Lära ett ohanterat för att ledas

Cheval

Trådstartare
Jag har ett föl som är helinackoderad sedan några veckor tillbaka. Fölet var i princip ohanterat och rädd för människor. Han är nu 3 månader och jag kan klappa honom på hela kroppen och sätta på en grimma. Han har gjort stora framsteg. Jag har egna uppfödningar som jag hanterat från första dagen och de har lärt sg lyfta ben och ledas i grimma och grimskaft mycket tidigt.
Jag har inte haft så höga krav på denna fölisen eftersom jag ville vinna hans förtroende. Han blir väldigt spänd när jag nu försöker få honom att följa med mig när jag kopplar ett grimskaft i grimman och förstår inte vad jag menar. Jag har hållt mig i boxen för jag vill inte att han ska dra iväg och få panik så att han blir rädd. Tänkte höra om någon med liknande erfaren het har något bra tips att ge.
Jag vill inte rasera det jag har byggt upp genom att skrämma honom.
Det fungerar inte att tro att man ska gå samtidigt som mamman och att han ska gå precis bredvid för han är van vid att gå lite som han vill när han går till och från hagen och går långt ifrån stoet.

Sv: Lära ett ohanterat för att ledas

Har du tillgång till en medhjälpare så skulle jag sätta på långa grimskaft, du leder stoet på kortare grimskaft och har fölet på långt grimskaft. Stannar fölet upp så kan medhjälpare fösa fölet framåt, exvis genom att smånypa/killa vid svanroten direkt grimskaftet blir sträckt. Omedelbar eftergift vid minsta steg framåt och mycket beröm.

Jag har funderat på att göra ungefär så. Tänkte mig bara scenariot att fölungen springer iväg och att det blir ett väldans ryck i grimman när linan tar slut om han inte stannat innan. Har även funderat på att hålla honom kort men det är nog bättre med lång lina ändå kanske. Det är en skarp fölunge som ej har så mycket tillit till människor så jag är därför extra mån om att det inte ska bli fel. Han får också panik när man försöker lyfta benen men det är finns ju inte så många sätt att göra vad det gäller det mer än att bara öva på.
Jag märker dock att han börjar acceptera mig och han söker nu själv kontakt om jag går ut i hagen. I början gick det inte att komma i näreten av honom.

Ja, du verkar ju helt inne på rätt linje. Tålamod och förtroende är nog det bästa råd jag har att ge. Träna att leda på ett inhägnat område så att han inte kan dra iväg för långt. Eller åka till ett ridhus? Men han är förstås inte lastvan än. Min fölunge är också lite skygg. Så jag tränar mycket med henne. Har jag inte pysslat på några dagar så ökar genast misstänksamheten igen.
Lycka till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Mitt föl är nu 1 månad, jätte trevlig och helt orädd. Kan ta på henne överallt, grimma av och på är heller inga problem. Men när jag ska...
Svar
15
· Visningar
3 064
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Jag har en otroligt snöglad häst som verkligen blir super-duper överlycklig varje gång vi ska ut och gå. Förr travade han bara och...
Svar
11
· Visningar
3 189
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama