Lära honom att lyssna?

F

ft_lover

Jaha , då var det problem redan , andra gången jag har min sköthäst idag då :S Okej , kanske tidigt att söka "hjälp"
eftersom jag inte känner honom så bra , men det är lite mer Tips jag vill ha.. liksom . IAF , hur ska man göra med denna envisa , men underbara och söta shettis som när man hämtar honom från hagen ;
1 . helst inte vill låta sig fångas alls , (idag gick han med på det för jag hade havre i en hink .
2. om han låter sig fångas , låser benen i marken och vägrar flytta på sig (idag lockade jagmed hinken framför hans mule .. :angel: )

Han är även väldigt lat , utan spö när man kör ( för det är det jag sysslar med ,med honom . körning asså) går han lite som han vill , kanske efter 5 minuter börjar han trava när man försöker som allra mest.. sen saktar han självkklart ner när han vill också .. och vill han inte trava gör han inte det :S
Är detta ouppfostran eller är han bara lat ?
kan jag få lite tips om hur jag kan få honom mer uppfostrad och pigg. Idag när jag skulle tömkörningslongera vägrade han typ gå runt mig i ens skritt , TRav kom inte ens på fråga .
Kan nå några bra kommandom när man longerar så , asså det använder är typ " kiki" -ljudet , ni vet det där när hästen ska skritta :D och smackande och "shh" och "ptroo" , men dom reagerar lillen knappt på :S
Han är så oarbetsvillig så det finns inte , dessutom vill han bara gå in till mig mot mitten :cry: det slutade med tårar och jag skällde ut han rejält , sen i stallet var han så himmla oskyldig , när jag grät så kom han liksom fram och puffade på mig , som han sa förlåt likosm , så då förlöt jag honom , vi slutade iaf som kompisar och det är ju bra , svara snabba svar nu! :D skriv allt ni vet och kan !

Sv: Lära honom att lyssna?

ft_lover skrev:
1 . helst inte vill låta sig fångas alls , (idag gick han med på det för jag hade havre i en hink .

Jag tycker inte om hink-metoden, då blir hästen för ivrig och kan börja trängas. Den blir oftast även tiggig och kan börja nafsa efter söt-saker.
Jag skulle istället föreslå att du pratar med ägaren, säg att du tycker han är svår att fånga, fråga hur hon brukar göra, om hon har några bra knep?

Är det så att hästen går undan /springer iväg när du ska hämta honom?
-Vad är det han gör? vad är det du gör? -Hur lång tid låter du det ta?

ft_lover skrev:
2. om han låter sig fångas , låser benen i marken och vägrar flytta på sig (idag lockade jagmed hinken framför hans mule .. :angel: )
Har hans ägare problem att leda honom?
Är han alltid så här att leda eller är det bara in till stallet?
Om jag var du skulle jag be honom snällt tre gånger. Smacka, peta lite, ge mkt rep och/eller ta lite i grimskaftet och led framåt. Lyssnar han itne när du bet honom tre gånger skulle jag säga till allvarligt till hästen att jag menar allvar, att ha ett spö med sig och använd spöt en gång på baken. Se till att han förstår vad du vill. Var tydlig och tänk i förväg vad du vill göra.
Går det absolut inte skulle jag prova ett fult knep jag brukar använda mig av, att leda med grimskaftet runt hästen på sådan liten volt/böjt spår att hästen måste placera om sin vikt och flytta lite på benen. Det är ingen bra lösning, men en nödfalls lösning som ibland fungerar.
Var noga med att beröma! Även om han borde kunna någonting, så beröm när han går framåt, även så bara ett steg, och ta för vana att beröma med snälla ord, en klapp eller så när han tänker/börja göra eller gör rätt! Att beröma är grunden, hästen ska vilja ha ditt beröm!

ft_lover skrev:
Han är även väldigt lat , utan spö när man kör ( för det är det jag sysslar med ,med honom . körning asså) går han lite som han vill , kanske efter 5 minuter börjar han trava när man försöker som allra mest.. sen saktar han självkklart ner när han vill också .. och vill han inte trava gör han inte det :S
Samma som på tidigare, är det lika dant med ägaren? Hur fungerar han med denna? Vad har ägaren sagt?
Tycker han att arbetet är tråkigt? -Omväxling! Prova nya saker!
Var bestämd, planera i förväg att du tänker ha trav nu och då ska hästen hålla trav tills du ber om avsaktning, är du nog bestämd eller lyssnar han bara inte alls?
Det är tillåtet att vara bestämd, vad händer om du läger spöt på rumpan när han saktar ner?

ft_lover skrev:
kan jag få lite tips om hur jag kan få honom mer uppfostrad och pigg.
För att få en piggare, gladare häst skulle jag se över all vård. Hagvistelser, foder, kompisar, skoning, tänder, allting. Sedan skulle jag över en tid läga om arbetet totalt, för att hästen ska få omväxling ifrån det den tycker är tråkigt.

ft_lover skrev:
Idag när jag skulle tömkörningslongera vägrade han typ gå runt mig i ens skritt , TRav kom inte ens på fråga .
Vad säger ägaren? Är du säker på att hästen kan det du ber den om? Är du säker på om hästen förstår det du ber om?
Har du någon som kan hjälpa dig, kan börja med att leda honom på volt runt dig, och sedan försiktigt släppa, men finnas till hands?
Finns det någon kunnig som kan hjälpa dig med körning/tömkörning/longering för att se över det hela?

Förstår dig, det är inte så kul när ingenting fungerar!

det är en klubbhäst till travskolan det handlar om , så ingen ägare på honom . Han har det väldigt bra, han går med två valacker som han själv är och han är inte mobbad på nått sätt , han får lagom med foder men Däremto är han väldigt ur form , funderar lite på om han kanske är helt ur kondis för att ORKA travar, har inte riktigt någon att prata med ,vet inte vilka skötare som tidigt haft honom , jag har honom 2 ggr i veckan , oc två andra tjejer en varsin gång i veckan , jag har än så länge inte lärt känna honom bra , men jag har skapat ett grundförtroende jag inte vill bryta , vill inte gå på honom för hårt , tror du att jag ska börja med långa turer i skritt och lite trav för att öka hans kondis , elr ska jag ta långa turer och försöka hålla TRAVEN länge , vad tycker du verkar mest på hästens kondis , om den går på i snabbt eller långsamt tempo?
jag vill bygga ett förtroende så han lyssnar vääldigt bra på mig , just nu vill jag gärna inte vara "hård" mot han , asså , jag SÄGER till på skarpen när han inte går , asså säger till ordentligt "smackar" driver , smiskar till lite med tömmarna över ryggen du vet , men han vill liksom inte typ , ellr han börjar trava , men SEGT , med spöt går han fint , men vet att han kan snabbare. han har gått 2.57 på travet , men det var två år sen.. kan du nått bra projekt för att bygga hans kondis , några bra tips , tempoväxlingar är alltid bra ifs och upp för backar och ner och sånt , men för att styrketräna honom och få upp blåset liksom , ge alla tips , alla andra som läser också !

Vennie skrev:
Är det så att hästen går undan /springer iväg när du ska hämta honom?
-Vad är det han gör? vad är det du gör? -Hur lång tid låter du det ta?
jag har bara hämtat han två gånger hittils , men inget jag vill MINNAS ... :crazy: asså , först så lät han sig fångas , gick med snigel fart 5 steg , bromsa in och stanna , sen fick man int ehonom att gå förren man typ knuffa i sidorna med nytnävarna ..
sen så idag tänkte jag ju att jag skulle köra hinkmetoden för att slippa bråk :o såå jag tog liite havre i en hink , några korn asså och så när jag kom fram till han såg han ju hinken , så han kom fram en liten bit så han var typ 2 meter från mig , sen så såg han grimskaftet och typ vände sig bort fårn mig med öronen platt bakåt och så , men så såg han hinken igen och då kom han .. han verkade aggresiv då.. (annars är ha URSNÄLL! aldrig sur elr så)

Vennie skrev:
Samma som på tidigare, är det lika dant med ägaren? Hur fungerar han med denna? Vad har ägaren sagt?
Tycker han att arbetet är tråkigt? -Omväxling! Prova nya saker!
Var bestämd, planera i förväg att du tänker ha trav nu och då ska hästen hålla trav tills du ber om avsaktning, är du nog bestämd eller lyssnar han bara inte alls?
Det är tillåtet att vara bestämd, vad händer om du läger spöt på rumpan när han saktar ner?

jag har inte jobbat så mkt med honom , första gången körde jag ut och på banan ,det gick Segt , men nu idag så skulle jag tömkörnigslongera ., det slutade med tårar av ilskan för att jag inte lyckades få honom att trava runt mig , han skrittade knappt runt mig liksom ..ville in mot mitten hela tiden :| vände sig liksom så fort jag spännde yttertömmen och stannade helt om jag hade tömmarna spända när han gick runt mig kunde liksom inte ha dom sträckta... tror inte att det är nått fel med träns elr bett . men det kan vara ett altenativ , men mest troligt är att han är otroligt lat :(

ft_lover skrev:
det är en klubbhäst till travskolan det handlar om , så ingen ägare på honom .
Fast finns det ingen ansvarig över hästarna som har lite extra koll på dem, som du kan prata med?

ft_lover skrev:
Däremto är han väldigt ur form , funderar lite på om han kanske är helt ur kondis för att ORKA travar,
Så kan det mycket väll vara. Fast det är ju skillnad på en häst som inte orkar och en häst som är lat och inte vill arbeta, hur ser det ut, tycker han att det är kul, vill han?
Han borde klara av att trava ett varv på en volt, även om det skulle bli väldigt dåligt, och jag har tagit det som om han inte riktigt vill ens det?
Men det kan mycket väl vara så att han inte orkar.

ft_lover skrev:
vill inte gå på honom för hårt , tror du att jag ska börja med långa turer i skritt och lite trav för att öka hans kondis , elr ska jag ta långa turer och försöka hålla TRAVEN länge , vad tycker du verkar mest på hästens kondis , om den går på i snabbt eller långsamt tempo?
Om det är så att han har så dålig kondition att han inte orkar hålla igång i trav, då skulle jag säga skritt, skritt, skritt, men jag har heller inte erfarenhet alls eller kunskap om hästar som tränas för trav eller körning.
Skulle satsa på turer som är rättså korta i början, gå i skogen och se till att det var roligt och att han gick framåt ordentligt, svänger, stannar och lyssnar på vad jag vill.

ft_lover skrev:
jag vill bygga ett förtroende så han lyssnar vääldigt bra på mig , just nu vill jag gärna inte vara "hård" mot han , asså , jag SÄGER till på skarpen när han inte går , asså säger till ordentligt "smackar" driver , smiskar till lite med tömmarna över ryggen du vet , men han vill liksom inte typ , ellr han börjar trava , men SEGT , med spöt går han fint , men vet att han kan snabbare.
Är du inte bestämd emot honom, utan låter honom få egenom sin vilja så är det många ponnyer som lär sig att om de bara trilskas lite och inte går framåt så lipper de. Jag vet inte hur just denna ponny är, för det finns såklart ponnyer som inte är så, men de flesta jag mött och möter är sådana man måste säga ifrån emot och sätta gränser, absolut på små ponnyer.

ft_lover skrev:
han har gått 2.57 på travet , men det var två år sen.. kan du nått bra projekt för att bygga hans kondis , några bra tips , tempoväxlingar är alltid bra ifs och upp för backar och ner och sånt , men för att styrketräna honom och få upp blåset liksom , ge alla tips , alla andra som läser också !
Vad har han gjort de här två åren sedan han gick 2.57 på travet? Har han varit i travträning eller bara stått?
Är hästen totalt omusklad skulle jag som sagt säga skritt, bara. Klättra i backar är bra, gå i skogen, halter, igångsättningar ifrån halter. Bara att gå och se till att han trampar på ordentlgit framåt är bra bara det.
Lycka till /Vennie

ft_lover skrev:
asså , först så lät han sig fångas , gick med snigel fart 5 steg , bromsa in och stanna , sen fick man int ehonom att gå förren man typ knuffa i sidorna med nytnävarna ..

sen så idag tänkte jag ju att jag skulle köra hinkmetoden för att slippa bråk :o såå jag tog liite havre i en hink , några korn asså och så när jag kom fram till han såg han ju hinken , så han kom fram en liten bit så han var typ 2 meter från mig , sen så såg han grimskaftet och typ vände sig bort fårn mig med öronen platt bakåt och så , men så såg han hinken igen och då kom han .. han verkade aggresiv då.. (annars är ha URSNÄLL! aldrig sur elr så)

Prova en gång till utan hink skulle jag föreslå, ha med dig någon liten godsak bara och kanske ett spö att peta på så att du slipper banka med händerna. Han ska ju trots allt följa med för att han lyder dig, inte för att du har en hink som det kan finnas godsaker i. Att jag ändå anser att du borde ha med dig en godsak är för att locka om det går riktigt dåligt eller som belöning om det går bra.

Skulle han bli hotfull eller agressiv så skulle jag backa undan, gå en bit ifrån och låta honom lugna sig något, prata med hästen och sedan närma mig försiktigt igen.

ft_lover skrev:
jag har inte jobbat så mkt med honom , första gången körde jag ut och på banan ,det gick Segt , men nu idag så skulle jag tömkörnigslongera ., det slutade med tårar av ilskan för att jag inte lyckades få honom att trava runt mig , han skrittade knappt runt mig liksom ..ville in mot mitten hela tiden :| vände sig liksom så fort jag spännde yttertömmen och stannade helt om jag hade tömmarna spända när han gick runt mig kunde liksom inte ha dom sträckta... tror inte att det är nått fel med träns elr bett . men det kan vara ett altenativ , men mest troligt är att han är otroligt lat :(
Är du inte säker på om han kan det, värkar minsta osäker eller inte förstår, jag skulle försöka hitta någon som kan hjälpa mig. Det blir så mycket lättare om man har någon som kan hjälpa hästen och leda den, medans jag själv fortfarande står kvar i mitten.
Är han otroligt lat så skulle jag värma upp först genom att leda vid huvudet och sedan jobba lite med hästen, för att se till att den går framåt först, det blir så svårt att försöka longera eller tömköra en häst som inte ens går framåt.

Vennie skrev:
Fast finns det ingen ansvarig över hästarna som har lite extra koll på dem, som du kan prata med?

Så kan det mycket väll vara. Fast det är ju skillnad på en häst som inte orkar och en häst som är lat och inte vill arbeta, hur ser det ut, tycker han att det är kul, vill han?
'

nja , han tycker det är tr¨kigt tror jag , vill fgå honom att tycka det är kul , men VAd tycker han om ? :S

Vennie skrev:
Är du inte bestämd emot honom, utan låter honom få egenom sin vilja så är det många ponnyer som lär sig att om de bara trilskas lite och inte går framåt så lipper de. Jag vet inte hur just denna ponny är, för det finns såklart ponnyer som inte är så, men de flesta jag mött och möter är sådana man måste säga ifrån emot och sätta gränser, absolut på små ponnyer.
kan lova dig att han är en riktig orginell envis shettis :angel:

Vennie skrev:
Vad har han gjort de här två åren sedan han gick 2.57 på travet? Har han varit i travträning eller bara stått?
Är hästen totalt omusklad skulle jag som sagt säga skritt, bara. Klättra i backar är bra, gå i skogen, halter, igångsättningar ifrån halter. Bara att gå och se till att han trampar på ordentlgit framåt är bra bara det.
Lycka till /Vennie
ingen aning , har nyss kommit till detta stall för att gå på licenskurs till ponnytrav , han har gått lite ute i skogen hemma och så , men stått mkt tror jag , ska prata med dom i stallet ... jag ska försöka få ut han så mkt som möjligt i skogen , tror du promenader bara i träns och om jag går brevid skulle få honom att tycka att det är kul att vara ute i naturen liksom , om han går långpromenad?
grejen är den att när den misslyckade lkongeringen var över idag tänkte jag gå på promenad i grimma , han gick väldigt långsamt och ville helst till hagen så jag var tvugen att vända :s han kanske behöver SÄllskap :S?

Vennie skrev:
jag skulle försöka hitta någon som kan hjälpa mig. Det blir så mycket lättare om man har någon som kan hjälpa hästen och leda den, medans jag själv fortfarande står kvar i mitten.
har faktiskt en kompis som gärna hjälper mig ,
hoppas hon kommer göra det nu snart .
tack för din hjäälp föressten!

varför inte fråga den ansvariga på klubben,h*n vet ju både hur du och hästen är..

men han säger att han bara är lat och ur kondis typ .. :(
kan inte ni skriva här vad ni tycker jag ska använda mig av för träning för att få upp kondisen , idag ska jag ut och hälsa på också
men jag har tänkt att träna lite "lydnad" med han , elr kommandona.
Vill att han ska kunna , skritt , trav och halt när jag går brevid honom och han bara har träns. kanske lite galopp me
fast egentligen tror jag att han kan dom , bara det att han inte känner mig och därför tänker han " vem är du ?! , ska jag lyda Dig ??" hehe :) fast när vi stod i stallet så sa han typ " hhm , okejdå , hon är ganska okej iaf " hhehheeh ,,
jaja kram på er

ft_lover skrev:
nja , han tycker det är tr¨kigt tror jag , vill fgå honom att tycka det är kul , men VAd tycker han om ? :S
Vad han personligen tycker är kul kan jag inte svara på, men veriation mot vad han brukar göra. Har han dålig konditionoch är less på tärning, ta det lugnt, gå bara ut på promenad och se till att det lättaste sakerna fungerar (fram, stanna, öka på om han inte håller tempot, bromsa in om han går för fort och att gå fint vid sidan).
Har du tillgång till någonstans att löslongera eller löshoppa så kanske han tycker det är kul?
Att träna enklare tricks?

ft_lover skrev:
tror du promenader bara i träns och om jag går brevid skulle få honom att tycka att det är kul att vara ute i naturen liksom , om han går långpromenad?
de flesta hästar brukar tycka det är okej eller roligt, att bara vara ute och gå på nya ställen.

ft_lover skrev:
grejen är den att när den misslyckade lkongeringen var över idag tänkte jag gå på promenad i grimma , han gick väldigt långsamt och ville helst till hagen så jag var tvugen att vända :s han kanske behöver SÄllskap :S?
Är det en gamal häst som är van vid att alltig ha sällskap förstår jag att det är svårt utan någon annan att hänga på, kanske kan fråga någon annan om den vill följa med ut på promenad?
Ta spö med dig på promenaden, så att du kan peta på honom om han inte lyssnar på framåtdrivande kommandon.

ft_lover skrev:
kan inte ni skriva här vad ni tycker jag ska använda mig av för träning för att få upp kondisen , idag ska jag ut och hälsa på också
men jag har tänkt att träna lite "lydnad" med han , elr kommandona.
Vill att han ska kunna , skritt , trav och halt när jag går brevid honom och han bara har träns. kanske lite galopp me
fast egentligen tror jag att han kan dom , bara det att han inte känner mig och därför tänker han " vem är du ?! , ska jag lyda Dig ??" hehe :)

Har han blivit tränad av annan eller flera andra personer så är det mycket möjlgit att han inte förstår dina kommandon, alla har lite olika kommandon och gör olika läten för olika saker.
Ta det lungt, ta bara saker i skritt först och förvänta dig inte att hästen lär sig, förstår eller kommer ihåg på en eller tre gånger, vissa hästar lär sig inte alltid så snabbt nya saker eller tar upp förändringar, absolut inte om han är ointresserad av att arbeta.

har tyvärr inte tillgång till en padock elr så :(
han är inte gammal 8-9 år och pigg i hagen och så ,
men jag tänkte att han går kanske snabbare om nån annan från stallet hängermed ut ... :S
jaja , idag ska jag träna honom lite vid sidan om ,
lite röstkommandon och m.m

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 113
Senast: Buck
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
Körning Idag stötte jag på ett problem. Jag skulle tömköra pållen och gick in på ridbanan för det fanns både koner och lite bommar framplockat...
Svar
18
· Visningar
2 895
Senast: Seabaz
·
Hästhantering Jag är medryttare på en riktig klippa till häst. Han är lugn (läs lat) oerhört trygg, vi har träffat älgar, traktorer, flygande drakar...
2
Svar
24
· Visningar
4 256
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.