och för sig bara två år. Men jag gick långa promenader med henne i skogen och tillbringade mkt tid med henne över huvudtaget. Nu är hon lite försiktig av sig så det var nog mkt bra för henne.

jag kom och borstade varje dag, longerade ibland osv, nu litar han nog rätt bra på mej ;)

Jag fick hem nya ponnyn för en vecka sedan och jag har gått några promenader, ryktat och bara myst. Tänker träna lite på att han ska följa mig, flytta på kommandon, backa osv. Rida tänker jag inte göra förrän jag känner att han lyssnar på mig.

ja ,men varje häst jag köpt stog på den gården jag hade dom så dom kände ju redan alla folk och gården ,dom var inte nervösa alls eller sånt och nu har jag ridit hekla i 4 år på ridskolan men vill ha mer kontat med henne

ja men du har ju så litet stall,jag har ju ett stall med 78 prsoner varje dag och 92 höstar på gården älskar dej och manne p:love:uss

ok det var ett bra förslag ska prova mej fram

det tar ungefär 1 år innan man känner hästen och jag trór inte att det går att skynda på det. men att vara mycket med hästen gör ju att man lär känna den bättre och snabbare men sen kan man ju inte bo i stallet ;)
Hästen behöver även ta det lungt och få vara i fred..
Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
447
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
414
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka