Lära häst rygga.

S

_Sweetheart_

Hur lär man en häst att rygga från ryggen?

Min häst kan det inte, & måste kunna det tills nästa söndag då vi ska rida en LD2!

Tips?

En till fråga, det är en clear round? Hur är man "felfri" på en dressyrtävling?

Sv: Lära häst rygga.

Mina haster har lart sig att rygga fran marken forst sa att dom svarar pa kommandot "BACK"

sen nar jag sitter up sa sitter jag stilla med sate, omsluter hasten med benen som om jag ber om skritt, sluter handen kring tyglarna och kramar tyglarna lite grann samtidigt som jag sager "BACK"
pa en ung hast sa racker det med ett steg bakat, sen lattar jag direkt pa handen och ber den ga framat igen, plus mycket berom.

har aldrig ridit en clear round i dressyr sa vet faktiskt inte

Clear round blir du om du har över 60 % igentligen men dom flesta klubbar brukar sätta gränsen på 50 %.

Du kanske skulle börja öva lite tidigare på ryggning nästa gång.... :angel::p

Ingår det ryggning i LD?? jag är ingen dressyrmänniska men det ingick inte i LC nånting jag red en gång :p :angel: Skulle också börja från marken med röst... som sagt du skulle nog börjat lite tidigare.

LD är handikapp program och innehållet är väldigt annorlunda mot de vanliga dressyr programmen

Jaha, det förklarar saken. Sa ju att jag inte är dressyrmänniska :p
Till TS
Hoppas hästen är lättlärd så ni hinner till tävlingen... ;) men stressa inte fram det bara. Lycka till!

När jag ryggar från ryggen så skänklar jag mycket försiktigt bakåt och skakar lite änkelt på tyglarna det funkar bra men när du gör det är det bra och ha ett komando ord så lär dom sig ordet till slut:D

Hej! jag har nyligen ridit in två varmblod och ingen av dem hade lärt sig back från marken!
Har någon här hört talas om vikthjälper!
Jag rider i stortsätt mina hästar enbart på vikthjälper (även i form).
Och jag har aldrig ridit än häst som inte förstått vikthjälperna för halt back,framåt,ställa på rakt spår, öppna och sluta och så vidare...
För att backa gör halt genom att sitta om samtidigt som du tippar ditt bäcken framåt.
När hästen har stannat flytta bak skänkeln tippa bäckenet ytterligare och sitt om!
För att gå framåt igen med drivning! behåll skänkeln i samma läge tippa bäckenet lätt bakåt samtidigt som du skuter det framåt och sitter om!
Båda mina oinridna hästar förstod detta redan första gången jag red dem!
Lycka till!

Hej! jag har nyligen ridit in två varmblod och ingen av dem hade lärt sig back från marken!
Har någon här hört talas om vikthjälper!
Jag rider i stortsätt mina hästar enbart på vikthjälper (även i form).
Och jag har aldrig ridit än häst som inte förstått vikthjälperna för halt back,framåt,ställa på rakt spår, öppna och sluta och så vidare...
För att backa gör halt genom att sitta om samtidigt som du tippar ditt bäcken framåt.
När hästen har stannat flytta bak skänkeln tippa bäckenet ytterligare och sitt om!
För att gå framåt igen med drivning! behåll skänkeln i samma läge tippa bäckenet lätt bakåt samtidigt som du skuter det framåt och sitter om!
Båda mina oinridna hästar förstod detta redan första gången jag red dem!
Lycka till!

skapligt sarkastiskt det där lät.
alla har väl hört talas om vikthjälper om de kommit så långt att det anmält sig till en tävling?

Ts:
Allt beror på hur lyhörd hästen är för dig som ryttare, testa dig fram både upp ifrån och från marken.

Lycka till!

Håller med många andra,, börja på marken, ge hästen ett lätt tryck på framsidan o säg "KOM BACK" (eller bara back). När han fattar går du över till att stå på marken men dra lätt i tyglarna o ge kommando.. Sen borde d funka sakta men sökert när du sitter på...

Lycka till!!!:laugh:

Jag krånglar aldrig till det med att lära in någonting sådant från backen först. Jag har bra stöd i tygeln, så jag säger stopp där, sen trycker jag väldigt mjukt med skänkeln och väntar. Det brukar inte ta mer än 3-4 sekunder förens hästen tar ett par steg bakåt. Då släpper jag på en gång och så fram några steg och massor med beröm. Och sen gör jag om igen.

Jag tror nog att det finns fler vagar som leder till Rom om man sager sa...

for mig har det inte bara med att lara en hast att rygga under ryttare som gor att jag lar den rost kommandot BACK...det har helt enkelt med deras uppfostran att gora, mina hastar kan innan dom rids in STAND, WALK ON, TROT , CANTER, WOHA, BACK och HALT....det gar fort att lara in och visar sig ofta valdigt bra nar man tillexempel longerar, lastar, eller bara trixar pa stallplanen...

vikthjalper kan mina hatsar ocksa, och det anvander jag ocksa i min traning men jag tycker oftast att det blir lattare att forsta for hasten om den har fler hjalper som ber om samma sak, som tex, man anvander vikthjalper, plus rosten, sa blir det liksom fler trigger actions...

sen ar det ju ratt svart att anvanda vikthjalper om man inte sitter pa hasten for mig ar det trevligt att kunna gora en ryggning och en overgang till skritt/trav aven fran marken

Jag tror inte att det handlar om att lära in ord som kommando, utan snarare att använda ett kroppspråk som hästen förstår.

Nu har ju antagligen tävlingen redan varit men...

Har precis lärt in ryggning på min 5-åring. Vet inte hur ni andra lägger in den i utbildningsskalan, men jag har valt att vänta lite då jag anser att en korrekt utförd ryggning kräver en hel del samling.

I det stora hela gör jag som Ramona.
Jag gör en halt där jag är noga med att ha mycket vikt på bakbenen (underlättar ryggningen eftersom hästen då lätt "tippar" bakåt). Lägger sedan till skänkeln samtidigt som jag tar ett förhållande tygeltag. Gör hästen minsta antydan till att gå bakåt ger jag efter på tygeln, går frammåt och gör om poceduren. Plättlätt:D Efter bara några enstaka försök tog han tre jämnstora steg bakåt.

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 087
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar