Sv: Lära gamla hästar sitta?
Jag har en häst på 20 år. skulle vara kul att lära honom spela fotboll
Hur lär man hästen spela fotboll, va finns det för tricks?
Har visat honom bollen, men han har bara nosat lite på den
MVH Vickan
Hästen jag lärde att spela fotboll var väldigt nyfiken av sig och gillade att buffa på saker så jag hade en del gratis. (Han brukade t ex ALLTID buffa omkull hinkar och pallar, t o m om man satt på dom
).
Jag använde klickerträning dvs att man lär hästen att sammanknippa ett ord eller ett ljud med godis = att den gör rätt. Eftersom hästen var en gottegris hade jag oftast inte med mig godiset när den väl fattat vad klickerordet betydde (jag använde "Gotta!" som klickerord, bör vara något man inte råkar använda av misstag) utan sprang och hämtade i stallet efter att jag hade sagt klickerordet. Det är viktigt med timingen och att man inte ALLTID berömmer utan ibland kräver lite mer innan man ger klickerordet. Jag hade ordet "bra" som ett hjälpord skulle man kunna säga, när man ville uppmuntra hästen att fortsätta och visa att den var på rätt väg men som för att markera att "det här ska du minsann kunna!" för att den inte skulle bli bortskämd och göra så lite som möjligt för att få godis. När jag bara sa "bra" fick den alltså inte godis, bara nån enstaka gång.
Steg 1 blir att uppmuntra hästen att röra vid bollen. Lättast tyckte jag var att hålla den i handen och stirra på den och så fort hästen nuddade den (med flit eller av misstag) sa jag klickerordet och gav godis. Om dom tappar sugen för att de inte riktigt greppat ännu vad de är de får beröm för så kan man ibland få provocera fram rätt beteende, t ex att man nån enstaka gång själv nuddar hästen med bollen och ger klickerord + godis. Men man får ha lite tålamod och bara hjälpa till när hästen verkligen tappat sugen och inte ens försökt på en bra stund.
Steg 2 när hästen förstod varför den fick godis (när den nuddade bollen) var att inte belöna förrän hästen buffade den ur min hand. Man kan hjälpa hästen till en början genom att hålla handen väldigt flat så bollen lätt rullar av. Tar det alltför lång tid och hästen tappar sugen kan man gå tillbaka till att berömma när den nuddar bollen och sen kräva mer igen. Målet med steg 2 är att hästen ska förstå att den får belöning för att den själv buffar iväg bollen, sätter den i rörelse.
Steg 3 var att lägga bollen på marken eller på en uppochnervänd hink t ex och låta hästen själv leta upp bollen. Vid det laget bör den sammanknippa bollen med godis så det brukar inte vara något problem. Blir det ändå problem går man tillbaka till dom förra stegen, allt för att hålla modet uppe
Det kan räcka med att hästen går fram till bollen, att den inte ens nuddar den första gången/-erna, att man ger klickerordet när man märker att hästen fokuserar på rätt sak. Sen kräver man lite mer i taget tills hästen buffar undan bollen med nosen när den ligger på marken.
Steg 4 var sen att rulla iväg bollen, låta hästen söka upp den och sen bolla med den ett tag med nosen innan den fick beröm.
Steg 5 var att hästen skulle nudda bollen med hoven, sen när den lärde sig att det var hoven som gällde så kunde man kräva att den skulle dribbla lite med hov/nos innan den fick belöning.
Steg 6 var att hästen skulle kunna passa bollen till mig. Bara att vänta ut den under dribblingen och belöna när den (av misstag) kom till mig tills den förstod vad den fick belöning för.
Steg 7 var att hästen skulle sparka bollen framåt, den krafsade den helst bakåt.
Och sen kan man spinna vidare med att hästen ska lära sig göra mål osv
den biten kom jag själv aldrig till riktigt eftersom hästen såldes strax efter jag påbörjat det, men det är en kul grej
Tänk på att inte ta för många steg i taget utan befästa en sak innan man går vidare MEN inte heller göra det för enkelt för hästen genom att harva vidare med en sak hästen redan kan. Den ska inte få belöning förrän den gör något *bra* dvs något som är under inlärning, bara i undantagsfall t ex om man märker att hästen är totalförvirrad, då går man tillbaka till något enkelt och belönar det.