Lära gamla hästar sitta?

Totola

Trådstartare
Ta det inte så bokstavligt, men min fråga är; vad har ni för erfarenheter av att omskola lite äldre hästar? I åldern 14-22 såpass att de fortfarande är hyfsat fräscha men kanske har lite svårare att muskla sig och lättare att få skador vid för hård träning.
Omskola = skola om travare till ridhäst/byta disciplin dvs börja hoppträna lite mer efter att mest ha tränat dressyr eller tvärtom, byta till western/AR osv. Eller varför inte börjat klickerträna eller träna frihetsdressyr?

Det känns ju som att det blir betydligt svårare ju äldre hästen blir, särskilt om den inte har fysiken till det (stel, börjar bli lite sämre i leder som exempel) men vad är era erfarenheter? Hur pass lättlärda och lättränade brukar lite äldre hästar vara?

Vore kul att höra åsikter och erfarenheter! :idea:

Sv: Lära gamla hästar sitta?

Min häst är 26 år och är en b ponny ja har blivit förstor och han orkar inte riktigt bära mej så ja undrar om du vet något som han kan tycka vara kul?:)

Mitt sto är idag 18 år och lär sig nya saker hela tiden och det fungerar jättebra. Efter ett antal år med dressyr så bytte vi inriktning för 2 år sedan till western.
Jag märker stor skillnad på hästen och hon trivs mycket bättre med detta.
Jag tror bara det är positivt att skola om en äldre häst. I samband med omskolning får man också oftast många nya idéer, hästen börjar "tänka" på ett annat sätt och lever upp igen.

men det är de att ja kan inte rida honom!

Min häst är 26 år och är en b ponny ja har blivit förstor och han orkar inte riktigt bära mej så ja undrar om du vet något som han kan tycka vara kul?:)

Frihetsdressyr eller klickerträning skulle den kanske tycka är kul (lärde t ex min förra häst att spela fotboll), att dressyra lite från marken när du går bredvid eller tömkör, eller ut och promenera i skogen eller kanske bada?

Mitt sto är idag 18 år och lär sig nya saker hela tiden och det fungerar jättebra. Efter ett antal år med dressyr så bytte vi inriktning för 2 år sedan till western.
Jag märker stor skillnad på hästen och hon trivs mycket bättre med detta.
Jag tror bara det är positivt att skola om en äldre häst. I samband med omskolning får man också oftast många nya idéer, hästen börjar "tänka" på ett annat sätt och lever upp igen.

Ah, det är ju en poäng!:) Hur är det med hållbarheten, har du märkt om t ex leder eller kroppen överlag fått svårt att anpassa sig? Eller var den kanske i bra fysik innan?
Att hästarna lever upp på ett annat sätt kan jag verkligen tänka mig, men frågan är ändå om man jämför med en unghäst - brukar de äldre hästarna vara lite segare att lära om?

I korta drag.. Jag har skolat om min mors häst. Han har gått dressyr hela sitt liv, ägaren var rädd för hoppning. Min mor fick honom på foder för 2 år sedan och förra sommaren började jag hoppa med honom. Nu har hon köpt honom, han är 14 år gammal, älskar att hoppa, ska debutera i fälttävlan i juni.

Ja! ja tänkte faktist köpa en boll till honom och se om han gillar de!
tack

I korta drag.. Jag har skolat om min mors häst. Han har gått dressyr hela sitt liv, ägaren var rädd för hoppning. Min mor fick honom på foder för 2 år sedan och förra sommaren började jag hoppa med honom. Nu har hon köpt honom, han är 14 år gammal, älskar att hoppa, ska debutera i fälttävlan i juni.

Fast om ni började med honom när han var 12...? 12 är ju ingen ålder! :p

(började dressyrskola förra travaren vid 13 års ålder efter att bara gått trav, hoppning och uteritter och det gick faktiskt hyfsat bra).

Kul att höra att omskolningen gick bra iaf! :)

Inga problem att lära dom nya saker oavsett vilken ålder dom är i. Hjälpte en bekant att skola om en skogskörd kallblodstravare till western och den var då 22 år gammal. Själv gjorde jag detsamma med en nordsvensk som var 17 år när omskolningen började...även hon var skogskörd enbart.

En bekant skolade om en f.d. dressyrhäst till western när den hästen var 28 år... Ser inga hinder:D

Tufft! :)

Jag funderar nämligen på att köpa ett 15-årigt kallblod att rida dressyr/AR med och den är riden ett tag redan men inte särskilt skolad i dressyren.
Min egen erfarenhet att det som sätter stopp är om hästen är ofräsch, men det är ju inte SÄKERT att sådant visar sig vid veterinärbesiktning, kan ju vara bara en sån sak att hästen är väldigt ojämnt musklad eller stel/har spänningar/blockeringar.
Eller om den mentalt sett är "svår" att den t ex har lätt för att bli stressad eller låsa sig mentalt.

Å andra sidan skulle jag vara väldigt sugen på att skaffa en unghäst (2-5 år) att själv utbilda för att man enbart ska ha sig själv att skylla om det går åt skogen. Då får man åtminstone något oförstört och kan förebygga problem istället för att skola om.

Är verkligen i valet och kvalet, hade inte planerat att ens titta på en äldre häst men så fastnade jag för denna :p återstår iofs att se om man är lika fast efter provridningen.

En häst räknas väl inte som gammal och som lättare drar på sig skador vid 14 år :crazy:

Om vi säger såhär:

Hästar har väldigt lätt för att dra på sig spänningar eller småskavanker som veterinärer sällan märker (t ex sneda höfter, blockeringar) det är nästan mer ovanligt att hästar är totalt "småskavankfria" än att de har lite spänningar och dylikt. Det är något jag räknar med vid ett eventuellt hästköp, för såna saker kollas inte vid besiktningen och troligen skulle jag behöva kolla på minst 20-30 hästar och såna som inte ligger i min prisklass om man är fast besluten vid att hitta en 100% fräsch häst.

Och om man då som mig utgår ifrån att hästen kommer få "rehabiliteras" ett tag (inte som en konvalescent häst men att man får ta det mycket lugnt till en början för att hästens kropp ska hinna ikapp) då är det självklart värre att göra detta på en häst som är 13+ och som inte ändrar om sig fysiskt lika snabbt som i sin bästa ålder.
Skulle hästen då vara "gammal" är det inte ens säkert att allt går att få bort, in till minsta lilla blockering, kroppen kanske är för anpassad till ett visst läge, eller att det tar betydligt längre tid än på en ung häst.
Räknar man 2 år som "rehabilitering"/omskolningstid och hästen var 14 när man började så är den ju ändå 16 år när man väl börjar komma igång inom disciplinen. Då är det bara några år kvar att köra fullt ös och våga vidareutveckla hästen mer, sen skulle jag personligen klassa den som pensionär som inte ska utsättas för högre påfrestningar än den är van vid :p

Jag kan ju lugnt säga att det krävdes en hel del grundjobb;). De som använts i skogskörning enbart var ju inte direkt smidigheten själv:angel: . Mycket böjningar varav den ena hästen protesterade rätt duktigt men samtidigt som han tyckte det var roligt att få göra nåt nytt och vartefter det lossnade och styrkan blev stabil även under ryttare, blev han mer och mer taggad på att lära sig mer. ;)

28-åringen var ju dressyrriden och hade lätt att ta till sig westernridningens moment. Han var ju redan "bärig" och hade styrkan att bära ryttare...:D

Jag har en häst på 20 år. skulle vara kul att lära honom spela fotboll:) Hur lär man hästen spela fotboll, va finns det för tricks?:bump: Har visat honom bollen, men han har bara nosat lite på den;)

MVH Vickan:bump:

Hm...du har svarat på mitt inlägg men jag måste göra dig besviken. Jag har aldrig lärt en häst spela fotboll, tyvärr...så jag kan inte tipsa dig om hur man går tillväga;)

Ja som sagt, jag tror säkert äldre hästar tycker det är kul att lära sig nytt :p och jag gillar att lära hästar nya saker (så länge man har koll på vad man gör själv..) men däremot kan det ju vara drygt att behöva ta ett år på sig att lära in "grunderna" om det är sånt man normalt tycker borde gå på max en månad (sökning framåt nedåt kanske kan vara ett bra exempel? Vissa hästar har svårt att få till det..).

Jag har en häst på 20 år. skulle vara kul att lära honom spela fotboll:) Hur lär man hästen spela fotboll, va finns det för tricks?:bump: Har visat honom bollen, men han har bara nosat lite på den;)

MVH Vickan:bump:

Hästen jag lärde att spela fotboll var väldigt nyfiken av sig och gillade att buffa på saker så jag hade en del gratis. (Han brukade t ex ALLTID buffa omkull hinkar och pallar, t o m om man satt på dom :angel: ).

Jag använde klickerträning dvs att man lär hästen att sammanknippa ett ord eller ett ljud med godis = att den gör rätt. Eftersom hästen var en gottegris hade jag oftast inte med mig godiset när den väl fattat vad klickerordet betydde (jag använde "Gotta!" som klickerord, bör vara något man inte råkar använda av misstag) utan sprang och hämtade i stallet efter att jag hade sagt klickerordet. Det är viktigt med timingen och att man inte ALLTID berömmer utan ibland kräver lite mer innan man ger klickerordet. Jag hade ordet "bra" som ett hjälpord skulle man kunna säga, när man ville uppmuntra hästen att fortsätta och visa att den var på rätt väg men som för att markera att "det här ska du minsann kunna!" för att den inte skulle bli bortskämd och göra så lite som möjligt för att få godis. När jag bara sa "bra" fick den alltså inte godis, bara nån enstaka gång.

Steg 1 blir att uppmuntra hästen att röra vid bollen. Lättast tyckte jag var att hålla den i handen och stirra på den och så fort hästen nuddade den (med flit eller av misstag) sa jag klickerordet och gav godis. Om dom tappar sugen för att de inte riktigt greppat ännu vad de är de får beröm för så kan man ibland få provocera fram rätt beteende, t ex att man nån enstaka gång själv nuddar hästen med bollen och ger klickerord + godis. Men man får ha lite tålamod och bara hjälpa till när hästen verkligen tappat sugen och inte ens försökt på en bra stund.

Steg 2 när hästen förstod varför den fick godis (när den nuddade bollen) var att inte belöna förrän hästen buffade den ur min hand. Man kan hjälpa hästen till en början genom att hålla handen väldigt flat så bollen lätt rullar av. Tar det alltför lång tid och hästen tappar sugen kan man gå tillbaka till att berömma när den nuddar bollen och sen kräva mer igen. Målet med steg 2 är att hästen ska förstå att den får belöning för att den själv buffar iväg bollen, sätter den i rörelse.

Steg 3 var att lägga bollen på marken eller på en uppochnervänd hink t ex och låta hästen själv leta upp bollen. Vid det laget bör den sammanknippa bollen med godis så det brukar inte vara något problem. Blir det ändå problem går man tillbaka till dom förra stegen, allt för att hålla modet uppe :p Det kan räcka med att hästen går fram till bollen, att den inte ens nuddar den första gången/-erna, att man ger klickerordet när man märker att hästen fokuserar på rätt sak. Sen kräver man lite mer i taget tills hästen buffar undan bollen med nosen när den ligger på marken.

Steg 4 var sen att rulla iväg bollen, låta hästen söka upp den och sen bolla med den ett tag med nosen innan den fick beröm.

Steg 5 var att hästen skulle nudda bollen med hoven, sen när den lärde sig att det var hoven som gällde så kunde man kräva att den skulle dribbla lite med hov/nos innan den fick belöning.

Steg 6 var att hästen skulle kunna passa bollen till mig. Bara att vänta ut den under dribblingen och belöna när den (av misstag) kom till mig tills den förstod vad den fick belöning för.

Steg 7 var att hästen skulle sparka bollen framåt, den krafsade den helst bakåt.

Och sen kan man spinna vidare med att hästen ska lära sig göra mål osv :p den biten kom jag själv aldrig till riktigt eftersom hästen såldes strax efter jag påbörjat det, men det är en kul grej :)

Tänk på att inte ta för många steg i taget utan befästa en sak innan man går vidare MEN inte heller göra det för enkelt för hästen genom att harva vidare med en sak hästen redan kan. Den ska inte få belöning förrän den gör något *bra* dvs något som är under inlärning, bara i undantagsfall t ex om man märker att hästen är totalförvirrad, då går man tillbaka till något enkelt och belönar det.

Senast ändrad:

Ja som sagt, jag tror säkert äldre hästar tycker det är kul att lära sig nytt :p och jag gillar att lära hästar nya saker (så länge man har koll på vad man gör själv..) men däremot kan det ju vara drygt att behöva ta ett år på sig att lära in "grunderna" om det är sånt man normalt tycker borde gå på max en månad (sökning framåt nedåt kanske kan vara ett bra exempel? Vissa hästar har svårt att få till det..).
Ja, vissa kan ha svårt för det. Största problemet upplever jag finns hos hästar som är felridna. Körhästar brukar ha lätt för sig att söka sig rätt...utom f.d. travare då, där är det lite mer pyssel...

Jag räknar inte en häst som gammal förrän den är typ 20. Min ena är 15 och precis som hon var när hon var 10.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 264
Senast: tara
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025