Misiaczek
Trådstartare
Jag och hundarna bor delvis hos min mamma och delvis hos min pojkvän, där olika regler gäller. Hos min mamma vet hundarna att de får vara uppe i möblerna "då det alltid varit så", men hos pojkvännen vill vi ha lite mer regler och vill att hundarna ska be om lov att få komma upp i sängen, likaså i soffan fast då endast på en specifik filt vi har åt dom. Detta delvis då soffan är splitterny, men även för att pojkvännens familj har stark pälsdjursallergi och vi vill kunna ha lättare att sanera hemmet inför deras besök. I början hade vi regeln att de aldrig får va uppe i vare sig soffa eller säng, och det funkade jättebra. De har stora mysiga bäddar på golvet precis bredvid sängen, och de visste vad som gällde. Men så började vi då och då be dom att komma upp i sängen om morgnarna då vi tyckte det var så mysigt, och till en början så "frågade hundarna om lov" (de bara gjorde det, alltså inget vi lärde dem) att få komma upp i sängen genom att lägga huvudena på sängen och väntade på ett "varsågod" och då hoppade de upp, vilket vi var nöjda med. Men sen nu börjar de sakta ta det mer o mer förgivet att de får vara i sängen så vi hittar dom ofta där om dagarna och de kan hoppa upp även när vi ligger i sängen, vilket är lite irriterande då jag verkligen vill att de ska be om lov innan.
Så tänkte kolla om kanske någon här varit i liknande situation och vill dela med sig av hur ni lärt hunden att be om lov innan?
Eller är det kanske mest dumt att göra det så pass förvirrande för hundarna att de får vara uppe i möblerna IBLAND och endast när vi bestämmer det, är det kanske bäst att förbjuda det helt igen?
Så tänkte kolla om kanske någon här varit i liknande situation och vill dela med sig av hur ni lärt hunden att be om lov innan?
Eller är det kanske mest dumt att göra det så pass förvirrande för hundarna att de får vara uppe i möblerna IBLAND och endast när vi bestämmer det, är det kanske bäst att förbjuda det helt igen?